Plotselinge bevriezing Bitter Lemon

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Plotselinge bevriezing Bitter Lemon

Vandaag vertelde iemand mij een heel raar verhaal en ik ben heel erg benieuwd naar de wetenschappelijke verklaring hiervan.

Deze persoon vertelde mij dat hij een nieuwe fles (dus nog niet eerder geopend) Bitter Lemon uit de koelkast pakte en deze open draaide om een glas in te schenken. Althans dat was de bedoeling want wat er gebeurde was dat de vloeistof in een klap bevroor. Hierbij was een ook een shhhhhhhhhhh (zuigend) geluid hoorbaar.

Met de fles was verder niets raars gedaan, gewoon gekocht in de supermarkt en in de koelkast gezet.

Ik ben heel erg benieuwd naar wat hier nou precies gebeurde. Hopelijk kan iemand mij dit vertellen!

Alvast bedankt,

Casper

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: Plotselinge bevriezing Bitter Lemon

a123z schreef:Vandaag vertelde iemand mij een heel raar verhaal en ik ben heel erg benieuwd naar de wetenschappelijke verklaring hiervan.

Deze persoon vertelde mij dat hij een nieuwe fles (dus nog niet eerder geopend) Bitter Lemon uit de koelkast pakte en deze open draaide om een glas in te schenken. Althans dat was de bedoeling want wat er gebeurde was dat de vloeistof in een klap bevroor. Hierbij was een ook een shhhhhhhhhhh (zuigend) geluid hoorbaar.

Met de fles was verder niets raars gedaan, gewoon gekocht in de supermarkt en in de koelkast gezet.

Ik ben heel erg benieuwd naar wat hier nou precies gebeurde. Hopelijk kan iemand mij dit vertellen!

Alvast bedankt,

Casper
ik zal proberen een iets normaler antwoord te geven. Hoewel het misschien een broodje aap verhaal is, met bitter lemon.

Er bestaat zoiets als supergekoeld water. Als je zuiver water in een vriezer zet en het heel stil laat staan, dan kan het water afkoelen tot onder nul zonder dat het bevriest. Dit komt omdat de kristallen van het ijs een startpunt nodig hebben om te ontstaan (de naam van zo'n punt is me even ontschoten). Op het moment dat het water dan wordt bewogen, of als er wat in gegooit wordt, dan kan het spontaan geheel bevriezen. Omdat de kristallen dan opeens de energie krijgen om te vormen. Of dit met bitter lemon kan weet ik niet, het lijkt me niet zo waarschijnlijk.

Re: Plotselinge bevriezing Bitter Lemon

Dit verschijnsel gebeurd ook met bier of coca-cola. Het gaat mijn inziens om het vlgende:

De vloeistof met een grote hoeveheid geabsorbeert gas (naast de suikers en zuren etc. heeft een lager vriespunt dan zonder de toevoeingen. . .de gas moleculen zitten niet in het water als belletjes maar als samenstellingen met de watermoleculen. . .dit voorkomt watercrystalvorming(ijs!).

Als het flesje geopend wordt ontsapt er een significante hoeveelheid gas omdat de vloeistof op de lagere druk oververzadigd is. Door de onstapping van het gas komen er relatief veel ongebonden watermoleculen vrij welke door de supergekoelde conditie en de beroering van de vloeistof supersnel bevriezen. Je kunt tevens de energiehuishouding bekijken: het onstappen van het gas uit de hoge druk toestand vereist energie. . .expansie energie(ref. expansie koeling van hoge druk gassen). Deze expansie-energie komt ergens vandaan: de vloeistof wordt kouder omdat de energie vanuit de omgeving van het expanderende gas komt. Het gas wordt in eerste instantie koud en ontrekt warmte uit de vloeistof en deze warmte levert extra expansie energie aan het gas. . .waardoor het zeer snel expandeert!

Er zijn dus twee mechanismen: 1) het vrijkomende gas veroorzaakt een hoger vriepunt en 2) de gas expansie onttrekt engergie uit de vloeistof.

Het is dus goed mogelijk dat Bitter Lemmon op 2 @ 3 C door het openen van de fles en de gas expansie afkoelt naar zeg -4 C en dat het vriespunt van de resterende vloeistof -2 C is, waardoor het bevriest.

Re: Plotselinge bevriezing Bitter Lemon

Even nog een toevoeging aan het bovengenoemde.

Als het water bevriest op een bepaalde vriepunt-temperatuur, vanuit de supergekoelde conditie, dan komt er nog meer energie vrij. Deze extra energie zorgt er voor dat de gasbelletjes nog sneller expanderen dan alleen van de warmte onttrekking uit de vloeistof. Er zijn dus minimaal 3 parallel processen welke het fenomeen aandrijven.

Reageer