Gisten; Anaëroob en aëroob !

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 118

Gisten; Ana

Produceren gisten onder anaërobe omstandigheden minder ATP per molecuul glucose dan onder aërobe omstandigheden ?

Kan geen antwoord vinden op deze vraag op het internet !

Leveren ze in aërobe situatie ook gewoon CO2? Ja toch, omdat ze wel verbrandingsprocessen hebben tijdens volledige aërobe omstandigheden?

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Gisten; Ana

M. Mulder schreef:Produceren gisten onder anaërobe omstandigheden minder ATP per molecuul glucose dan onder aërobe omstandigheden ?

Kan geen antwoord vinden op deze vraag op het internet !
Ja, bij anaërobe omstandigheden produceert een gistcel veel minder ATP dan bij aërobe omstandigheden.

(Om precies te zijn: 2 ATP tegenover 38 ATP per molecuul glucose)

Van dat CO2 weet ik niet zeker, als ik het goed heb wordt glucose omgezet, via pyruvaat in lactaat en komt er dus geen CO2 vrij, maar dat weet ik niet zeker.

Bij alcohol-fermentatie is CO2 zeker een bijproduct (bovenstaande is melkzuur fermentatie)

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: Gisten; Ana

Eeen gistcel produceert onder aërobe omstandigheden, dus op geen enkele manier CO2.

Alles wordt dus omgezet in melkzuur, maar gaan gistcellen dan niet dood wanneer ze in zo'n zure omgeving terechtkomen waar alleen maar melkzuurproducerende gistcellen zijn.

Ik ben toch zee benieuwd of ze in aërobe omstandigheden op enige wijze toch CO2 produceren :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Gisten; Ana

M. Mulder schreef:Eeen gistcel produceert onder aërobe omstandigheden, dus op geen enkele manier CO2.

Alles wordt dus omgezet in melkzuur, maar gaan gistcellen dan niet dood wanneer ze in zo'n zure omgeving terechtkomen waar alleen maar melkzuurproducerende gistcellen zijn.

Ik ben toch zee benieuwd of ze in aërobe omstandigheden op enige wijze toch CO2 produceren   :shock:
Hoe kom je erbij dat ze geen CO2 produceren bij aërobe omstandigheden?

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: Gisten; Ana

Om eerlijk te zijn. Als docent Lichamelijke Opvoeding ben ik nu een opleiding bij de LOI aan het volgen voor docent Biologie (nou jah Biologie, want docent ben ik al).

Nu heb ik inzendopgaven heengestuurd en de antwoorden weer geretourneerd terug gekregen.

De vraag was:

Gisten kunnen zowel anaëroob als anaëroob leven. Hierover worden 2 beweringen gedaan:

I.

Onder anaërobe omstandigheden produceren gisten minder ATP per molecuul glucose dan onder aërobe omstandigheden.

II.

Zowel onder anaërobe als onder aërobe omstandigheden kunnen gisten CO2 produceren.

Welke bewering is of welke beweringen zijn juist?

Ik dacht dat ze allebeide juist waren, maar dat antwoord werd niet goed gekeurd. Dus wat is het antwoordt wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Gisten; Ana

Bij melkzuurgisting ontstaat geen CO2, bij alcoholische gisting wel. Dus tsja, ik weet niet welk type er in deze vraag bedoeld wordt...
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: Gisten; Ana

Het metabolische pad van het melkzuur (pyrovaat --> lactaat) is bij gistcellen dus de enige manier om op aerobe wijze energie te verkrijgen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Gisten; Ana

Nee, op ANaerobe wijze. Op aerobe wijze wordt het pyruvaat volledig afgebroken tot CO2 in de citroenzuurcyclus, wat veel meer energie oplevert.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Re: Gisten; Ana

Dus beide antwoorden zijn juist !

Dan moet ik degene die dit heeft nagekeken en mijn antwoord heeft foutgerekend toch meedelen dat ik gelijk had. Heeft iemand hier nog directe referenties naar internetsites?

Stelling 1:

Anaëroob 2 ATP en aëroob 38 ATP

Stelling 2:

Anaëroob , via metabolische pad van de melkzuur, waar CO2 bij vrijkomt en alcohol.

