[Scheikunde] Bepaling glucose- en sacharosegehalte in Red Bull

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[Scheikunde] Bepaling glucose- en sacharosegehalte in Red Bull

Hallo,

Ik wil graag het glucose- & sacharosegehalte bepalen in Red Bull. Ik heb inmiddels al een goede manier gevonden om het glucosegehalte te bepalen, maar om het sacharosegehalte te bepalen heb ik nog geen goede manier op internet/boeken kunnen vinden tot nu toe..

Iemand dit toevallig wel eens gedaan of een tip waar ik een goede manier kan vinden?

Alvast bedankt!

Groetjes Marjolein

Berichten: 6

Re: [Scheikunde] Bepaling glucose- en sacharosegehalte in Red Bull

pffff ik zou het niet weten, lijkt me moeilijk [rr]

groetjes Saskia

Berichten: 4

Re: [Scheikunde] Bepaling glucose- en sacharosegehalte in Red Bull

Ik ben inmiddels zo ver dat ik het sacharosegehalte kan bepalen door het glucosegehalte in red bull te bepalen (dat doe ik dus bij de 1e proef al) en daarna sacharose te splitsen (als de verbinding tussen de 2 monosachariden wordt verbroken ontstaat er een glucose-eenheid en een fructose-eenheid toch?). Nadat ik dat heb gedaan moet ik het glucose gehalte weer bepalen en dan het verschil bepalen, dit verschil reken je dan om naar het sacharosegehalte (mbv de reactievergelijkingen en molverhoudingen). Volgens mij moet dit zo lukken, maar hoe kan ik sacharose splitsen??

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Scheikunde] Bepaling glucose- en sacharosegehalte in Red Bull

Als je sacharose om wilt zetten in glucose en fructose, dan moet je een hydrolyse uitvoeren. Ik zou je aanraden om een enzymatische benadering te kiezen. Het enzym sucrase zorgt voor een ruimtelijke verandering van de sacharose zodat water aan kan vallen op de binding tussen glucose en fructose. De pathway zoals dit enzym bij de mens is betrokken staat hierweergegeven. Je kan sucrase hier bijvoorbeeld kopen.

Zoals je wellicht kunt merken zit ik nogal in de biochemie. De hydrolyse van sacharose zal vast op andere manieren tot stand te brengen zijn. Denk hierbij aan het gebruik van zuren. Exacte informatie heb ik hier echter niet over.

Welke test gebruik je trouwens om te testen op de aanwezigheid van glucose, is dit toevallig benedict's test? Let dan op dat de benedict's test meer waarneemt dan alleen glucose. Ook fructose zal o.a. worden waargenomen met benedict's reagens.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 199

Re: [Scheikunde] Bepaling glucose- en sacharosegehalte in Red Bull

Voor de kwanitatieve bepaling van suiker in sportdrank, zie hier

http://www.wageningenuniversiteit.nl/NL/on...suikerbepaling/
Elektrochemici doen het vol spanning

Reageer