[Mechanica] Rotatie Aarde & centrifugaalkracht

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

[Mechanica] Rotatie Aarde & centrifugaalkracht

Veroorzaakt de rotatie van de aarde om haar eigen as ook een centrifugaalkracht? niet toch? of toch wel? :)

ik zou zeggen van niet, omdat de draaiing van de Aarde is onstaan bij haar eigen ontstaan. En "door" de wet van behoud van angular momentum blijft ze maar draaien. Dus er werkt geen Nettokracht op de Aarde die de rotatie veroorzaakt. (maar ze draait volgens mij wel steeds langzamer door de aantrekkingskracht van de Maan en de Zon)

maar ik kan me zelf maar niet overtuigen...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: [Mechanica] Rotatie Aarde & centrifugaalkracht

ik zou zeggen van niet, omdat de draaiing van de Aarde is onstaan bij haar eigen ontstaan. En "door" de wet van behoud van angular momentum blijft ze maar draaien.
Maar een cetrifugale kracht is het gevolg van rotatie, niet de oorzaak en het maakt dan ook niet uit hoe de aarde aan haar draaiing komt.

Misschien kan je worden overtuigd door het feit dat de aarde niet mooi rond is maar een (minimale) ei vorm heeft (ze zet uit rond de evenaar).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [Mechanica] Rotatie Aarde & centrifugaalkracht

Dat is niet echt een ui-vorm shimmy, noem het maar gewoon afgeplatte bol. Voor de rest ben je correct.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.447

Re: [Mechanica] Rotatie Aarde & centrifugaalkracht

Afgeplatte bol klinkt inderdaad beter. Maar met ui ipv ei vorm doe je me dan ook wel nog slechter overkomen. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [Mechanica] Rotatie Aarde & centrifugaalkracht

ik zou zeggen van niet, omdat de draaiing van de Aarde is onstaan bij haar eigen ontstaan. En "door" de wet van behoud van angular momentum blijft ze maar draaien.
Maar een cetrifugale kracht is het gevolg van rotatie, niet de oorzaak en het maakt dan ook niet uit hoe de aarde aan haar draaiing komt.

Misschien kan je worden overtuigd door het feit dat de aarde niet mooi rond is maar een (minimale) ei vorm heeft (ze zet uit rond de evenaar).
je hebt gelijk

Maar dat de aarde een ei vorm heeft is een oorzaak van de centrifugale kracht toch? ik wil weten wat de oorzak is van de centrifugale kracht. Van een object die in een cirkelvormige baan bechrijft kan de centrifugale kracht uitgerekend worden met mv^2/r.

kan je bijvoorbeeld wiskundig aan tonen waarom de Aarde elipsoide is als dat komt door de draaiing van de aarde om haar eigen as?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [Mechanica] Rotatie Aarde & centrifugaalkracht

Deeltjes van de aarde ten hogte van de evenaar bewegen met een snelheid van 1666 km/u weg van de aarde. Maar omdat ze door de zwaartekracht van de rest van de aarde en door chemische bindingen worden vastehouden beschrijven ze een cirkelbaan. Toch duwen ze een klein beetje en ze verplaatsen dus een beetje massa. Deeltjes ten hoogte van de polen draaien bijna niet, hebben dus bijna geen snelheid en vervormen zo dus de aarde niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [Mechanica] Rotatie Aarde & centrifugaalkracht

dus

de rotatie van de aarde om har as zorgt er natuurlijk voor dat de valversnelling niet precies naar de middelpunt van aarde is gericht. Dit effect is het grootst op de evenaar. (Dus een kilo banaan op de evenaar kopen is voordeliger.) Dus de kracht die de centrifugaal kracht opheft van de radiaal naar het midden gerichte gragitatiekracht is het groots op de evenaar. Dus de deeltjes op het opppervlak van de aarde boven de evenaar zal een kleiner kracht ondergaan dan elder. En dit verklaart de elipsoide vorm van de aarde.

klopt het een beetje?
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [Mechanica] Rotatie Aarde & centrifugaalkracht

Bijna juist. De valversnelling is op de evenaar wel naar het middelpunt van de aarde gericht, maar is gewoon minder groot. En inderdaad, bananen op de evenaar kopen en ze aan de polen verkopen geeft je 0.31% winst. Om hiermee miljonair te worden, vrees ik dat je alle eskimo's en russen zult moeten een paar bananen kunnen smeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [Mechanica] Rotatie Aarde & centrifugaalkracht

ja klopt een foutje. De centrifugaal kracht is natuurlijk precies tegenovergestelde richting bij de evenaar.

Tot hier ok, hier en daar wat redenerings fouten die ik had moeten onderscheppen natuurlijk, maar dit bewijst maar weer dat ik die dingen gewoon moet herhalen (kennis zakt weg als je er niks mee doet. Een van de redenen waarom ik hier blijf komen, naast het feit dat het natuurlijk zo gezellig is hier :) )

nu een ander probleem. Hoe onstaat eb en vloed? Komt dat door den centrfiguaalkracht door de rotatie van de aarde en de maan om hun gezamelijk massamiddelpunt plus de centrifugaalkracht door de rotatie om haar eigen as? En natuurlijk de aantrekkingskracht van de maan op het water.?

Het gaat me niet om hoe dat gebeurd of waar de effectieve kracht op het water groter is of kleiner, maar wat ik wil weten, zijn deze krachten de oorzaak? (zon heeft ook wel een invloed maar die verwaarloos ik even)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: [Mechanica] Rotatie Aarde & centrifugaalkracht

Wikipedia heeft een leuk tekstje.
En inderdaad, bananen op de evenaar kopen en ze aan de polen verkopen geeft je 0.31% winst. Om hiermee miljonair te worden, vrees ik dat je alle eskimo's en russen zult moeten een paar bananen kunnen smeren.
Let op, voor dingen die met grote massa's worden verkocht en meer waard zijn dan bananen (zoals goud) zijn er wel degelijk afspraken van waar die gewogen moeten worden.

Berichten: 582

Re: [Mechanica] Rotatie Aarde & centrifugaalkracht

De aarde is bij de polen ingedrukt, ca 1500 km. Dat is het gevolg van de rotatie. Doordat je iets dichter bij het massamiddelpunt komt stijgt daardoor ook de aantrekkingskracht.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [Mechanica] Rotatie Aarde & centrifugaalkracht

Wombat, 1500 km is veel te veel. 18 km is meer in de richting. :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: [Mechanica] Rotatie Aarde & centrifugaalkracht

Wombat, 1500 km is veel te veel. 18 km is meer in de richting. :)
Wiki:
Equatorial radius: 6,378.137 km  

Polar radius: 6,356.752 km
Op de polen dus elk ca 11 km "ingedeukt", aan de evenaar (aan weerszijden) dus ca 11 km "uitgedijd". Verschil in diameter komt zo op ca 43 km.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: [Mechanica] Rotatie Aarde & centrifugaalkracht

dat 1500 heeft te maken met de gezamelijke massamiddelpunt van aarde en de maan. reken maar uit..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: [Mechanica] Rotatie Aarde & centrifugaalkracht

dat 1500 heeft te maken met de gezamelijke massamiddelpunt van aarde en de maan. reken maar uit..
Nou toch even oppassen hoor. UIt deze bewering zou de logische gevolgtrekking moeten zijn dat mijn lichaamsgewicht dagelijks als een jojo op en neer vliegt tussen enkele honderden en enkele duizenden newton :) (populair: van enkele tientallen kilo's tot enkele honderden kilo's)

Bedenk eens een goeie reden waarom dat effect er wél is, maar nauwelijks meetbaar??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer