[Computerkunde] P.S.Pro Fotobewerking

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

[Computerkunde] P.S.Pro Fotobewerking

Ik heb het programma Paint Shop Pro Versie 5

Nu wil ik 2 foto's openen ( A en B), en van foto B een persoon selecteren en dan copieren naar foto A ( zodat de man op foto A nu gezelschap krijgt van de man op foto B).

Vraag 1 : Hoe doe ik dit.

Vraag:2 Als de man B kleiner uitvalt dan de man A , kan ik dan daarna nog man B verschalen ( dus groter maken).

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [Computerkunde] P.S.Pro Fotobewerking

PSP 5 is redelijk bejaard, dus als het kan zou ik upgraden naar PSP 11 of (beter) Photoshop CS2. Maar in het algemeen:

1. Meeste werk is de selectie maken, dat wil zeggen handmatig met zo'n lasso-tooltje precies om de persoon heen selecteren. Dan copy'en en in de andere foto pasten.

2. Ja, na het pasten zit je figuur in een andere layer, die kun je naar hartelust transformeren (vergroten, draaien, verschuiven), tenzij hij echt veel groter moet worden, dan ga je kwaliteitsverlies krijgen. Evenals kleuren bijstellen, want de belichting van die losse persoon zal vast niet hezelfde zijn als van de foto waar hij in moet.

Als hij eenmaal op de goede plek staat is het een kwestie van lelijke randjes en overgangen wegpoetsen, daar is zo'n "smeer" penceel tooltje voor.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: [Computerkunde] P.S.Pro Fotobewerking

Hartelijk dank, Rogier

Berichten: 95

Re: [Computerkunde] P.S.Pro Fotobewerking

PSP ken ik niet genoeg, ik werk zelf met PS CS2

Maar wellicht is de werkwijze indentiek (beide hebben normaal dezelfde mogelijkheden)

Selecteren is een mogelijkheid.

Wat ik zou doen :

Je opent bv foto A.

Je kiest voor een nieuwe laag maken (niet dupliceren gewoon een lege laag)

Die laag komt dus bovenop foto A

Open foto B

Selecteer alles van foto B en dan copy

Die copy zit nu in je geheugen

Sluit foto B

Foto A staat nog open met die laag erop.

Plak nu foto B op die laag.

Met die laag kan je schuiven, (je kan de transparantie aanpassen) zet die zoals je wilt, dus die persoon op de juiste plaats zetten door schuiven.

Pak nu het tooltje "Gom" en gom wat je niet nodig hebt uit. Eerst brede gom, en vervolgens fijner (tussen de haartjes enz). Voila.

Je kan nog met de transparantie spelen. Ook nog de juiste verhoudingen aanpassen enz. Voor je gomt !

Maak daar nu één laag van en je hebt je foto zoals je die wil. Wel niet opslaan, maar opslaan als en nieuwe naam (ja ik zeg het er maar bij).

De uitleg is langer dan de uitvoering. Ik selecteer zelden, werk liever met maskers en lagen, en ik schilder nog liever wat moet geselecteerd worden (snelmasker). Voordeel je kan nog terug als je iets te ver geschilderd zou hebben (met wit i.p.v. met zwart dan)

Selecteren met lasso enz is dikwijls een stuk moeilijker begin maar aan al die haartjes....

Succes.

Reageer