[Magnetisme] Keycard

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

[Magnetisme] Keycard

Op mijn werk gebruiken we een keycard om toegang tot het gebouw te verkrijgen. Het is hierbij voldoende om het kaartje in de buurt van de scanner te houden om de deur te openen. Er is dus geen magnetisch streepje aanwezig zoals op een bankkaart.

Nu vraag ik me af, beste mensen van dit forum, hoe werkt zo'n scanner en hoe veilig zijn zo'n dingen? Het lijkt me heel aannemelijk dat het te maken heeft met het opmerken van een magnetisch veld. Wat ik echter niet begrijp is hoe het mogelijk is om een secure, niet na te bootsen, encryptionkey in dat magnetisch veld te coderen.

Met andere woorden, wat belet een schurk met een stevige magneet om mijn laptop te komen stelen?

Dank bij voorbaat,

Wim

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Magnetisme] Keycard

Je keycard is geen magneet.

Naar alle waarschijnlijkheid is het een 'antenne' die interfereert in het radio-veld van de lezer. Hij resoneert bij een bepaalde frequentie wat door de lezer kan worden opgevangen.

En ja, alle sleutels zijn reproduceerbaar.

Berichten: 3.165

Re: [Magnetisme] Keycard

Ik ken die kaarten. Ze gebruiken die bij mij op de universiteit en in ITEC (onderzoekscentrum met chips, laptops en dergerlijke) ook, ik heb het ook al bij een kot in de buurt gezien.

Je moet die pas voor één of andere sensor houden waar een rood licht uit komt.

Purpere wolf, hoe werkt zo'n antenne? Welk materiaal gebruiken ze hiervoor en hoe zorgen ze er voor dat het met één specifieke frequentie resoneert (elke kaart moet immers een andere hebben dus je moet dat kunnen sturen met exact welke frequentie het resoneert).

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [Magnetisme] Keycard

Er zijn verschillende keykaarten, met rood licht werkt het waarschijnlijk als een barcode scanner.

Over de antenne, hier is meer informatie te vinden: http://en.wikipedia.org/wiki/RF/ID#Passive

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [Magnetisme] Keycard

Ik denk toch eerder aan een soort antenne zoals DPW beschrijft. Ik heb bij één vna mijn stages en bij mijn werk ook een dergelijk systeem. Ik houd het pasje altijd in mijn portomonnee, welke ik gewoon in mijn broekzak laat. De scanners staan op "konthoogte", ik hoef alleen maar even met de portomonnee voor de scanner te draaien en het slot gaat eraf. Er is dus geen visueel contact.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Magnetisme] Keycard

Ik denk toch eerder aan een soort antenne zoals DPW beschrijft. Ik heb bij één vna mijn stages en bij mijn werk ook een dergelijk systeem. Ik houd het pasje altijd in mijn portomonnee, welke ik gewoon in mijn broekzak laat. De scanners staan op "konthoogte", ik hoef alleen maar even met de portomonnee voor de scanner te draaien en het slot gaat eraf. Er is dus geen visueel contact.
Er zijn twee typen van die kaarten. Bij de simpele zit er alleen maar een resonantiekring in. Dus een spoel en een condensator die in een kring geschakeld staan. Het geheel is afgestemd op de frequentie die door het leesstation wordt uitgestraald en onttrekt energie aan dat signaal.

De geavanceerde uitvoering heeft een micro-micro-processor aan boord. Er zit een spoel in die door magnetische koppeling niet alleen voeding uit het leesstation onttrekt, maar ook een digitale oproep krijgt. De ingebouwde processor reageert hierop door zijn eigen code terug te seinen.

Het voordeel van de geavanceerde uitvoering is dat elke kaart een individule code heeft, zodat het leesstation kan zien wie de deur open wil hebben.

Berichten: 12.262

Re: [Magnetisme] Keycard

Vrijwel alle gangbare systemen werken met RFID(achtige) techniek. Individueel coderen van kaarten is eigenlijk essentieel, of je zou bij ieder geval van verlies of diefstal alle kaarten moeten vervangen.

Bovendien valt bij meerdere deuren zo in te stellen wie er precies wel en niet doorheen mogen, en evt op welk tijdstip etc.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: [Magnetisme] Keycard

klazon schreef:Er zijn twee typen van die kaarten. Bij de simpele zit er alleen maar een resonantiekring in. Dus een spoel en een condensator die in een kring geschakeld staan. Het geheel is afgestemd op de frequentie die door het leesstation wordt uitgestraald en onttrekt energie aan dat signaal.

De geavanceerde uitvoering heeft een micro-micro-processor aan boord. Er zit een spoel in die door magnetische koppeling niet alleen voeding uit het leesstation onttrekt, maar ook een digitale oproep krijgt. De ingebouwde processor reageert hierop door zijn eigen code terug te seinen.

Het voordeel van de geavanceerde uitvoering is dat elke kaart een individule code heeft, zodat het leesstation kan zien wie de deur open wil hebben.
Er zijn twee types van wat klazon de geavanceerde noemt. De eerste heeft inderdaagd een resonantiekring, waardoor de spoel (antenne) voldoende energie oppikt uit het veld van de lezer, en daarmee de condensotor oplaadt. Deze werkt dan eigenlijk als een klein accu'tje, waardoor de chip stroom krijgt om "antwoord" te geven aan de lezer (zijn code dus verstuurt). Het tweede type is een actieve versie, die meestal "Hands Free" wordt genoemd. Deze heeft ook nog een klein batterijtje aan boord (dat een aantal jaren meegaat) en daarmee een sterker signaal kan uitzenden, waardoor deze minder dicht bij de lezer hoeft te worden gehouden. Je kunt het kaartje dus in je zak of tas houden, vandaar "Hans Free". Een nog sterkere versie wordt bijvoorbeeld in voertuigen gebruikt om poorten te openen of Pillars in de weg te laten verzinken. Dit zijn echt zendertjes die direct op de accu van het voertuig worden aangesloten.

Reageer