computerscherm

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 166

computerscherm

voor de mensen zonder flatscreen : waarom zie je uw scherm eigenlijk harder flikkeren als je het ziet vanuit je ooghoeken( dus als je er niet rechtstreeks naar kijkt, maar er zo langs) dan dat je da wel doet??

ik ontdekte dat juist, en vond het maar vreemd...

of misschien ligt het gewoon aan mij :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: computerscherm

of misschien ligt het gewoon aan mij   :shock:


Het ligt niet aan jou, ik zie het ook, maar ik heb geen enkel idee hoe het komt.

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: computerscherm

Het beeld flikkert ook als je er wel naar kijkt, maar dan zo snel dat je het als een constant scherm ziet. Als je vanuit je ooghoek kijkt mis je wat van die flikkeringen door de bolling van het scherm. Hierdoor zie je ook tussenpozen en lijkt het te flikkeren. Bij een Flatscreen is dat niet zo omdat het niet bol is. :shock:

Bean ;)
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: computerscherm

Bij een Flatscreen is dat niet zo omdat het niet bol is. :shock:


Ik heb een Flat screen (CRT) en ik zie het ook

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: computerscherm

ik heb nu een flatscreen en ik heb het niet, maar ik had het vroeger bij een klassiek scherm wel[/i]

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: computerscherm

Ik heb een Flat screen (CRT) en ik zie het ook
Misschien had ik het fout en bereiken bij een flatscreen ook minder beelden je oog, als je van de zijkant kijkt. Maar ik heb het zelf bij een flatscreen niet en bij een gewoon wel.

Bean :shock:
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Berichten: 109

Re: computerscherm

Bij een Flatscreen is dat niet zo omdat het niet bol is.


Is volgens mij niet waar. Die flikkering is bij elke CRT monitor waar te nemen, mits de frequentie niet te hoog is. Bij een CRT monitor wordt telkens een enkele pixel op het fosforrooster met electronen geschoten, daarna dooft de pixel als het ware weer uit tot die opnieuw beschoten wordt. Hierdoor flikkert het beeld. De frequentie van het beschieten icm de "uitdooftijd" zorgen ervoor dat het normaal niet ze zien is dat het beeld steeds uitdooft. Maar vanuit de ooghoeken is een frequentie van 60 Hz nog waar te nemen. Ik denk dat dit wordt veroorzaakt door het feit dat zich in dit gebied op het netvlies voornamelijk kegeltjes bevinden die mogelijk gevoeliger zijn dan de kegeltjes qua snelheid van beelden waarnemen.

Een flat panel (LCD, TFT en derg.) geeft constant beeld, de pixels doven niet uit maar worden meteen van kleur veranderd. Er is dus ook geen flikkering waar te nemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: computerscherm

Ik heb een CRT met platte beeldbuis en hij staat op een vrij hoge frequentie en ik zie het niet.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Reageer