Deurslot

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Deurslot

Ik vroeg me af wat de makkelijkste manier is om een electronisch slot te maken. Dat je dus met één druk op de knop de deur op slot kan zetten of juist van het slot afhalen. Ik heb gedacht aan het idee een electromagneet naast de deur te zetten, die een schuifje heen en weer kan wegduwen/aantrekken. Maar zijn er nog andere (makkelijkere) mogelijkheden?

Berichten: 226

Re: Deurslot

Ik heb gedacht aan het idee een electromagneet naast de deur te zetten, die een schuifje heen en weer kan wegduwen/aantrekken.
Die zijn als kant-en-klare eenheid te koop. Makkelijker kan dus niet.

Berichten: 6

Re: Deurslot

Het lijkt me dat een slot altijd mechanisch is, een slot dat het openen van een deur elektromachnetisch stopt moet je zo groot maken om de gewenste sterkte te krijgen dat het niet meer nuttig is. En als je een mechanisch slot elektronisch wilt bedienen zal je toch echt van een electromagneet gebruik moeten maken...

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Deurslot

Je moet wel onderscheid maken tussen slot en sluitplaat. Deze zijn allebij kant en klaar verkrijgbar in verschillende uitvoeringen. Dan moet je ook nog eens bekijken wat het doel is. Dat bepaalt weer of je de dagschoot of de nachtschoot wilt bedienen. Er bestaan ook kleefmagneten om een deur te vergrendelen. E.e.a hangt allemaal af van doel en situatie.

Berichten: 5

Re: Deurslot

Oh ik wist niet dat er zoveel variaties zijn :shock: . Heb is de bedoeling dat ik vanaf mijn bureau de deur op slot kan zetten. Hoe dit gebeurt, maakt niet zoveel uit. Het is gewoon voor de gein. Ik zou natuurlijk ook kunnen opstaan en de sleutel omdraaien maar dan is er niets aan :wink:. Maar chablis, wat zijn slot en sluitplaten precies?

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Deurslot

Als je nog een oude modelbouwservo hebt liggen, kun je zoiets maken van een paar stangen of van stevig staaldraad. De schanieren kun je desnoods maken van karton en splitpennen, omdat alle krachten (als iemand probeert binnen te komen) toch alleen op de laatste stang komen te staan (de stang die alleen van links naar rechts beweegt en visa versa). Die stang moet op de 1 of andere manier dan wel in stevige geleiders lopen (net zoals bij een balk voor de deur zoals dat vroeger in een kasteel of herberg was)

Afbeelding

Manieren om een servo aan te sturen kun je vinden met google. Hier is er eentje (n.b. de zener moet een diode zijn, bijvoorbeeld de 1N4148).

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Deurslot

Maar chablis, wat zijn slot en sluitplaten precies?


Het slot is gewoonlijk het vergrendelmechanisme dat in de deur zit. Daarin kan dan weer een ilinder zitten waar je sleutel in past. Zo'n slot heeft dan weet 1 of meer schoten: de pennen die uit de deur steken en in de sluitplaat vallen die in de deurpost zit. Bij een voordeur of binnedeur heb je vaak een dagschoot, dat is die afgeschuinde die vanzelf erin glijdt. Verder heb je dan de nachtschoot (die kun je niet terugduwen), vaak rechthoekig, waarmee je de deur echt op slot draait.

In jouw geval gaat het denk ik om een binnendeur, gewoon met een dagschoot en een deurkruk. Dan is het het makkelijkst om een bijzet slot te plaatsen, bestaande uit een vaste schoot die op de deur wordt geplaatst en een elektrische sluitplaat waarmee je de deur kan vergrendelen.

Reageer