[Studiekeuze] Fysica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 9

[Studiekeuze] Fysica

Goedenavond allemaal :)

Aangezien ik in mijn zesde en laatste jaar zit, zal ik een keuze moeten maken naar volgend jaar. Ik ben erg geïnteresseerd in fysica, en vond de richting fysica (op sommige universiteiten natuurkunde) dan ook een logische keuze : vrij veel wiskunde, en uiteraard heel wat fysica. Maar ik voel me toch nog niet 100% overtuigd. Ik zit nog met de volgende vragen en bedenkingen, waar ik nergens een goed antwoord/voldoende uitleg over kon vinden:

- Zijn er mensen die deze richting doen? Wat is jullie indruk, zijn er typische kenmerken, dingen waar ik rekening mee zou moeten houden..?

- Er is blijkbaar een tekort aan mensen die Fysica doen, maar wat voor beroepen kan je daar nu net mee uitoefenen?

Uiteraard zijn andere tips of gelijk wat ook welkom :) .

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Studiekeuze] Fysica

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Studiekeuze] Fysica

- Zijn er mensen die deze richting doen? Wat is jullie indruk, zijn er typische kenmerken, dingen waar ik rekening mee zou moeten houden..?
Ik zit momenteel in mijn 1e jaar fysica aan de KUL. Wat vraag je je dan af?
- Er is blijkbaar een tekort aan mensen die Fysica doen, maar wat voor beroepen kan je daar nu net mee uitoefenen?
Hoezo tekort? Hier in Leuven zitten er een 60 tal in het eerste jaar, enkelen meer als vorig jaar.

Berichten: 9

Re: [Studiekeuze] Fysica

Ik zit momenteel in mijn 1e jaar fysica aan de KUL. Wat vraag je je dan af?
Of er veel theorie in zit of ook genoeg praktijk, of je het boeiend vindt of misschien erg langdradig...

Eigenlijk dus een beetje of het aan je verwachtingen kan voldoen (en die zullen waarschijnlijk zijn dat het boeiend is, goede mengeling van theorie en praktijk enz.) of dat je misschien toch iets anders had verwacht.
Hier in Leuven zitten er een 60 tal in het eerste jaar, enkelen meer als vorig jaar.
Dat is meer dan ik dacht, maar met een tekort aan fysici bedoelde ik eigenlijk gewoon dat er grote vraag is naar mensen die fysica gestudeerd hebben. Er zijn blijkbaar uiteenlopende ondernemingen en zelfs banken die geïnteresseerd zijn in fysici. (dit hoorde ik van een leerkracht fysica)

Maar omdat het zo een hoop verscheidene beroepen zijn, dacht ik dat iemand misschien een leuk overzichtje had (zoals in de post hierboven, waarvoor dank :) ). Moest iemand anders nog meer info hebben is het natuurlijk nog steeds welkom.

Berichten: 16

Re: [Studiekeuze] Fysica

blaurens schreef:Of er veel theorie in zit of ook genoeg praktijk, of je het boeiend vindt of misschien erg langdradig...

Eigenlijk dus een beetje of het aan je verwachtingen kan voldoen (en die zullen waarschijnlijk zijn dat het boeiend is, goede mengeling van theorie en praktijk enz.) of dat je misschien toch iets anders had verwacht.


Op de TU heb je vrij veel practicum, in ieder geval toen ik Technische natuurkunde deed. Eigenlijk moet je gaan proefstuderen, dat geeft een aardig goed beeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Studiekeuze] Fysica

blaurens schreef:Of er veel theorie in zit of ook genoeg praktijk, of je het boeiend vindt of misschien erg langdradig...

Eigenlijk dus een beetje of het aan je verwachtingen kan voldoen (en die zullen waarschijnlijk zijn dat het boeiend is, goede mengeling van theorie en praktijk enz.) of dat je misschien toch iets anders had verwacht.
Mijn verwachtingen zijn natuurlijk niet die van jou, dus je hebt er niet veel aan als ik zeg dat mij verwachtingen ingelost zijn :wink:. Nee, serieus, het bevalt me wel, het is vooral theoretisch en qua praktijk zeer beperkt tot dit semester een echt fysica practicum. Je hebt natuurlijk ook "practica" voor programmeren, ... maar dat is natuurlijk anders. Als je dus vooral theoretisch bent aangelegd en je hebt er zin in is het natuurlijk alleen maar aan te raden (je hebt trouwens nog niet gezegd of je in België of Nederland wil studeren).

