Wat dit forum echt nodig heeft is een minicursus ....

Moderator: Miels

Berichten: 536

Wat dit forum echt nodig heeft is een minicursus ....

'Fatsoenlijk Nederlands schrijven'...


:)

Berichten: 536

Re: Wat dit forum echt nodig heeft is een minicursus ....

Of wellicht een minicursus 'Argumenteren'.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Wat dit forum echt nodig heeft is een minicursus ....

Als je vindt dat het zo broodnodig is, niemand houdt je tegen om er eentje te schrijven :) .

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Wat dit forum echt nodig heeft is een minicursus ....

Of een minicursus: Hoe ga ik dubbelposten tegen door de edit knop te gebruiken?


Edit: Dit is een forum over wetenschap, het is geen competitie in het minst aantal schrijfvoudten. :)

Berichten: 536

Re: Wat dit forum echt nodig heeft is een minicursus ....

Beweer ik dat ergens?

Ik ben gewoon van mening dat het forum hier baat bij zou kunnen hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Wat dit forum echt nodig heeft is een minicursus ....

De enige plaats waar ik soms last heb van 'breezertaaltjes' is het huiswerkforum. Maar ik ben er 100% zeker van dat mocht er zo'n cursus zijn niemand hem nooit serieus doorneemt. Toch zeker niet de doelgroep waarvoor hij bestemd is.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Wat dit forum echt nodig heeft is een minicursus ....

Ik zou het ook niet serieus doorvoeren. Sommige scholieren die het huiswerkforum gebruiken hebben zo al moeite genoeg zich aan de basisregels te houden. Ik zou de aangestrekte gebruikersinformatie zo beknopt mogelijk houden (zoals dat nu is). Dat verhoogt volgens mij alleen maar het percentage dat op een min of meer degelijke manier het forum gebruikt.

Berichten: 133

Re: Wat dit forum echt nodig heeft is een minicursus ....

Persoonlijk heb ik me ook al af en toe geërgerd aan de talrijke, soms flagrante taalfouten die hier gemaakt worden. Een minicursus zal hier natuurlijk weinig soelaas brengen. En ik wil hier ook zeker niet de taalpurist uithangen en vergissen is menselijk, maar in sommige gevallen is het toch wel zo dat de boodschap van een bepaald persoon totaal de mist in gaat wegens een gebrek aan duidelijke, grammaticaal correct gebouwde zinnen.


En het is correct dat dit een wetenschapsforum is en geen taalforum, maar communicatie speelt nu eenmaal ook in wetenschappen een belangrijke rol.
Ce que j'écris n'est pas pour les petites filles, dont on coupe le pain en tartines.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Wat dit forum echt nodig heeft is een minicursus ....

Ik ben het met je eens dat een deel van de gebruikers niet bepaald de spellingsregels hanteert nee. ik zelf stoor me daar mateloos aan, sommige berichten zijn voor mij echt onleesbaar. Meestal stuur ik die mensen een PB waarin ik ze vriendelijk verzoek om normaal Nederlands te schrijven en daarbij aan te geven wat ze dan verkeerd doen en waarom dat storend is. Dat werkt in 75% van de gevallen goed. De overige 25% reageert niet eens en die zie je dan meestal ook niet terug omdat het mensen zijn die 1x wat vragen en na het antwoord verkregen te hebben nooit meer terug keren.


Moraal: als je je aan een gebruikers' taalgebruik stoort, stuur dan een vriendelijke PB. Mocht het niet helpen dan kun je de persoon altijd nog in een topic waar ze slecht Nederlands gebruiken aanspreken of een moderator vragen actie te ondernemen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Wat dit forum echt nodig heeft is een minicursus ....

Nog even wat achtergrondinformatie: er zijn nogal wat moderators die zich storen aan spelfouten en breezertaal. Met name bij nieuw aangestelde moderators valt regelmatig de behoefte te signaleren dat ze dergelijke dingen willen verbeteren. We hebben het hier in het verleden uitvoerig over gehad, waarna de conclusie was dat we daar niet aan gaan beginnen. Zo zouden moderators immers de persoonlijke spellingscontrole worden van de gebruikers hier, en dat is een onbegonnen zaak.


Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor de inhoud van hun bericht. Zo zal ik een goed doordachte en correct gespelde post meer waarderen dan het tegenovergestelde. Sterker nog: als iemand zijn post echt geen aandacht geeft, zal ik ook echt geen antwoord geven, in de hoop dat zo op termijn mensen vanzelf leren om ofwel zorgvuldiger te formuleren, of hun heil elders te zoeken.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Wat dit forum echt nodig heeft is een minicursus ....

Of wellicht een minicursus 'Argumenteren'.
:)

Geweldig.


:)


Ik bedoel, dit is een grap juist.


Zonder argumentatie aankomen dat het forum een cursus Nederlands schrijven hebben, en vervolgens verklaren dat een minicursus argumenteren ook wel bij zou kunnen dragen.


Ben ik nou de enigste die de grap ziet?

Berichten: 536

Re: Wat dit forum echt nodig heeft is een minicursus ....

John Nash schreef:Of wellicht een minicursus 'Argumenteren'.
:)

Geweldig.


:)


Ik bedoel, dit is een grap juist.


Zonder argumentatie aankomen dat het forum een cursus Nederlands schrijven hebben, en vervolgens verklaren dat een minicursus argumenteren ook wel bij zou kunnen dragen.


Ben ik nou de enigste die de grap ziet?

Nee, wel de enige.

De rest van je verhaal illustreert ook mooi mijn verhaal.
Zonder argumentatie aankomen dat het forum een cursus Nederlands schrijven hebben,
:)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Wat dit forum echt nodig heeft is een minicursus ....

Maar hij doet wel zijn best! Ik begrijp de frustratie en deel die, maar ik probeer wel het verschil te maken tussen mensen die geen nederlands willen schrijven (consequent de -n weglate, of andere irri voorbeelde ) of mensen die er moeite mee hebben en daarom spel- en grammaticafouten maken. DPW is 1 van de laatste categorie, dat kan ik je verzekeren. Daar heb ik dan ook geen moeite mee.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Wat dit forum echt nodig heeft is een minicursus ....

Denk je nou echt dat ik me druk ga maken over mijn eigen schrijffouten?


Dat heeft 14 jaar onderwijs niet kunnen bereiken, dus al helemaal geen gebruiker op een forum.


De rede waarom veel mensen fouten hebben in hun schrijven is omdat het ze niet interesseerd.


Als ik een sollicitatiebrief moet schrijven, of een wetenschappelijk rapport, dan zal ik me wel inzetten om foutloos te schrijven, en dat doe ik ook naar goed resultaat.


Maar op een forum?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Wat dit forum echt nodig heeft is een minicursus ....

De schuldige hieraan is ook vaak MSN. Aangezien ik zelf vast gebruiker van MSN ben, merk ik zelf ook vaak zat dat ik een stukje tekst ofzo moet corrigeren. Waarom? Omdat het anders voor sommigen onbegrijpbaar is.


Ik ben van mening dat, als mensen een (serieus) antwoord op hun vra(a)g(en) willen, ze zoveel mogelijk moeten proberen om duidelijk Nederlands te typen. Uiteraard is dit voor dislecten enzo best moeilijk en daar heb ik dan ook compleet geen probleem mee.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Reageer