Aëroob, wordt pyrovaat volledig afgebroken tot CO2 in de citroenzuurcyclus (veel energie)

Berichten: 52

Re: Gisten; Ana

Bij melkzuurgisting ontstaat geen CO2. En onder anaërobe omstandigheden is dit de enige optie voor gisten.

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Gisten; Ana

M. Mulder schreef:Om eerlijk te zijn. Als docent Lichamelijke Opvoeding ben ik nu een opleiding bij de LOI aan het volgen voor docent Biologie (nou jah Biologie, want docent ben ik al).

Nu heb ik inzendopgaven heengestuurd en de antwoorden weer geretourneerd terug gekregen.

De vraag was:

Gisten kunnen zowel anaëroob als anaëroob leven. Hierover worden 2 beweringen gedaan:

I.

Onder anaërobe omstandigheden produceren gisten minder ATP per molecuul glucose dan onder aërobe omstandigheden.

II.

Zowel onder anaërobe als onder aërobe omstandigheden kunnen gisten CO2 produceren.

Welke bewering is of welke beweringen zijn juist?

Ik dacht dat ze allebeide juist waren, maar dat antwoord werd niet goed gekeurd. Dus wat is het antwoordt wel?
1 is sowieso juist, er wordt véél meer ATP onder aërobe omstandigheden gemaakt, zoals ik eerder zei.

Voor de tweede vraag zou je eigenlijk moeten weten welk anaërobisch metabolische fermentatie een gistcel heeft. Is dit alcoholische gisting, dan wordt er wel CO2 geproduceert (glucose -> alcohol en CO2), maar is dit echter melkzuur fermentatie, dan wordt er geen CO2 gemaakt (glucose -> melkzuur).

Nu heb ik op internet gezocht en gist doet aan alcoholische fermentatie.

Dus stelling 2 is inderdaad óók juist!
Alcohol fermentation is done by yeast and some kinds of bacteria. The “waste” products of this process are ethanol  and carbon dioxide (CO2). Humans have long taken advantage of this process in making bread, beer, and wine. In bread making, it is the CO2 which forms and is trapped between the gluten (a long protein in wheat) molecules that causes the bread to rise, and the ethanol (often abbreviated as EtOH – do you remember how to draw it?) evaporating that gives it its wonderful smell while baking. The effects of the ethanol in beer and wine are something with which many college students are familiar (sometimes too familiar?), and it is the CO2 produced by the process of fermentation that makes these beverages effervescent.
bron

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: Gisten; Ana

Onder anaërobe omstandigheden wist ik cker dat ze CO2 produceerden, maar onder aërobe omstandigheden niet.

Komen onder aërobe omstandigheden bij gistcellen, de vrijgekomen pyrovaten in de citroenzuurcyclus of in de melkzuurcyclus (geen CO2).

Ik mag toch aannemen dat ze met voldoende O2 gewoon het pyrovaat de KREBS-cyclus ingooien ?

Ik neem aan dat via de alcohol fermentatie (anaëroob) de snelheid van CO2 productie aanzienlijk hoger is dan via Krebs --> oxidatieve fosforylering, ETK. Immers gist kan zijn rijswerk (d.m.v. CO2) in brood e.d. het best verrichten onder anaërobische omstandigheden

Berichten: 52

Re: Gisten; Ana

anandus schreef:Nu heb ik op internet gezocht en gist doet aan alcoholische fermentatie.

Dus stelling 2 is inderdaad óók juist!
Alcohol fermentation is done by yeast and some kinds of bacteria. The “waste” products of this process are ethanol  and carbon dioxide (CO2). Humans have long taken advantage of this process in making bread, beer, and wine. In bread making, it is the CO2 which forms and is trapped between the gluten (a long protein in wheat) molecules that causes the bread to rise, and the ethanol (often abbreviated as EtOH – do you remember how to draw it?) evaporating that gives it its wonderful smell while baking. The effects of the ethanol in beer and wine are something with which many college students are familiar (sometimes too familiar?), and it is the CO2 produced by the process of fermentation that makes these beverages effervescent.
bron
Daar staat toch nergens dat gist onder anaërobe omstandigheden aan alcohol fermentatie kan doen? Volgens mij doen ze dat alleen onder aërobe omstandigheden hoor..

Ik denk nog steeds dat de corrector de vraag juist beoordeeld heeft eigenlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 34

Re: Gisten; Ana

Onder anaërobe omstandigheden wist ik cker dat ze CO2 produceerden, maar onder aërobe omstandigheden niet.
Onder aërobe omstandigheden wordt er véél meer CO2 geproduceerd dan onder anaërobe omstandigheden.

Vergelijk:

C6H12O6 + 6O2 -> 6CO2 + 6H2O (aëroob)

C6H12O6 -> 2CO2 + 2C2H6O (anaëroob)
Komen onder aërobe omstandigheden bij gistcellen, de vrijgekomen pyrovaten in de citroenzuurcyclus of in de melkzuurcyclus (geen CO2).

Ik mag toch aannemen dat ze met voldoende O2 gewoon het pyrovaat de KREBS-cyclus ingooien ?
Inderdaad :shock:
Ik neem aan dat via de alcohol fermentatie (anaëroob) de snelheid van CO2 productie aanzienlijk hoger is dan via Krebs --> oxidatieve fosforylering, ETK. Immers gist kan zijn rijswerk (d.m.v. CO2) in brood e.d. het best verrichten onder anaërobische omstandigheden
Als er veel zuurstof bij zou komen zou het een stuk meer rijzen, dus :?:
DetectedDestiny schreef:
anandus schreef:Nu heb ik op internet gezocht en gist doet aan alcoholische fermentatie.

Dus stelling 2 is inderdaad óók juist!
Alcohol fermentation is done by yeast and some kinds of bacteria. The “waste” products of this process are ethanol  and carbon dioxide (CO2). Humans have long taken advantage of this process in making bread, beer, and wine. In bread making, it is the CO2 which forms and is trapped between the gluten (a long protein in wheat) molecules that causes the bread to rise, and the ethanol (often abbreviated as EtOH – do you remember how to draw it?) evaporating that gives it its wonderful smell while baking. The effects of the ethanol in beer and wine are something with which many college students are familiar (sometimes too familiar?), and it is the CO2 produced by the process of fermentation that makes these beverages effervescent.
bron
Daar staat toch nergens dat gist onder anaërobe omstandigheden aan alcohol fermentatie kan doen? Volgens mij doen ze dat alleen onder aërobe omstandigheden hoor..

Ik denk nog steeds dat de corrector de vraag juist beoordeeld heeft eigenlijk.
Alcohol-fermentatie gebeurt alleen onder anaërobe omstandigheden. Het bovenstaande stukje tekst was om te laten zien dat gist aan alcohol fermentatie doet en niet aan melkzuur fermentatie ;)

Gist doet onder aërobe omstandigheden gewoon aan normale respiratie, dus via de Krebs-cyclus.

Alcoholfermentatie is alleen onder anaërobische omstandigheden.

Logisch, ook, omdat je onder aërobe omstandigheden 17 keer meer ATP kan genereren :?:
The most efficient form of respiration is aerobic respiration: this requires oxygen. When oxygen is not available, some organisms can respire anaerobically i.e. without air or oxygen. Yeast can respire in both ways. Yeast gets more energy from aerobic respiration, but when it runs out of oxygen it does not die. It can continue to respire anaerobically, but it does not get so much energy from the sugar. Yeast produces ethanol (alcohol) when it respires anaerobically and ultimately the ethanol will kill the yeast.
bron

Samenvattend:

Beide stellingen zijn juist.

Stelling 1: Aëroob wordt er 17 maal zoveel ATP gegenereerd dan anaëroob.

Stelling 2: Aëroob produceert gist CO2 via de Krebs-cyclus enzo, anaëroob produceert gist CO2 via alcoholfermentatie.

Dat zijn de juiste antwoorden :?:

Gebruikersavatar
Berichten: 118

Re: Gisten; Ana

Anandus,

Ik ben er 100 % cker van dat de manier waarop jij het weerlegt volledig aansluit bij mijn antwoorden op deze vragen. Zo denk ik er ook precies over.

Dit zijn absoluut de feitelijkheden over de gistcel ! :shock:

Reageer