[eindwerk] kernfusie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 32

[eindwerk] kernfusie

Over een kleine maand moet ik bij ons op het school een mondelingen proef gaan afleggen over "Kernfusie" als praktisch gedeelte van mijn eindwerk. Ik heb reeds een gastspreker en veel informatie. Alleen zou ik graag (om het niet te zwaar te maken) een paar proefjes doen.

Nu ik heb lang gezocht, ma om eerlijk te zijn heb ik er nog geen gevonden. Daarom is mijn vraag voor jullie: "Kennen jullie een eenvoudig proefje in verband met kernfusie?"
E=MC2

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: [eindwerk] kernfusie

dat lijkt me een zeer nobel doel, maar niet echt realistisch. ik bedoel, het is niet dat je even een tokamak mee kan nemen voor je presentatie.

zonder negatief te willen doen overigens, maar ik vrees er toch een beetje voor. maar wie weet heb je geluk en komt er toch nog iemand met een prachtig idee af...

Berichten: 108

Re: [eindwerk] kernfusie

Het is maar een idee maar misschien kan je een paar praktische zaken voorstellen?

Aangezien even een atoomsplitsen niet lukt kan je wel een radioctiviteitsmeter te pakken zien te krijgen en de hoeveelheid radioactiviteit scannen in de buurt van je presentatie?

Ik heb zelf geen idee wat dit geeft maar het was het eerste waar ik op kwam.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: [eindwerk] kernfusie

Je zou het koude-kernfursie experiment van Fleishmann en Pons kunnen nadoen, dan weet je in ieder geval zeker dat het niet werkt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cold_fusion

Gebruikersavatar
Berichten: 151

Re: [eindwerk] kernfusie

dreamz schreef:Het is maar een idee maar misschien kan je een paar praktische zaken voorstellen?

Aangezien even een atoomsplitsen niet lukt kan je wel een radioctiviteitsmeter te pakken zien te krijgen en de hoeveelheid radioactiviteit scannen in de buurt van je presentatie?

Ik heb zelf geen idee wat dit geeft maar het was het eerste waar ik op kwam.


Dit is inderdaad een leuk proefje, zo'n ding heet dacht ik een Geiger-teller. Er is altijd achtergrondstraling en als het goed is moet deze in Nederland zo rond de 15 piepjes van de Geiger-teller liggen.
Schaken is een sport om de hersens te kraken en de dag door te komen.

Soms echter kraken de hersens niet en kan de dag beter snel voorbij gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [eindwerk] kernfusie

Tja, maar dat is wel een erg saai proefje voor het publiek lijkt me.

Er verschijnt een getal op een schermpje en je zegt dat dit de achtergrondstraling is.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 32

Re: [eindwerk] kernfusie

Bedankt voor de reactiest tot nu toe. Met die achtergrondstraling kan ik mss idd iets doen ik zal binnekort eens een mailtje sturen naar Isotopolis en eens vragen of die neits kunnen missen :) (ik kom dus zelf ook uit Mol m.a.w. SCK, VITO, Isotopolis ec. liggen bijna in mijn achtertuin).

Als er nog ideën zijn: laat maar komen, ik heb nog tot 16 februari om iets uit te werken.
E=MC2

Gebruikersavatar
Berichten: 151

Re: [eindwerk] kernfusie

Phys schreef:Tja, maar dat is wel een erg saai proefje voor het publiek lijkt me.  

Er verschijnt een getal op een schermpje en je zegt dat dit de achtergrondstraling is.
Nee veel leuker je hoort de piepjes zelf, allemaal spannend meetellen lachen joh!

(sorry was een beetje melig)
Schaken is een sport om de hersens te kraken en de dag door te komen.

Soms echter kraken de hersens niet en kan de dag beter snel voorbij gaan.

Berichten: 9

Re: [eindwerk] kernfusie

ik heb een gelijkaardig probleem, zou het mogelijk zijn om een proefje op te stellen ivm

brandstofcellen? (zonder dat dat veel kost)

Gebruikersavatar
Berichten: 151

Re: [eindwerk] kernfusie

alexandercafmeyer schreef:ik heb een gelijkaardig probleem, zou het mogelijk zijn om een proefje op te stellen ivm  

brandstofcellen? (zonder dat dat veel kost)
Bij mij op school hadden ze een hele box met allerlei spullen voor de brandstofcel. Ik heb er mijn PWS over gedaan.

Onze proefopstelling was als volgt:

Een lichtbron (100 W of iets dergelijks) zendt licht uit naar een zonnecel, de energie hiervan wordt omgezet in elektriciteit zodat je water kan ontleden (er ontstaan h2 en O2) deze leidt je via slangetjes naar een brandstofcel waar dit weer wordt omgezet in elektrische energie.

Wij hebben van dit proces het rendement berekent.
Schaken is een sport om de hersens te kraken en de dag door te komen.

Soms echter kraken de hersens niet en kan de dag beter snel voorbij gaan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [eindwerk] kernfusie

Vraag is natuurlijk, wat heeft dat nog met kernfusie te maken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer