STM op goud; Inelastic Electron Tunneling Spectroscopy IETS

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

STM op goud; Inelastic Electron Tunneling Spectroscopy IETS

Voor mijn afstuderen (TU, natuurkunde) wil ik graag Inelastic Electron Tunneling Spectroscopy gebruiken. Hiervoor deponeer ik een organisch materiaal (NO) op een Au(100) oppervlak. Eerst bekijk ik met een LT-STM of er NO op mijn oppervlak zit en waar dat zit. Dan doe ik spectroscopie op het NO. De tweede afgeleide van de I-V curve geeft mij informatie over de vibraties in het molecuul en wellicht over de binding van het NO molecuul aan mijn oppervlak.

Het is een vrij specifiek onderwerp, en er zijn slechts weinig mensen in de wereld hiermee bezig. Toch ben ik benieuwd of er mensen zijn op dit forum die hier ervaring mee hebben. Mijn vraag is dus om, indien je zelf ervaring hebt met STM en het liefste met STM-IETS, contact met mij op te nemen. Ik wil namelijk wel eens meningen uitwisselen met andere experts.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: STM op goud; Inelastic Electron Tunneling Spectroscopy IETS

Het zou leuk zijn als je iets meer over het onderwerp zou vertellen, puur voor de lol. Klinkt wel interessant namelijk, maar ik heb bijvoorbeeld geen flauw idee wat een LT-STM is, of wat een I-V curve is. :)
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: STM op goud; Inelastic Electron Tunneling Spectroscopy IETS

Tja, als je niet weet wat een I-V curve is, dan is STM inderdaad wat hooggegrepen.

STM staat voor Scanning Tunneling Microscope, de LT voor het type, al ben ik niet zeker wat dat is.

Een I-V curve, is een I-V kromme in correct nederlands. Waarbij I stroom is, en V spanning. Het is een grafiek met I op de y-as en V op de x-as. Het kan je veel vertellen over de electrische dubbellagen van een interface.

In principe kun je optellen hoeveel STM's er zijn in Nederland (3?, 4?) en dan weet je hoeveel mensen zich er mee bezig houden.

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: STM op goud; Inelastic Electron Tunneling Spectroscopy IETS

DePurpereWolf schreef:Tja, als je niet weet wat een I-V curve is, dan is STM inderdaad wat hooggegrepen.

STM staat voor Scanning Tunneling Microscope, de LT voor het type, al ben ik niet zeker wat dat is.

Een I-V curve, is een I-V kromme in correct nederlands. Waarbij I stroom is, en V spanning. Het is een grafiek met I op de y-as en V op de x-as. Het kan je veel vertellen over de electrische dubbellagen van een interface.

In principe kun je optellen hoeveel STM's er zijn in Nederland (3?, 4?) en dan weet je hoeveel mensen zich er mee bezig houden.
ik gok dat LT voor Low Temperature staat

en wat betreft hoeveelheid STM's... heb in m'n derde jaar een STM practicum gedaan, waar een stuk of 5 van die STM's naast elkaar stonden. redelijk goedkoop allemaal, dus ze zijn al commercieel verkrijgbaar.

STM's en AFM's zijn redelijk standaard geworden in elk vastestof/materiaalkunde lab volgens mij.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: STM op goud; Inelastic Electron Tunneling Spectroscopy IETS

LT-STM staat inderdaad voor Low Temperature Scanning Tunneling Microscopy. Dit is, samen met AFM, inderdaad erg standaard geworden en een normale STM kost ook niet zo heel veel (paar duizend euro). Een STM in een vacuumkamer die je kan koelen tot 4K en die mechanisch geveerd is, is echter niet zo algemeen. Toch is zo een stabiliteit nodig om spectroscopie uit te kunnen voeren op een enkel molecuul op een oppervlak, anders ben je op het moment van meten allang weer weggedrift van dat molecuul en ben je zonder dat je het weet op een andere plek op het oppervlak aan het meten.

Reageer