{Natuurkunde} Verwarming door de zon

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 59

{Natuurkunde} Verwarming door de zon

Hoe komt het dat als je in de zomer op het strand bent, je meer warmte voelt als je neerligt dan als je rechtstaat ?

Heeft het te maken met de reflectie van het zand op het lichaam of is het het zand dat eigenlijk warmer is of heeft het te maken met de richting van de zonnestralen of gaat het om de oppervlakte die bedekt wordt ,... ?

Wie kan me hier wat uitleg verschaffen ? :)

Dank bij voorbaat !

Eva

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: {Natuurkunde} Verwarming door de zon

Als je neerligt vallen er meer zonnestralen in op je lichaam. Terwijl als je rechtstaat maar enkele zonnestralen op je lichaam vallen. (Mocht je het niet begrijpen wil ik vlug een afbeelding maken :) )

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: {Natuurkunde} Verwarming door de zon

Het contactoppervlak (huid <-> zonnestralen) is ligend dus groter.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: {Natuurkunde} Verwarming door de zon

Als je neerligt vallen er meer zonnestralen in op je lichaam. Terwijl als je rechtstaat maar enkele zonnestralen op je lichaam vallen. (Mocht je het niet begrijpen wil ik vlug een afbeelding maken :) )
Ik wil er ook wel vlug eentje maken van 4 uur 's middags waarbij dat niet het geval is en je je liggend tóch warmer voelt. :) Het zonnetje staat niet altijd pal boven je hoofd, in onze streken veel vaker ónder de 45° met de horizon dan erboven.

Ik denk dat je het meer moet zoeken in:

1) de lucht vlak boven het zand is (véél) warmer dan op 1-1½ meter hoogte;

2) vlak boven de grond is de windsnelheid geringer en dus heb je een geringere windchill-factor (hogere gevoelstemperatuur).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 59

Re: {Natuurkunde} Verwarming door de zon

Ik dacht dat het eventueel ook te maken zou kunnen hebben met de hoek van de zonnestralen (graden). Zonnepanelen zet je immers ook in een bepaalde hoek om optimaal van de zon gebruik te kunnen maken.

Is dat van die windsnelheid wetenschappelijk bewezen ? Hier stormt het momenteel heel erg en zelfs alles wat plat op de grond ligt vliegt evensnel weg als wat hoger ligt.... (Ik vraag maar hé, t is maar een vraag...

Dank,

Eva

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: {Natuurkunde} Verwarming door de zon

Windsnelheidsverhaal is wetenschappelijk bewezen, óók in een storm waait het vlak aan de grond beduidend minder hard dan een eindje erboven. Je kunt af en toe wel een flinke zwieper krijgen van turbulente wervelingen, maar de gemiddelde luchtsnelheid vlak bij de grond zal altijd lager zijn. Niet voor niets dat ze windmolens zo hoog maken.

Temperatuurgradiënt boven zand is ook wetenschappelijk bewijsbaar. Meteorologisch verantwoord luchttemperatuur meten doe je niet voor niks in een thermometerkastje op 1,5 m boven gras, anders zou Spanje regelmatig temperaturen van 60°C op de weerkaart hebben staan. (want zo heet kan zonbestraald zand in de zomer worden).

Als de zonnestralen een hoek van 45° met de horizontaal maken maakt het geen bal uit of je staat of plat (maar dan ook PLAT, 0° met de horizontaal) ligt. Meer dan 45° en je ontvangt liggend meer zonnewarmte, minder dan 45° en je ontvangt staand meer zonnewarmte. Hoe haakser op de zonnestraalrichting, hoe meer zonne-energie je ontvant per m² lichaamsoppervlak. Dat wou Cycloon voor je tekenen, dat wil ik desnoods ook wel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: {Natuurkunde} Verwarming door de zon

Maar als je ligt dan bedek je een groter stuk zand die weer op z'n beurt geen warmte kan afgeven? Ik vermoed nog steeds dat het door invallende straling komt. Als mijn op het strand ligt te bakken doet men dat toch vaak tussen 12-16 uur en dat is net het moment dat de zon op z'n hoogste punt staat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: {Natuurkunde} Verwarming door de zon

http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwa.../omrekenen.html
De gevoelstemperatuur wordt berekend met behulp van de formule van Steadman:

Twe = 1,41 - 1,162V + 0,980T + 0,0124V² + 0,0185(VT), waarbij T de luchttemperatuur in graden Celsius is, V de windsnelheid in meters per seconde en Twe de gevoelstemperatuur in graden Celsius.

De uitkomsten berekend volgens de formule kunnen door afrondingen en kleine correcties iets verschillen van de elders op deze site in de windchill-tabel vermelde waarden.
Op bovengenoemde site ook een calculatortje voor die gevoelstemperatuur.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer