opleidingen chemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

opleidingen chemie

Dag iedereen, ik weet niet of dit de geschikte plaats is om mijn vraagje te stellen, mr mss kan iemand van jullie wat duidelijkheid scheppen over het volgende:

Ik twijfel zelf om scheikunde te gaan studeren, ik heb al vernomen van bepaalde mensen dat als je gaat voor een master (vroeger licenciaat) ad universiteit, je bijna hoeft te doctoreren om een kans te maken op de arbeidsmarkt (lesgeven in middelbare scholen buiten beschouwing gehouden uiteraard). Daarom had ik enkele concrete vraagjes:

1. Wat houdt nu precies het verschil in tussen:

a) master (licenciaat) in de scheikunde

b) industrieel ingenieur in de scheikunde

c) burgerlijk ingenieur in de scheikunde

d) laborant

e) doctor in de scheikunde

2. Als je niet doctoreert, maar dus afstudeert als master in de scheikunde, voor welke jobaanbiedingen kom je dan in aanmerking?

Hopelijk kan iemand mij hier een antwoord op bezorgen. Dit is nl. het systeem in Belgie, ik weet uiteraard niet hoe de opleidingen in Nederland opgesteld zijn, maar aangezien ik er geen idee van heb hoeveel Belgen deze site bezoeken, leeek het me toch geen slecht idee om deze vraag hier te posten.

Alvast bedankt, Belgje

Berichten: 133

Re: opleidingen chemie

De meeste van dit soort vragen worden gesteld in de café-rubriek, denk ik.

Wat je vraag betreft. Ikzelf studeer burgerlijk scheikundig ingenieur en doe mijn thesis nu gedeeltelijk bij de licentiaat scheikundigen. En het is inderdaad een gegeven dat het grootste gedeelte van de licentiaat scheikundigen doctoreren na hun studie. Gedoctoreerden in de scheikunde scoren blijkbaar beter op de arbeidsmarkt dan licentiaat scheikundigen. Toch denk ik dat het ook mogelijk moet zijn als je niet doctoreert om een scheikundige job te vinden.

Doctoreren houdt dan in dat je gedurende een aantal jaren (meestal een 4-tal) je exclusief bezighoudt met één welbepaald onderwerp en je daar dan volledig in verdiept. Op die manier leer je echter heel wat zaken bij die je tijdens je reguliere opleiding niet leert.

Bij burgerlijk ingenieur scheikunde is de situatie wel anders. Bij ons is er juist een kleine minderheid die verder doctoreert. De arbeidskansen als burgerlijk ingenieur zijn veel groter als je afstudeert dan als licentiaat scheikundige.

Het grootste verschil tussen beide richtingen is dat licentiaat scheikundigen zich eigenlijk uitsluitend bezighouden met de chemie en er ook heel diep op ingaan. Waarom gaan bepaalde reacties door, hoe verlopen reacties, ... . Je krijgt er ongetwijfeld een zeer diep inzicht in de wereld van chemie. Het is dan ook een studie die je enkel zou moeten volgen als je gepassioneerd bent in chemie.

Bij burgerlijk ingenieur scheikunde is chemie, zeker in de eerste jaren maar toch ook later in de studie, eerder bijna secundair. De pure chemie dan toch. Het eerste jaar is enorm wiskundig en zeer breed wetenschappelijk (zowel fysica, scheikunde als alle facetten van de wiskunde passeren de revue). In de volgende jaren komt chemie wat meer op de voorgrond, maar buiten een tweetal cursussen is het nooit echt de bedoeling om de volledige wondere wereld van de chemie te doorgronden. Qua chemische kennis moet ik dan ook zeker onderdoen voor vele licentiaat scheikundigen. Maar in de plaats daarvan richt een ingenieur zich meer op de technologische zijde van de chemische sector. Het ontwerpen van processen, reactoren, destillatiekolommen, warmtewisselaars is een vaardigheid waarvoor niet alleen chemische kennis nodig is maar een zeer brede kennis die ook mechanica, thermodynamica, hydrodynamica en zelf bedrijfskundige kennis vereist. Ingenieur scheikunde is dus zeker meer afwisselend denk ik dan licentiaat scheikunde.

Wat industrieel betreft, het klassieke antwoord is dat industriele ingenieurs meer op de praktijk gericht zijn. Ze krijgen tijdens hun opleiding dan ook minder theoretisch zware vakken. Ik moet het ook bij dit klassieke (cliché-?) antwoord houden aangezien ik niet kan vergelijken.
Ce que j'écris n'est pas pour les petites filles, dont on coupe le pain en tartines.

Berichten: 12.262

Re: opleidingen chemie

Als je niet promoveert (doctoreert zo je het noemt) denk ik dat het aantal banen die echt in de chemie liggen erg beperkt is. Voor een carriere aan de universiteit is het logisch een promotie te doen, maar ook het bedrijfsleven vraagt er vaak wel om.

Ik kom zelf uit de chemie, en voor zover ik weet zijn de meeste studiegenoten die niet zijn gaan promoveren nu werkzaam in andere vakgebieden. Dat loopt uit een van financiele sector, allerhande management en ICT.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 41

Re: opleidingen chemie

Ik heb tot voor kort gewerkt voor een Nederlands farmaceutisch bedrijf. Op de afdeling waar ik werkzaam was werd van een groepsleider verwacht dat hij gepromoveerd was. De mensen in de groep zelf waren (bijna) allemaal HBO'ers (tegenwoordig zijn dat Bachelors geloof ik). Hier val je dan als Master inderdaad precies tussen wal en schip. Hoewel het niet onmogelijk is om als Master een baan te vinden lijkt het me geen verkeerde investering om daarna te promoveren Dit kan ook bij sommige bedrijven, waar je ook voor betaald krijgt.

Verder zitten er, hier in NL althans, grote verschillen in de vakken die universiteiten aanbieden, dus dit is belangrijk om te bestuderen voordat je je ergens inschrijft.

Het belangrijkste is trouwens wat je later wilt gaan doen. Mijn ervaring is dat veel gepromoveerde vroeg of laat op een kantoor achter een pc eindigen als groepsleider of iets dergelijks. Sta je liever zelf op het lab dan is een Bachelor degree een hele goede. Maar dit kan ook per lab verschillen natuurlijk.

Succes!

Reageer