Springen naar inhoud

alcohol chemisch

• Log in om te kunnen reageren

mimi

mimi

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2007 - 14:08

Ik doe mijn profielwerkstuk over alcohol en hart..maar daarnaast ben ik ook heel erg benieuwd naar hoe alcohol precies chemisch in elkaar? welke chemische stoffen het bevat.. http://www.wetenscha...tyle_emoticons/default/icon_smile.gif

kan iemand mij dat uitleggen :) phi.gif :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 januari 2007 - 14:15

Alcohol is de triviale naam voor ethanol. De formule voor ethanol is LaTeX
Dit is de bijbehorende structuurformule: Geplaatste afbeelding
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8344 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 januari 2007 - 15:12

NIet helemaal juist. Een alcohol is elke willekeurige koolstofketen met een -COH groep.

Ethanol en alcohol worden vaak door elkaar gehaald. Ethanol is een specifieke soort alcohol. In alle alcoholische dranken zit ethanol. In sommige gevallen (wanneer mensen zelf gaan stoken bijvoorbeeld), dan kan het voorkomen dat methanol ook voorkomt. Methanol is vele malen giftiger dan ethanol en veroorzaakt onder andere blindheid.

Hoe je dit in relatie tot het hart ziet, dat ontgaat mij op het moment volledig. Kan je dat misschien uitleggen?
"Meep meep meep." Beaker

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 januari 2007 - 15:18

Klopt, die groep heet inderdaad de alcoholen. Maar gezien het andere gedeelte van profielwerkstukonderwerp, begreep ik dat het om ethanol ging. Volgens mij bedoelt mimi het ook zo.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

mimi

mimi

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2007 - 16:20

mijn precieze onderwerp is invloed van alocohol op het hart..
omdat ik de effecten van alcohol op hart wil weten, wil dan ook weten welke stoffen die effecten op het hart veroorzaken...

kan iemand uitleggen wat effecten van ethanol of methanol op het hart zullen zijn??

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 januari 2007 - 16:28

Misschien dat je even kunt verduidelijken wat voor alcohol je nu eigenlijk bedoeld. Bedoel je alcohol zoals het in bier etc. zit of bedoel je allerlei stoffen die in de chemische groep alcoholen zitten?

mimi

mimi

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2007 - 16:31

ik bedoel alcohol die in dranken zit!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 45898 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 januari 2007 - 16:36

Goed, de alcohol in alcoholische dranken is ethanol. En dat is een zuivere stof met de chemische formule zoals PdeJongh die gaf. Je kunt dus niet zeggen dat alcohol "chemische stoffen" bevat. Punt 1 is alcohol zuiver (één stof), punt twee is elke stof eigenlijk chemisch.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

mimi

mimi

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2007 - 16:47

heeft ethanol bepaalde effecten op het hart???

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 januari 2007 - 22:27

Ja natuurlijk heeft alcohol (ethanol) invloed op het hart, maar heb je het over je schapenhart in een bakje met ethanol of ethanol in bloed na een biertje? Of heb je het over een zware drinker?

Verder vind ik het een beetje vreemd dat je een pws doet over alcohol en niet eens weet over welke stof je het eigenlijk hebt: ethanol. Pak je binas er eens bij, achterin staat een tabel met triviale namen en de 'echte' naam erbij.

Het krijgen van het goede antwoord, vereist het stellen van de goede vraag. Besteed eens wat meer tijd aan het stellen van de goede vraag alsjeblieft.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Ronnieboy

Ronnieboy

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2007 - 22:33

Vaag onderzoek. Ik zou eerst mijn bedoelingen voor het werkstuk eens wat duidelijker stellen.
Natuurlijk heeft alcohol invloed op je hart....
Welke kant wil je op? In welk domein maak je je werkstuk?
Zie hier een bron aan informatie:

<alcohol en hart>

Succes met je werkstuk.
Fact & Fiction. Illusion & Reality
Iedere speurtocht werpt nieuwe vragen op.
Hou Internet Veilig (HIV)

mimi

mimi

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2007 - 23:02

ik weet wel over welke stof ik het heb!!!maar ik heb gwn als deelvraag, hoe zit alochol chemisch in elkaar..
en als ik op google zoek, alcohol en chemisch dan krijg ik het stof ethanol..!!maar wat de effecten van ethanol nou op het hart zijn dat kan ik nergens vinden...
en ik vraag me af of de alcohol wat wij drinken geen andere stoffen bevat behalve ethanol..

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 januari 2007 - 23:08

Hier kun je o.a. de effecten van alcohol vinden

Verders, ik denk dat je het idee van 'triviale namen' niet begrijpt. Neem anders hier een kijkje
De alcohol die in bier, wijn etc. voorkomt is chemisch gezien gewoon ethanol. Alcohol is dus de triviale naam voor ethanol

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 januari 2007 - 23:11

De alcoholische dranken die wij drinken natuurlijk wel. Maar als je dan gaat vragen wat er nog meer in zit, is dat voor bier weer heel anders dan voor wijn en het is niet zomaar op te sommen wat er allemaal in zit.
Alcohol zoals dat in de volksmond wordt gebruikt, is gewoon ethanol en er is niet meer aan dan wat PdeJongh al vertelde. In de volksmond hebben we het over gas of aardgas, maar chemisch kan je het ook over methaan hebben. Is dat anders dan het geval alcohol en ethanol? Nee.

Wat wil je nou weten? We blijven niet gissen naar wat je nou precies vraagt..

(voor de puristen: ik weet dat aardgas maar voor +/- 80% uit methaan bestaat maar dat is nu niet belangrijk)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

mimi

mimi

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 januari 2007 - 23:20

lieve moderator ik snap het allemaal wel :) :) ..en ik denk dat ik genoeg weet..die informatie had ik zelf ook wel allemaal gevonden op wikipedia..maar ik wilde zekerheid en die heb ik nu..harstikke bedankt allemaal voor jullie reacties :) :?:
als er meer is dan hoor ik het graaag!!!

Echt bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures