Wat denkt u over geld?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 214

Wat denkt u over geld?

Iedereen merkt wel dat er verscheidene meningen zijn over geld.

Ikwil ook eens (zoals te topic hieronder over geloof) uw mening horen over geld.

Iedereen heeft er wel een mening over, de ene rolt het , de andere koestert het, nog een ander verafschuwt het, en er zijn er die er niet mee kunnen omgaan.

Vindt U geld goed of slecht? Hoe gaat u er mee om?

Om te beginnen zal ik eens beginnen.

Ik vind geld iets vantastisch, omdat het de economie al heel lang doet draaien.

Zonder geld zaten we nu nog in hutten koeien en paarden te kweken om ze te wisselen voor graan. En dankzij het geld kan de mens in de ruimte en door meer geld misschien verder.

Door geld is er heel veel oorlog zeggen ze, ik heef hen 100% gelijk, maar ondanks dat oorlog zo verschrikkelijk en morbide is heeft oorlog ook positieve kanten.

(dit zeg ik niet graag) Dankzij oorlog zijn er gigantische sprongen in de kennis en technologie. De meeste technologie die je rondom je ziet is ooit waarschijnlijk voor een militair doel uitgevonden. (neen het strijkijzer en dergelijke niet. maar die zijn er door de kennis die oorlog ons heeft verschaft kunnen komen.)

Daarbij laat ik de oorlog met rust en stap ik over naar iets minder ergs.

Door geld draait de economie en zijn er vroeger reizen naar verre landen en oorden waardoor er nu wereldhandel mogelijk is. En door geld is er wel een verschil tussen arm en rijk, maarja dat is wel een negatief punt dat ik niet echt kan goedpraten (nog niet).

Het komt eropneer dat Ik geld iets fantastisch vind en ik zou graag ook eens meningen van andere mensen horen.

danku
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Berichten: 98

Re: Wat denkt u over geld?

Het is en blijft drukwerk ! niets meer niets minder.

De waarde van dat bedrukte papier is zeer weinig.

En de rest kan je niet meer zeggen/opschrijven.
Barbarus hic ego sum, quia non intellegor ulli

Berichten: 133

Re: Wat denkt u over geld?

curix schreef:Ik vind geld iets vantastisch, omdat het de economie al heel lang doet draaien.

Zonder geld zaten we nu nog in hutten koeien en paarden te kweken om ze te wisselen voor graan. En dankzij het geld kan de mens in de ruimte en door meer geld misschien verder.
Ik vind geld ook fantastisch, niet zozeer omdat ze de economie al heel lang laat draaien, maar omdat het gewoon een schitterend ruilmiddel is dat het ruilsysteem heel wat vereenvoudigd heeft.

Alleen vrees ik dat je geld iets te veel eer toekent. Ik denk niet dat we in een ouderwetse ruileconomie enkel maar landbouw zouden doen. Immers, ook in dergelijke economie zou de productie van industriele producten (kunststof, luxeproducten, ...) voordelig worden. Immers, het maakt geen verschil uit of 1 kg graan 100 euro kost en 1 kg propyleen 1000 euro (fictieve waarden, natuurlijk) dan wel of je 10 kg graan zou ruilen voor 1 kg propyleen. Geld is uiteindelijk maar de eenheid waar we alles in uitdrukken.
curix schreef:Door geld is er heel veel oorlog zeggen ze, ik heef hen 100% gelijk, maar ondanks dat oorlog zo verschrikkelijk en morbide is heeft oorlog ook positieve kanten.  

(dit zeg ik niet graag) Dankzij oorlog zijn er gigantische sprongen in de kennis en technologie. De meeste technologie die je rondom je ziet is ooit waarschijnlijk voor een militair doel uitgevonden. (neen het strijkijzer en dergelijke niet. maar die zijn er door de kennis die oorlog ons heeft verschaft kunnen komen.)
Opnieuw denk ik dat je hier geld te veel eer gunt. Vechten om geld is net als vechten om het even welke rijkdom. Ook zonder geld zou er oorlog zijn. Dit heeft gewoon te maken met de machtswellust en egoïsme van de mensheid. Trouwens, voor velen is Amerika een oorlog begonnen tegen Irak... voor de olie, niet direct voor het geld (hoewel het natuurlijk volledig met elkaar verbonden is, maar wil maar duidelijk maken dat de oorlogen gebeuren voor de achterliggende rijkdom en niet voor de briefjes zelf).
curix schreef:Het komt eropneer dat Ik geld iets fantastisch vind en ik zou graag ook eens meningen van andere mensen horen.  

danku
Bij deze gebeurd.
Ce que j'écris n'est pas pour les petites filles, dont on coupe le pain en tartines.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Wat denkt u over geld?

de markt (zoals we die nu kennen) lijkt me de fundamentele oorzaak voor onze vervreemding. Geld was hierbij de slaaf van de markt (een hulpmiddel om de ruil te vereenvoudigen), en is uitgegroeid tot de meester van onze maatschappij. Ik persoonlijk ben er dus niet al te lovend over.

het is trouwens niet mijn bedoeling een discussie over de werking van de ('vrije') markt te beginnen.

Reageer