Berichten: 9

Re: [Studiekeuze] Fysica

Ohja, ik vergat dat hier ook noorderburen zitten :) .

In België dus, waarschijnlijk in Leuven.

Een proefles volgen lijkt me nog een goed idee, ik ga zeker ook nog wat meer info vragen aan de KUL zelf om mijn definitieve keuze te maken.

Bedankt al voor de reacties, als iemand er nog iets aan toe te voegen heeft: ga vooral je gang :) .

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Studiekeuze] Fysica

Pin je daar niet op vast, het is leuk om eens de campus etc te bekijken, maar waarschijnlijk is zo'n proefles helemaal niet representatief. Ze willen je dan echt overtuigen om naar Leuven te komen in van die dingen.

Je kan eens op de infodag komen kijken, dan zijn er oudstudenten/oudere jaars die wat uitleg geven en kan je eens door een cursus bladeren (leuk om te doen, maar je hebt er toch niets aan eigenlijk :) ).

Berichten: 31

Re: [Studiekeuze] Fysica

gewoon wat afvragen welke richting je uitwil later.

niet op vastpinnen uiteraard, maar wel over denken op voorhand.

Je moet beseffen dat niemand je zal betalen om wiskunde oefeningen op te lossen of vraagstukjes over zwaartekracht te bepalen. Want dat leert iedereen die wetenschappelijke richting doet nu eenmaal.

je zal wsch sterrenkunde/plasmatechnologie/polymeren/ etc uit moeten,

Kijk ook eens naar thesisonderwerpen op voorhand losstaand van het feit of je het begrijpt of niet. en als je bij alles denkt "goh, dat zou mij nooit kunnen interesseren"

dan is het wsch niks voor jou :)

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [Studiekeuze] Fysica

Aan de kuleuven kun je je eerste jaar fysica zo naar je hand zetten (ahv keuzevakken) om in het tweede jaar over te stappen naar het tweede jaar ingenieurswetenschappen. Als je dus twijfelt of het te theoretisch is of niet is dat misschien wel het overwegen waard! Het is een wereld van verschil!

Weet dat je bij fysica bij veel vakken ook al de theorie moet kunnen reproduceren op een examen (en dat is dus niet hetzelfde als van buiten leren).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: [Studiekeuze] Fysica

Weet dat je bij fysica bij veel vakken ook al de theorie moet kunnen reproduceren op een examen (en dat is dus niet hetzelfde als van buiten leren).


en bij ingenieurswetenschappen niet ofzo? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Studiekeuze] Fysica

Aan de kuleuven kun je je eerste jaar fysica zo naar je hand zetten (ahv keuzevakken) om in het tweede jaar over te stappen naar het tweede jaar ingenieurswetenschappen. Als je dus twijfelt of het te theoretisch is of niet is dat misschien wel het overwegen waard! Het is een wereld van verschil!
Daar durf ik aan te twijfelen of dat wel verstandig is, de "minor ingenieurswetenschappen" zoals dat keuzegebied heet is naar het schijnt héél slecht georganiseerd en steekt slecht in elkaar. Ik zou het er niet op wagen zoiets te doen voor je grondig te bevragen.
Weet dat je bij fysica bij veel vakken ook al de theorie moet kunnen reproduceren op een examen (en dat is dus niet hetzelfde als van buiten leren).
Kan ik alleen beamen.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [Studiekeuze] Fysica

eendavid schreef:
HolyCow schreef:
Weet dat je bij fysica bij veel vakken ook al de theorie moet kunnen reproduceren op een examen (en dat is dus niet hetzelfde als van buiten leren).
en bij ingenieurswetenschappen niet ofzo? :)
nope :wink:

Bij sommige vakken wel, maar het is toch anders, de nadruk ligt vooral op het toepassen en dat maakt toch veel verschil. Bij ingenieurswetenschappen zijn er veel meer openboekexamens.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [Studiekeuze] Fysica

Wat is dat, een examen waarbij je de theorie mag raadplegen tijdens het examen?
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [Studiekeuze] Fysica

Wat is dat, een examen waarbij je de theorie mag raadplegen tijdens het examen?


Juist ja, dus je mag je boeken en soms ook je notities meebrengen.

Reageer