Wiskunde PO Analytische Meetkunde

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 20

Wiskunde PO Analytische Meetkunde

Hallo

Ik en de rest van de groep zijn bezig met een Wiskunde PO over Analytische meetkunde. We krijgen er verder geen/weinig uitleg over en een groot deel hebben wij nog niet behandeld op school. Wel staat er telkens een stuke theorie bij elke paragraaf. Er zijn twee vragen waar ik (omdat dit mijn deel is van de PO) niet uitkom, namelijk:

1. De lijnen PX + (2P-1)Y + 4 = 0 en (P+3)X + 2PY + 6 = 0 zijn evenwijdig. Bereken P.

Ik heb met deze vraag behoorlijk zitten 'stoeien', maar het wilde niet echt baten. Als jullie willen wil ik wel mijn berekeningen willen laten zien die ik tot nu toe heb gemaakt.

2. De lijnen (P-1)X + (Q-1)Y = 3 en Q = (2P+1)Y = 5

Ik hoop dat jullie mij met deze vragen kunnen helpen.

Groeten Little Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Wiskunde PO Analytische Meetkunde

Volgens mij heb je vraag 2 niet volledig ingetypt.

De eerste doe je zo:

Je hebt twee rechten, je weet dat ze evenwijdig zijn als ze dezelfde richtingscoefficient hebben. De richtingscoefficient is a als de vergelijking van de vorm y = ax+b is.

Zet beide vergelijkingen in deze vorm en kijk wat er voor x in de eerste vergelijking en wat er voor x in de tweede vergelijking verschijnt. Stel dit gelijk. Dit zou een vergelijking met alleen P moeten zijn. Los op naar P.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Wiskunde PO Analytische Meetkunde

De 2 rechten schrijven in de vorm y=a.x+b

P.x +(2P-1)y+4=0
\(y=\frac{-P}{(2P-1)}.x-\frac{4}{(2P-1)}\)
Het getal voor de x is de richtingscoefficient vna de rechte

Deze berekening ook maken voor de andere lijn.

Dan de 2 richtingscoefficienten aan elkaar gelijk stellen.
\(\frac{-P}{2P-1}=\frac{-(P+3)}{2P}\)
Dan uitrekenen.

Berichten: 20

Re: Wiskunde PO Analytische Meetkunde

Sorry mensen voor het zo laat reageren, ik dacht dat ik een mail zou krijgen als ik een reply had. Ook had ik er geen baat meer bij, omdat je vraagstukken al waren opgelost. Maar in ieder geval bedankt voor de moeite en ik zal voortaan even wat beter opletten.

Groeten

Reageer