[scheikunde] Suiker oplosbaarheidtemperatuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 183

[scheikunde] Suiker oplosbaarheidtemperatuur

Iemand enig idee, bij welke temperatuur Suiker het beste oplost?

Thx...

NN :)
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] Suiker oplosbaarheidtemperatuur

Trek eens een halfuurtje uit voor onze handleiding voor Google !!

Dan vind je misschien vaker wat je zoekt :?:

Google oplosbaarheid suiker temperatuur

levert als 18e hit een powerpoint met een leuke grafiek

engels afbeeldingen googlen:

google afbeeldingen solubility sugar temperature brengt je direct naar een site inclusief resultaten van een oplosbaarheidsproefje.

Nou jij nog de conclusies trekken :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: [scheikunde] Suiker oplosbaarheidtemperatuur

Dankje wel!!

Suiker lost het beste (in water)op bij een zo hoog mogelijke temperatuur!!

dat verklaart dan gelijk weer waarom je bij een afgekoelde tong zoete stof minder goed proeft. (speeksel bestaat groot en deels uit water)

Kijk dat is nog eens twee vliegen in 1 klap vangen :)
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] Suiker oplosbaarheidtemperatuur

natuurkunde-nerd schreef:Dankje wel!!

Suiker lost het beste (in water)op bij een zo hoog mogelijke temperatuur!!

dat verklaart dan gelijk weer waarom je bij een afgekoelde tong zoete stof minder goed proeft. (speeksel bestaat groot en deels uit water)

Kijk dat is nog eens twee vliegen in 1 klap vangen :)


Verklaar je nader, ik zie dit verband namelijk niet.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] Suiker oplosbaarheidtemperatuur

Je leest in mijn links dat je in warm water meer suiker kunt oplossen dan in koud water.

dan beweer je:
dat verklaart dan gelijk weer waarom je bij een afgekoelde tong zoete stof minder goed proeft.
Les 1 voor een échte natuurkunde-nerd:

engage brain before opening mouth.

(uitknippen en boven je bed hangen :) )

Jij zegt hierboven zoiets als:

tijdens een bootreis lees ik veel sneller dan tijdens een vliegreis, want tijdens mijn vliegreis naar New York las ik maar één boek, maar tijdens mijn bootreis naar New York las ik er wel 15.....

Engage brain, en kom dan terug met minstens 5 redenen waarom datgene wat je beweert niet persé juist hoeft te zijn. (en in elk geval lang niet altijd juist is). Een drietal kun je al vinden in dat andere topic van je.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: [scheikunde] Suiker oplosbaarheidtemperatuur

Nou kijk,

Speeksel bestaat groot en deels uit water (het is de hoofdcomponent)

Uit een proef is gebleken dat suiker beter oplost bij een hogere temperatuur, deze proef is uitgevoerd in WATER (let op!)

Als je over het smaakzintuig praat, heeft speeksel een belangrijke werking, alle (smaak)stoffen die je mond binnen komen, lossen op in speeksel, daardoor kunnen je smaakpapillen smaken proeven.

Als je dan je tong afkoelt (en dan sterk afkoelt) is je speeksel afgekoeld, suiker zou dan minder goed oplossen in je speeksel, waardoor je smaakpapillen een relatief mindere smaak kunnen waarnemen, en een zwakker seintje naar de hersenen afgeven.

Jah ik concludeer te snel, sorry daarvoor, maar ik ben pas 15 en heb nog niet zoveel verstand van dit soort zaken als jullie.

Ik moet gewoon een goede inleiding schrijven over wat practica's en daarbij wil ik ook graag een stukje schrijven over hoe het komt, dat je bij een lagere temperatuur minder goed zoete smaak kan waarnemen!
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: [scheikunde] Suiker oplosbaarheidtemperatuur

dat verklaart dan gelijk weer waarom je bij een afgekoelde tong zoete stof minder goed proeft.


