[ Sterkteleer ] Sterkteberekening van astappen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

[ Sterkteleer ] Sterkteberekening van astappen

Hallo,

Op de volgende figuur wordt er door mijn cursus beweerd dat de astap op buiging belast zal worden, en wel zo :

Afbeelding

Maar hoe kan dit nu? En waarom wordt de grootte van het moment berekend zoals het berekend wordt? Als de astap in een boring geschoven wordt zit het toch volledig ingeklemd. Ik zie echt niet in dat zo een astap dan nog door zou breken.

Misschien wel aan de rand, dus waar de boring eindigt, maar dit is hier duidelijk niet de bedoeling. Kan iemand hier een uitleg aan geven?

Bedankt

Berichten: 718

Re: [ Sterkteleer ] Sterkteberekening van astappen

Zwenktappen worden doorgaans opgevangen in bollagers.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: [ Sterkteleer ] Sterkteberekening van astappen

euh, lijkt me vrij logisch, het "inklemmoment", het moment in de doorsnede nét links van de boring, is het grootste moment in de tap, en het is gelijk aan de kraht maal de lastarm
???

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: [ Sterkteleer ] Sterkteberekening van astappen

Maar het is het linker-gedeelte dat ingeklemd is. Normaal stopt de sterkteberekening toch tot aan het punt waar de as in de boring verwijnt. Of niet?

De astap (lengte l) wordt volgens de cursus belast met een moment met als grote de helft van de lengte van de astap maal de resultante van de vlaktedruk.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: [ Sterkteleer ] Sterkteberekening van astappen

Cerium schreef:Maar het is het linker-gedeelte dat ingeklemd is. Normaal stopt de sterkteberekening toch tot aan het punt waar de as in de boring verwijnt. Of niet?

De astap (lengte l) wordt volgens de cursus belast met een moment met als grote de helft van de lengte van de astap maal de resultante van de vlaktedruk.
idd, maar met de derde wet van newton weet je dat het moment die de balk op de astap uitoefent even groot is als de momenten van de astap op de balk.
???

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: [ Sterkteleer ] Sterkteberekening van astappen

Ah, natuurlijk. Nu zie ik het. De F die op de figuur aangegeven staat is de reactiekracht van de boring. Maar stel nu eens dat er op die as een neerwaarts gerichte verticale kracht werkt. Dan zal die tov de boring toch een moment veroorzaken in wijzerzin.

In dit geval staat de reactiekracht F dan al onmiddelijk correct getekend. En deze zal zoals ze getekend staat toch ook een moment veroorzaken in wijzerzin. En dit zou toch in tegenwijzerzin moeten zijn?

Het verticaal evenwicht is in orde, maar het momentenevenwicht toch niet? Waar zit mijn fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: [ Sterkteleer ] Sterkteberekening van astappen

Zoals het nu getekend is kan die astap slechts een zeer klein moment opnemen, met name
\(\frac{F l}{2}\)
, terwijl he tveel groter zou kunnen zijn.

Ik denk dat het ligt aan het feit dat die astap aan beide zijden van de as zit. Als je in zo'n situatie zit kan je het moment opnemen gewoon door een verticale kracht in de oplegpunten (cfr. opgelegde balk op twee steunpunten).
???

Reageer