[Scheikunde] Van vacuum naar 1 bar

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

[Scheikunde] Van vacuum naar 1 bar

Hey

Ik heb uitgerekend dat er 1/44 mol CO2 kan oplossen in een halve liter water. Dit gebeurt bij een druk van p=0. Nu wil ik weten hoeveel dat zou zijn bij een druk van p=1. maar ik weet niet hoe ik dit in de gaswet moet omrekenen. De omgevings temperatuur is 25 graden. Kan iemand mij dit uitleggen??

Ook wil ik graag weten hoe ik moet rekenen als ik bijv. 1600 CO2 heb bij druk p=0 en ik wil p=1 hebben.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Scheikunde] Van vacuum naar 1 bar

Ik ben erg benieuwd hoe je dat hebt uitgerekend, want volgens mij kan dat niet, tenzij via een of andere empirische formule, maar dan zou je ook geen probleem hebben voor p1. :)

De gaswet heeft overigens niks met oplossen van gassen in vloeistoffen te maken. Dus ik vrees voor een fundamenteel begripsprobleem......

Kortom, leg eens nader uit. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 20

Re: [Scheikunde] Van vacuum naar 1 bar

Nou kijk,

al deze info heb ik van een chemieboek.

Volgens dit boek is de relatieven molecuulmassa van CO2 44,0 , dus 44gram/mol.

Ook staan er de oplosbaarheid in water, g/100mL bij 25 graden is 0,2gram.

ik wil halve liter weten dus 5 x 0,2 = 1 gram CO2 totaal.

1 / 44 = 1/44 mol CO2 dat dus oplost, bij een druk van 0 pascal.

Nu wil ik dus weten hoeveel gas dit zou zijn bij 1 pascal, en dit weet in niet uit te rekenen.

Weet ie iemand ook antwoord op mn 2e vraag??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Scheikunde] Van vacuum naar 1 bar

Ah.

a) wat jij hier berekent is niet bij 0 Pa, maar bij p0 , de zg standaarddruk (en dat is 101 325 Pa) en 25 °C. Bij 0 Pa (vacuüm) bestaan er geen oplossingen meer, elke vloeistof zal sterk verdampen en het vacuüm dus opheffen.

b) bet verschil tussen 0 en 1 Pa is verwaarloosbaar. Je praat over ruwweg eenhonderdduizendste van de standaardatmosferische druk.

c) wat jij verder wil kan niet. Er is geen net verband tussen oplosbaarheid van enig gas in water, en de druk boven het wateroppervlak. Voor zover er formules voor bestaan zijn dat zg empirische formules, oftewel formules die uitgedokterd zijn op basis van vele metingen en die meestal vol zitten met allerlei geheimzinnige correctiecoëfficienten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [Scheikunde] Van vacuum naar 1 bar

Algemeen geldt dat de oplosbaarheid van een gas in een vloeistof bepaald wordt door de zogenaamde Henry constante (welke afhankelijk is van de temperatuur). De oplosbaarheid van een vrij (ongedissociëerd) gas in een vloeistof is rechtevenredig met de partieeldruk van dat gas boven de vloeistof. Bij lucht/stikstof/zuurstof is de oplosbaarheid zo simpel te berekenen maar bij CO2 gaat het om de som van de hoeveelheid CO2 plus HCO3- plus CO32- in de vloeistof. Wellicht heb je hier wat aan:

www.thuisexperimenteren.nl/science/carbonaatkinetiek/Carbondioxide%20in%20water%20equilibrium.doc
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer