Baan vinden in Natuur/Sterren/Wiskunde, te doen?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 33

Baan vinden in Natuur/Sterren/Wiskunde, te doen?

Hallo,

Ik zit momenteel op VWO sprint (klas 5 en 6 in één jaar) en ik heb "straks" mijn examens. Daarna wil ik het liefst één van bovenstaande studies doen, dus natuurkunde, wiskunde, of sterrenkunde. Nou weet ik eigenlijk nog niet wat ik ermee wil doen, alleen dat dit de enige studies zijn die ik intressant vind. Nou is mijn vraag: is er wel een baan te vinden in deze richtingen?

Mijn Natuurkunde docent zei dat als je theoretische natuurkunde hebt gedaan het niet erg makkelijk is, omdat je dan afhankelijk bent van subsidies van de overheid, wat hij als een onbetrouwbare partij beschouwt.

De universiteit vragen leek me niet 100% objectief, omdat die uiteindelijk toch een product proberen te verkopen. Daarom wou ik even informeren naar de ervaringen van anderen die één van deze richtingen hebben gekozen.

Bedankt voor je advies,

Martin

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Baan vinden in Natuur/Sterren/Wiskunde, te doen?

Mijn Natuurkunde docent zei dat als je theoretische natuurkunde hebt gedaan het niet erg makkelijk is, omdat je dan afhankelijk bent van subsidies van de overheid, wat hij als een onbetrouwbare partij beschouwt.
Mij is juist altijd verteld dat een theoretisch natuurkundige over het algemeen erg gewild is (ook door mijn natuurkundeleraar). Waarom zou je overigens sowieso afhankelijk zijn van subsidies, ligt er maar aan wat je gaat doen natuurlijk.

Ik studeer dus natuurkunde (Utrecht). Zover kijk ik niet eens, ik heb gewoon de meest interessante studie gekozen en wat betreft werk: zorgen voor morgen...

Kijk overigens hier voor informatie/meningen/ervaringen over de studie natuurkunde: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=53568

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Baan vinden in Natuur/Sterren/Wiskunde, te doen?

Inderdaad, als onderzoeker van een staatsinstelling zit je gebakken, je word goed betaald, hebt veel vakantieuren, en word niet zo gauw ontslaan. Als je bijvoorbeeld bij TNO komt, of bij een technische universiteit, ben je best zeker van je baan. Ik heb zelf nog nooit gehoord dat een professor zijn ban was kwijt geraakt doordat men links had gestemt (bv).

Over natuurkunde, wiskunde, sterrenkunde, het zijn overlappende vakgebieden. Je toekomstig werk zal voor sterrenkunde waarschijnlijk in de optica zitten, voor wiskunde waarschijnlijk in de quantummechanica, en met natuurkunde alle twee, met mischien de kans op fundamenteel deeltjes onderzoek. Het maakt in principe niet veel uit, je moet gewoon aan je zelf vragen waar je hart ligt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Baan vinden in Natuur/Sterren/Wiskunde, te doen?

Otewel, kies natuurkunde, dan kun je alles :wink:
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 481

Re: Baan vinden in Natuur/Sterren/Wiskunde, te doen?

Otewel, kies natuurkunde, dan kun je alles :wink:
Inderdaad... Bij wetenschap is het eerste discipline waar ik aan denk ook natuurkunde.. We hebben zowat alle technologische snufjes aan natuurkundigen te danken, en ook veel van wat we over ons heelal weten..

Scheikunde e.d. is gewoon meer toegepaste n atuurkunde zou je kunnen zeggen :)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Baan vinden in Natuur/Sterren/Wiskunde, te doen?

Otewel, kies natuurkunde, dan kun je alles :wink:
Nee,

Kies natuurkunde, en je weet van alles een beetje.

Al ben ik heel blij dat ik natuurkunde heb gekozen, ik weet namelijk graag een beetje van alles.

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Baan vinden in Natuur/Sterren/Wiskunde, te doen?

Ik ben geen Nederlander maar... mijn ervaring is dat je moet studeren wat je graag doet, en dat je niet zo moet gefixeerd zijn op welk werk je daarmee zult vinden. Ik heb dat zelf ook ondervonden.

Ook ken ik een natuurkundige van opleiding die in het middelbaar in het laatste jaar 4 uur wiskunde aan een wetenschappelijke richting (maar geen wiskunde wel) mocht geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Baan vinden in Natuur/Sterren/Wiskunde, te doen?

Het ligt er aan wat je bedoelt met een baan 'in de natuur/wis/sterrekunde'.

Als je letterlijk een baan in die richting zoekt kan je wel terecht als onderzoeker bij een universiteit, maar dat is dan ook wel zo ongeveer het enige.

Echter, als je na je studie hier niet verder mee gaat maar voor het bedrijfsleven kiest liggen er gouden bergen voor je te wachten :) . Ik bezoek met mijn studievereniging regelmatig bedrijven (volgende week gaan we naar Shell) die opzoek zijn naar toekomstige werknemers. Mensen met exacte achtergrond zijn zéér gewild bij de grote bedrijven. Omdat ze mensen met veel analytische vermogens zoeken (of om het simpeler te zeggen: ze willen slimme mensen :wink: ). Je kan echt op een hele goeie baan rekenen als je afgestudeerd bent in een exacte studie.

Alleen als je bij zo'n bedrijf gaat werken moet je niet verwachten dat je de dingen die je geleerd hebt echt zal gebruiken. Je zal je intelligentie dan op andere terreinen moeten inzetten, maar dat kan ook heel leuk zijn natuurlijk! :) Het zal er meer op neerkomen dat je de 'algemene vaardigheden' die je bij je studie opgedaan hebt toe zal passen.
Inderdaad, als onderzoeker van een staatsinstelling zit je gebakken, je word goed betaald, hebt veel vakantieuren, en word niet zo gauw ontslaan. Als je bijvoorbeeld bij TNO komt, of bij een technische universiteit, ben je best zeker van je baan. Ik heb zelf nog nooit gehoord dat een professor zijn ban was kwijt geraakt doordat men links had gestemt (bv).  
Nou, goed betaald... dat valt heel erg tegen hoor! Zeker als je vergelijkt met de salarissen die je in het bedrijfsleven kan verdienen. Je moet sowieso eerst een paar jaar promotie onderzoek doen wil je bij een universiteit werken en dat verdient niet veel meer dan minimum-inkomen.

Verder is de kans dat je ontslagen wordt echt niet zo groot. Er is een enorm tekort aan beta's momenteel dus zelfs als het zou gebeuren heb je zo weer een nieuwe baan.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 481

Re: Baan vinden in Natuur/Sterren/Wiskunde, te doen?

Alhoewel iedereen er bij toevoegt van '' je moet doen waar je hart ligt'', gaat men toch nog stieken een onderzoekje doen naar de toekomstige beroepsperspectieven ( die zeker niet slecht zijn :) )
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Baan vinden in Natuur/Sterren/Wiskunde, te doen?

Alhoewel iedereen er bij toevoegt van '' je moet doen waar je hart ligt'', gaat men toch nog stieken een onderzoekje doen naar de toekomstige beroepsperspectieven ( die zeker niet slecht zijn :) )
Haha! idd ja :)

Je moet natuurlijk wel iets doen wat je leuk vindt, maar uiteindelijk gaat iedere baan vervelen, en voor iedere baan geldt dat het toch maar je werk blijft.

Ik kan daarom iedereen adviseren om toch ook naar je toekomstperspectieven te kijken.

Stel je vind kunstgeschiedenis leuk. Dan heb je 4 jaar lang een leuke studie. Maar daarna? Je zal hoogstwaarschijnlijk totaal geen werk mee vinden. Hooguit een baantje wat je ook zonder studeren wel had kunnen krijgen. En als je dat de rest van je leven moet blijven doen, blijkt kunstgeschiedenis studeren achteraf toch niet zo 'leuk' te zijn.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Baan vinden in Natuur/Sterren/Wiskunde, te doen?

Nou, goed betaald... dat valt heel erg tegen hoor! Zeker als je vergelijkt met de salarissen die je in het bedrijfsleven kan verdienen. Je moet sowieso eerst een paar jaar promotie onderzoek doen wil je bij een universiteit werken en dat verdient niet veel meer dan minimum-inkomen.
Ja, en dan? Dan verdien je meer dan je pa en ma bijelkaar.

En zo slecht verdient een postdoc niet hoor.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Baan vinden in Natuur/Sterren/Wiskunde, te doen?

Math-E-Mad-X schreef:Nou, goed betaald... dat valt heel erg tegen hoor! Zeker als je vergelijkt met de salarissen die je in het bedrijfsleven kan verdienen. Je moet sowieso eerst een paar jaar promotie onderzoek doen wil je bij een universiteit werken en dat verdient niet veel meer dan minimum-inkomen.

Verder is de kans dat je ontslagen wordt echt niet zo groot. Er is een enorm tekort aan beta's momenteel dus zelfs als het zou gebeuren heb je zo weer een nieuwe baan.
Een promovendi krijgt het eerst jaar ongeveer 20,000 euro bruto en in het vierde jaar ongeveer 25,000 euro bruto. Het start-salaris van een afgestudeerde beta in het bedrijfsleven ligt tussen de 25,000 en 30,000 euro.

Houd er wel rekening mee dat dit alleen de primaire arbeidsvoorwaarde is. De secundaire arbeidsvoorwaarden (verlofregelingen, leaseauto, bonussen) kunnen ook heel veel voordeel opleveren.

Ik werk op dit moment bij een zelfstandig onderzoeksinstituut. Als ik bij een echt commercieel bedrijf was gaan werken, dan had ik vast meer kunnen verdienen. Maar ik heb nu wel 40+ verlofdagen per jaar, variabele werktijden, 100% reiskostenvergoeding, een leuk budget voor het volgen van curssusen, etc etc..

Als je een "echte" beta-studie doet (wiskunde, scheikunde, natuurkunde, werktuigbouwkunde), dan hoef je je echt geen zorgen te maken over een toekomstige baan.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer