[Natuurkunde] Berekening Kcal zonnesysteem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 59

[Natuurkunde] Berekening Kcal zonnesysteem

Hoeveel Kcal vallen er per minuut op een zonnecollector van 0.75 x 2 meter in Barcelona op 15 augustus om 9 uur s ochtends (zonneuur) ? Het is onbewolkt en de atmosfeer is zeer zuiver.

Opp. Zonnecollector = 0.75 x 2 = 1.50 m²

Energie H in megajoules in Barcelona middn augustus = 18.1

Dus denk ik: 18.1 x 1.50 = 27.15 megajoules

Omzetting in Kcal. 1 cal = 4.184 joule

Dus 27.15 megajoules = 6.4890 Kcal.

Wat denkt U ? :)

Dank

Eva

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Natuurkunde] Berekening Kcal zonnesysteem

Is dat de energie per vierkante meter grondoppervlak, of de energie per vierkante meter lichtbundel (dus gemeten haaks op de zonnestraalrichting)

verder ga je nog een "beetje" mis met je omrekening van MEGA joule naar KILOcal. (een factor duizend om precies te zijn).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [Natuurkunde] Berekening Kcal zonnesysteem

Ze rekent misschien in Calorien, wat een verkeerde schrijfwijze is voor duizend calorien. Als iemand het heeft over een 1000 calorien dieet, dan spreekt die eingelijk over een 1000 Calorien dieet.

Berichten: 59

Re: [Natuurkunde] Berekening Kcal zonnesysteem

energie per m² collectoroppervlakte

Megajoule = 10 tot de 6de

Kilo = 10 tot de 3de

Dus dacht ik

27,15 mejajoules = 2.7150.000,00 joules gedeeld door 4.184=

6489,00 cal = 6,489 Kilocaloriën

Waar zit ik fout... :) met die kilo en mega

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Natuurkunde] Berekening Kcal zonnesysteem

1 cal is 4,184 J (komma)

1000 cal = 4 184 J

1 kcal = 4,184 kJ

de calorie is een oude eenheid voor energie, en is voldoende energie om 1 g water 1°C in temperatuur te doen stijgen. In SI-eenheden (joule) hebben we daar 4,184 J voor nodig (ruim 4 x zoveel dus)

Wat ze in de voedingsleer wel eens "calorie" noem(d)en is eigenlijk een KILOcalorie, ofwel 1000 echte calorieën (maar ja, beperk iemands dieet eens tot twee miljoen caloriën, dat soort getallen geven je het gevoel dat je jezelf vol kunt proppen zonder dat je dat ooit haalt. :) )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 59

Re: [Natuurkunde] Berekening Kcal zonnesysteem

Dus zover zijn we het eens dat

27,15 mejajoules = 2.7150.000,00 joules gedeeld door 4,184=

6.489.005,70 cal

= 6489,00 Kilocaloriën

[rr] (dan gebruiken ze komma hier en in het boek een . , pffffffff)k zal misschien een bril aanschaffen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Natuurkunde] Berekening Kcal zonnesysteem

Dat omrekenen van megajoule naar kcal gaat nu OK, vraag is waarom je mejajoule schrijft, maar dat kan de officiële Spaanse schrijfwijze zijn??

Vraag is nu of de berekening klopt.
Opp. Zonnecollector = 0.75 x 2 = 1.50 m²  

Energie H in megajoules in Barcelona midden augustus = 18.1  

Dus denk ik: 18.1 x 1.50 = 27.15 megajoules
Ik heb geen idee wat je "H" voorstelt, je vermeldt er geen eenheid bij.

gezien de vraag:
Hoeveel Kcal vallen er per minuut op een zonnecollector van 0.75 x 2 meter in Barcelona op 15 augustus om 9 uur s ochtends (zonneuur) ?
moeten we weten wat de instralingsintensiteit (W/m²) is op een oppervlak van 1 m² opgesteld haaks op de zonnerichting (daar zou die H logischerwijs iets mee te maken kunnen hebben), dan moeten we weten hoe je collector is opgesteld (hoeken met oppervlakte en meridiaan) en moeten we weten welke hoek de zon maakt met die oppervlakte resp. meridiaan op dat tijdstip van 9 uur 's ochtends te Barcelona.

Een opbrengst van 27,15 MJ zoals je die berekent lijkt me voor 1 minuut nogal veel. Dat zou een vermogen van 452 kW op 1,5 m² betekenen, en daarmee in één klap het wereldenergieprobleem oplossen. (en overigens alle zonnebaders in Barcelona binnen een paar minuten tot verkoolde lijken omtoveren)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [Natuurkunde] Berekening Kcal zonnesysteem

Volgens mijn info is het rendement van panelen ca.15% en kun je de kosten in Nederland terugverdienen in 30-40 jaren,inflatie niet meegerekend.Je moet het dus meer beschouwen als een hobby,je bespaart van het stroomnet en betaalt veel geld voor de eigen geproduceerde KW's.

Via een warmtewisselaar op aardwarmte warmte verzamelen is ook een mogelijkheid,alleen is de grond in Spanje nogal hard geloof ik,behoudens ge erodeerde grondlagen!

Reageer