redoxreacties

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 321

redoxreacties

C+ O2 --> CO2

reductie: O2 + 4e- --> 2O2-

je hebt 2O aan de rechterkant van je pijl omdat je O2 hebt an linkerkant (dus je vermenigvuldigt met 2 )

maar wat ik niet echt snap, je schrijft links O2 (omdat je O2 had in je reactie) en rechts schrijf je eigelijk gewoon O ( maar dat komt toch van CO2 waarom schrijf je dan ook niet O2 aan rechterkant)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: redoxreacties

Jij snapt dit misschien niet, maar als je nu eens duidelijk aangeeft om welke reactie het gaat met < sub > en < sup > script, dan kan je het vast al wel duidelijker weergeven. Zoals je het nu weergeeft snap ik het ook niet.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 481

Re: redoxreacties

dumery schreef:C+ O2 --> CO2  

reductie: O2 + 4e-  --> 2O2-

je hebt 2O  aan de rechterkant van je pijl omdat je O2 hebt an linkerkant (dus je vermenigvuldigt met 2 )

maar wat ik niet echt snap, je schrijft links O2 (omdat je O2 had in je reactie) en rechts schrijf je eigelijk gewoon O ( maar dat komt toch van CO2 waarom schrijf je dan ook niet O2 aan rechterkant)
Hmm, je snapt het principe niet echt geloof ik...

O2 + 4e- --> 2O2- << Dit kan kloppen..

oxidatie: C --> C4+ + 4e-

Nu tel je deze reacties bij me kaar op ( we hoeven niks te vermenigvuldigen, omdat bij beide halfreacties de hoeveelheeid elektronen 4 zijn ).

O2 + 4e- + C --> C4+ + 4e- + 2O2-

De elektronen mogen eruit ( want ze staan aan beide kanten).

De C4+ en de 2O2- reageren metmekaar.. ( Moet haast wel, de koolstofatoom mist vier elektronen, en de beide zuurstofatomen hebben elk 2 elektronen te veel..)

Het probleem is, C4+ klinkt erg vaag.. Want die bestaaat niet! C4+ is enkel een soort van ''tussenstapje''.. netals O2- in deze reactie....

Daarom stel je bij verbrandingsreacties geen halfreacties op, maar direct het totale reactie.. :)

Reageer