[chemie] endotherm-exotherm proces

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 72

[chemie] endotherm-exotherm proces

Ik vraag mij af, waarom dat wanneer je de temperatuur verhoogd bij een proces ( endotherm of exotherm) waarom dat ( wanneer je een grafriek bekijkt, sorry maar niet meteen een gevonden op internet) de energie niet evenredig stijgt. Hiermee bedoel ik dat bij bv een exoterm proces de eindenergie meer stijgt in vergelijking met de beginenergie.

Bedankt alleszinds voor de uitleg en sorry voor mijn warrige uiteenzetting

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [chemie] endotherm-exotherm proces

Dat is doodsimpel omdat het een bepaalde hoeveelheid energie kost om een binding te maken of te verbreken, en die hoeveelheid energie is onafhankelijk van de temperatuur.

Met andere woorden, moet bij een bepaalde reaktie (verbreken en weer maken van verbindingen) 200 J/mol aan energie vrijkomen, dan komt die vrij, ongeacht of de reaktie verloopt bij 50 K of bij 500 K. Was je begonnen met er 0 J energie in te stoppen, dan heb je aan het eind dus 2000 J in handen. Stop je er echter op voorhand 1000 J in (bijv. om de reaktie op te starten) dan heb je aan het eind je oorspronkelijke 1000 J ook weer terug, plus de 2000 die zijn vrijgekomen = totaal 3000 J.

Het is zoiets als bergbeklimmen. Stel jij kunt in een dag 2000 m omhoogklauteren. Dan win jij dus m·g·h(stel g=10 m/s² en m = 50 kg)) = 50 ·10·2000 = 1 000 000 J aan hoogte-energie. Als je door een helicopter alvast op 1000 m hoogte wordt neergezet, dan héb je al 500 000 J aan hoogte-energie om mee te beginnen, maar je kunt nog steeds 2000 m klimmen (je hebt die eerste 500 000 J niet zelf hoeven leveren) en eindigt dus met een totale hoogte-energie van 1 500 000 J. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 72

Re: [chemie] endotherm-exotherm proces

Ok hartelijk bedankt!

Reageer