En wat betreft hier boven:

Ik mag niet concluderen dat je dan ZOETE stof minder goed proeft;

want:

- het proefje ging over SUIKER (dus niet ZOETE stoffen)

Het hoeft dus niet voor alle zoete stoffen te gelden

- Speeksel bevat meerdere componenten die misschien wel roet in het eten gooien
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] Suiker oplosbaarheidtemperatuur

Dat niet alleen. De temperatuur van je speeksel zal niet zo bar veel fluctureren (tenzij je producten consumeert welke koud of warm zijn.) Een groter verschil in waarneming van smaak zit in het verdovende effect van koude. Wanneer je in de winter bijvoorbeeld een stuk gaat fietsen (zonder handschoenen) dan kom je op een punt dat je geen gevoel meer in je handen hebt. Dit wordt veroorzaakt door koude. Als deze koude nu op je tong zou komen, dan zal je ook minder goed kunnen proeven. De zenuwbanen voor tast en smaak zijn identiek.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: [scheikunde] Suiker oplosbaarheidtemperatuur

Aha!!

Kijk aan, daar heb ik wat aan;) :)
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] Suiker oplosbaarheidtemperatuur

natuurkunde-nerd schreef:Aha!!

Kijk aan, daar heb ik wat aan;) :?:
Beste natuurkunde-nerd,

dan heb je toch wel ergens overheen gelezen in je andere topic:
Stoffen kunnen aan de smaakpapillen binden, en zo een zenuwsignaaltje veroorzaken. Je hersenen maken daar dan een smaak van. Op sommige papillen kan een temperatuursverandering precies zo'n zenuwsignaaltje veroorzaken, en je proeft dan iets wat er niet is. Of, wat dan dus ook kan gebeuren, het temperatuurseffect versterkt of verzwakt het signaal, of, als je meer stoffen tegelijk op je tong hebt (en dat is meestal zo) de ene smaak juist versterken en de andere verzwakken. Héél erg koud eten kan ook je zenuwbanen verdoven, het smaaksignaal komt dan minder sterk door.

Dat was het wel zo'n beetje, in een notedop.
Dus wat Wouter eerder schreef, was je al eerder bekend, toch??

Verder zou je je nog kunnen afvragen of het wel zo is dat méér suiker ook een zoetere smaak betekent. Dat zal allicht gelden van 1 kristalletje naar twee kristalletjes. Maar ik kan me voorstellen dat je boven een bepaalde concentratie helemaal geen verschil meer proeft, bijvoorbeeld omdat alle smaakpapillen al "bezet" zijn misschien (weet ik niet, maar kan het me voorstellen). Zouden twee klontjes suiker tegelijkertijd in je mond nog wel twee keer zo zoet smaken als één klontje?

Kortom, een stellige bewering is nu omgetoverd in 5 onderzoeksvragen :)

Tenslotte neem ik je niks kwalijk hoor: ik probeer alleen maar je wakker te krijgen. Je noemt jezelf natuurkunde-nerd. Eerste vereiste voor natuurkunde (en eigenlijk om het even welke wetenschap): kritisch waarnemen, en proberen je waarneming op allerlei mogelijk manieren te verklaren. Heel vroeger dachten de mensen dat de zon rond de aarde draaide. Dat lijkt zo, maar probeer eens te zien of er nog een andere verklaring voor die waarneming zou kunnen zijn.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: [scheikunde] Suiker oplosbaarheidtemperatuur

je hebt wel gelijk, maar de naam Natuurkunde-nerd heb ik niet omdat ik zo geweldig goed in Natuurkunde ben, maar omdat ik het wel een leuke naam vond, om die gedachte maar even de wereld uit te helpen.

Jah nu je het zegt, dat was me al eerder bekend, maar nu heb ik van 2 verschillende mensen dat verhaal gehoord, wat mij alleen maar meer zekerheid geeft, dat het ook daadwerkelijk klopt.... :)

Maar erg bedankt, voor jullie hulp

dat waardeer ik enorm
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [scheikunde] Suiker oplosbaarheidtemperatuur

Jah nu je het zegt, dat was me al eerder bekend, maar nu heb ik van 2 verschillende mensen dat verhaal gehoord, wat mij alleen maar meer zekerheid geeft, dat het ook daadwerkelijk klopt.... :?:
Kijk, zó word je een goeie natuurkundige: nóóit op één bron of één waarneming vertrouwen.... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: [scheikunde] Suiker oplosbaarheidtemperatuur

Ik voel me gevleid..haha :)
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Reageer