Hotelschakeling

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Hotelschakeling

wie kan me helpen...

wat is een hotelschakeling??

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Hotelschakeling

een lamp, twee knoppen, als je op de ene knop knop srukt gaat het licht, als je er weer op drukt gaat de lamp weer uit. Als je echter op de andere knop drukt gaat het licht ook uit.

Je kunt dus met twee knoppen het licht bedienen.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Hotelschakeling

Eerst een kort antwoord (zoals je het ook op de achterkant van de verpakking van een hotelschakelaar oftewel wisselschakelaar kan vinden):

Een wisselschakelaar dient voor het schakelen van 1 lichtpunt vanaf 2 plaatsen.

Verder zou ik zeggen: google weet alles...

Zoeken op "werking hotelschakelaar" geeft maar een paar resultaten.

Meteen de eerste site geeft een goede uitleg, incl een heldere afbeelding:

http://www.zowerkt.nl/inenomhuis/elektrici...lschakelaar.htm
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Re: Hotelschakeling

Kan iemand mij uitleggen wat ik verkeerd gedaan heb ?

Ik heb een hotelschakeling gemaakt, maar die werkt niet goed.

Als ik een van de twee schakelaars gebruik om de lamp aan te zetten, en de andere schakelaar gebruik om hem weer uit te doen, kan ik alleen de laatst gebruikte schakelaar gebruiken om de lamp weer aan te zetten. De andere schakelaar heeft dan geen functie. Nu heb ik het idee dat een van de zwarte draden in een schakelaar verkeerd heb aangesloten. Maar hoe kom ik er achter welke dat is? Kan iemand mij helpen ?

Baricus

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Hotelschakeling

Als ik een van de twee schakelaars gebruik om de lamp aan te zetten, en de andere schakelaar gebruik om hem weer uit te doen, kan ik alleen de laatst gebruikte schakelaar gebruiken om de lamp weer aan te zetten.
Weet je zeker dat je 2 wisselschakelaars hebt? Het klinkt meer alsof 1 schakelaar een gewone schakelaar is. Het kan inderdaad ook zo zijn dat je 1 schakelaar verkeerd hebt aangesloten, waardoor deze nu functioneert als gewone schakelaar.

In de situatie die je omschrijft doet op een gegeven moment nog maar 1 schakelaar het. Die is goed aangesloten, de ander niet. Controleer het daar nog even (begin met het verwisselen van de zwarte draden)
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Re: Hotelschakeling

De antwoorden op je vraag kloppen niet. Een hotelschakeling is iets anders dan een wisselschakeling.

Een hotelschakeling bevat altijd 2 wisselschakelaars en 1 of meer kruisschakelaars. Een hotelschakeling is bedacht om trappenhuisverlichting of de verlichting in een lange gang te bedienen vanaf meerdere plekken.

Een wisselschakeling bestaat uit 2 wisselschakelaars.

Voor de werking van een hotelschakeling, kijk even op: http://people.zeelandnet.nl/cantalou/hotel.html

Re: Hotelschakeling

dan moet je een van de zwarte draden van een schakelaar even omwisselen. van links-boven naar rechts-onder, en die van rechts-onder naar links-boven.

dan moet het weer werken...

Berichten: 11

Re: Hotelschakeling

Hotelschakeling is nog te doen maar dan heb ik nu een breinkrakertje voor jullie....

Wij hebben thuis 1 lamp met 3 schakelaars, en als de lamp uit is maakt het niet uit met welke schakelaar je hem aan doet en anders om, en er zit geen software tussen of speciale schakel kast....

Wie kan mij uitleggen hoe dat werkt ;)

(edit: ik heb het ooit is uit gevogeld hoe het werkte maar kben het al weer vergeten :shock: )

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Hotelschakeling

Nu weet ik toevallig dat daar de kruisschakelaar voor is uitgevonden. Vul dat in bij google, et voila... het antwoord!

Zie hier een mooie pagina inclusief java-applet waar je het kan testen (erg leuk gedaan):

http://home.hccnet.nl/f.abbing/schak1/Schak.html
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Re: Hotelschakeling

Ik doe nu al 3 jaar electrotechniek en moet toch even zeggen dat een natuurkundige hotelschakeling anders is dan degene die ik bij electrotechniek gebruik.

Bij de natuurkundige gebruik je 2 wisselschakelaars, bij mijn opleiding gebruiken wij er 3, je hebt ook andere soorten varianten met bijvoorbeeld: 2 wisselschakelaars en 1 kruisschakelaar...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hotelschakeling

....... Nu heb ik het idee dat een van de zwarte draden in een schakelaar verkeerd heb aangesloten. Maar hoe kom ik er achter welke dat is? Kan iemand mij helpen ?
Het moederkontakt van de schakelaars is meestal gekenmerkt met een P.

Dat is dus bij de eerste schakelaar het kontakt waar de voeding op binnenkomt, en bij de laatste schakelaar het kontakt dat naar de lamp gaat.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hotelschakeling

Nog even het boekje Licht- en krachtschakelingen van S. Mahler er op nageslagen (elektromensen van mijn generatie hebben dat boekje allemaal)

Een schakeling met twee wisselschakelaars heet daar wisselschakeling.

Worden er één of meer kruisschakelaars aan toegevoegd, dan heet het een kruisschakeling.

Het woord hotelschakeling komt in dat boek niet voor.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Hotelschakeling

Een hotelschakeling is standaard een wisselschakeling. wanneer je 3 schakelaars hebt wordt het een kruisschakeling.
Een hotelschakeling is bedacht om trappenhuisverlichting of de verlichting in een lange gang te bedienen vanaf meerdere plekken.
Dat heet een trappenhuisschakeling, waarbij meerdere pulsdrukkers eenzelfde tijdrelais aansturen.

Reageer