[Mechanica] Riemoverbrengingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 65

[Mechanica] Riemoverbrengingen

Ka iemand me helpen met volgende oefening? Ik moet de toerentallen van as C berekenen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Mechanica] Riemoverbrengingen

reken van elk wiel de omtrek uit (het kan eenvoudiger, maar nu zie je temninste wat er gebeurt)

als wiel x een omtrek heeft van 2 m, en wiel y een omtrek van 1 m, en je laat ze allebei dezelfde afstand afleggen, dan maakt wiel x één rondje tegen wiel y 2 rondjes. (wiel y moet twee keer rond omdat de omtrek twee maal zo klein is. Vergelijk: De stappen van mijn dochtertje zijn twee keer zo klein als die van mij. Wil ze dezelfde afstand afleggen als ik, dan moet ze twee keer zoveel stapjes maken als ik)

omdat B en C op dezelfde as vast zitten, zullen B en C altijd dezelfde toeren maken...

Zoals de banden nú in je tekening liggen draait as D 468 rpm (revolutions per minute, rondjes per minuut, toeren per minuut), dus dan kun je checken of je goed gaat.

Daarna denk ik dat je de banden tussen C en D moet verleggen, niet? Tegen die tijd heb je waarschijnlijk wel door hoe het moet, en anders kom je maar terug.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer