Zwaartekracht & Aantrekkingskracht !!

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Zwaartekracht & Aantrekkingskracht !!

Hallo allemaal,

Ik zit met een vraag die tijdens de ANW les ineens in ons opkwam.

De aarde heeft een bepaalde zwaartekracht, de maan daarentegen een aantrekkingskracht, en hetzelfde geldt voor de zon.

Klopt het nu dat je op een bepaald tijdstip dan ook langer/korter en zwaarder/lichter bent d.m.v. de aantrekkingskracht v.d. maan en evt. de zon !?

Graag spoedig antwoord , deze vraag willen we morgen in onze ANW presentatie verwerken ..

thnx...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Zwaartekracht & Aantrekkingskracht !!

Ik denk niet dat je langer of korter bent op bepaalde tijdstippen, maar wel zwaarder of lichter op tijdstippen. Als de zon het hoogst aan de hemel staat ben je lichter dan wanneer je midden in de nacht de zon van onderen aan het trekken is. Het zelfde geld voor de maan.

Alleen hoeveel kilo scheelt het? niet veel eigenlijk bijna niets. Je merkt het alleen bij grote oceanen waar water meters wordt opgetilt.

Dus je bent op verschillende tijdstippen zwaarder of lichter maar te weinig om te meten

Berichten: 1.404

Re: Zwaartekracht & Aantrekkingskracht !!

PS: De aantrekkingskracht van maan en zon is ook zwaartekracht!
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: Zwaartekracht & Aantrekkingskracht !!

Is het niet zo dat de zwaartekracht van de zon een kracht uitoefent op het hele systeem van de aarde. Als dus de zon recht boven ons staat, trekt hij aan ons met een bepaalde kracht, maar hij trekt ook met die kracht aan de aarde. De aarde oefent dus deze extra kracht ook op ons uit, en hierdoor wordt onze gewichtskracht dan ook met die extra kracht groter. Die extra kracht van de zon komt dus bij onze gewichtskracht, welke naar beneden gericht is, maar trekt ons ook een beetje omhoog, en heft dus dan toch elkaar precies op?
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Zwaartekracht & Aantrekkingskracht !!

Voor de maan kom ik op een verschil van 176 microNewton op een persoon van 80kg. Dat is dus verwaarloosbaar klein.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: Zwaartekracht & Aantrekkingskracht !!

Voor de maan kom ik op een verschil van 176 microNewton op een persoon van 80kg. Dat is dus verwaarloosbaar klein.
En stel dat het springtij is,... hoeveel is het dan ?? Of hoe bereken je dat ??

<edit moderator: heb je tikfoutje even aangepast :wink: >

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Zwaartekracht & Aantrekkingskracht !!

Sorry ik bedoel springtij natuurlijk !
Het verschil tussen laagtij en hoogtij is 0.54 m.Bij springtij is dit 0.83 m. De berekening is een beetje lastig om op het forum te plaatsen, vanwege de vele formules.

Het is ook nog niet eens zo eenvoudig (Eerste-jaars natuurkunde studenten krijgen dit, maar hebben daar over het algemeen nog wel moeite mee).

Indien je het toch wilt proberen te snappen, probeer dan aan het boek Classical Dynamics of particles and systems van Marion & Thornton te verkrijgen (universiteitsbibliotheek of zoiets). In paragraaf 5.5 wordt een heel hoop berekent aan het getij. (De invloed van de zon is .
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 65

Re: Zwaartekracht & Aantrekkingskracht !!

Op de Noord/Zuidpool ben je toch ook ietsje lichter of heb ik het mis?

Re: Zwaartekracht & Aantrekkingskracht !!

EyeWitness. schreef:Sorry ik bedoel springtij natuurlijk !
Het verschil tussen laagtij en hoogtij is 0.54 m.Bij springtij is dit 0.83 m. De berekening is een beetje lastig om op het forum te plaatsen, vanwege de vele formules.
Ok thnx, maar waar staat die "m" voor, en hoe kunnen we dit het beste verwerken in onze presentatie... ?

(we zitten nog in VWO4 dus het niveau van al dat natuurkundische gedoe is nog niet zo hoog)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Zwaartekracht & Aantrekkingskracht !!

De m staat voor meter. Het verschil tussen laagtij en hoogtij is (theoretisch berekent) 0.54 meter (= 54 cm). Op de oceanen klopt dit aardig met de praktijk, maar aan de kust zijn meer invloeden van belang.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: Zwaartekracht & Aantrekkingskracht !!

De m staat voor meter. Het verschil tussen laagtij en hoogtij is (theoretisch berekent) 0.54 meter (= 54 cm). Op de oceanen klopt dit aardig met de praktijk, maar aan de kust zijn meer invloeden van belang.
Ok, maar heb je ook nog een berekening van het gewicht tijdens springtij ??

En dat micronewton, is dat in gewicht uit te drukken ?? (grammen, kilo's o.i.d.)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Zwaartekracht & Aantrekkingskracht !!

Ok, maar heb je ook nog een berekening van het gewicht tijdens springtij ??
Eh nee, dan moet ik de totale massa van alle oceanen weten.
En dat micronewton, is dat in gewicht uit te drukken ?? (grammen, kilo's o.i.d.)
Krachten worden normaliteit in Newton uitgedrukt, maar 176 microNewton kun je vergelijken met een voorwerp van 17 milligram (= 0.017 gram) op aarde.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: Zwaartekracht & Aantrekkingskracht !!

EyeWitness. schreef:Ok, maar heb je ook nog een berekening van het gewicht tijdens springtij ??
Eh nee, dan moet ik de totale massa van alle oceanen weten.
En dat micronewton, is dat in gewicht uit te drukken ?? (grammen, kilo's o.i.d.)
Krachten worden normaliteit in Newton uitgedrukt, maar 176 microNewton kun je vergelijken met een voorwerp van 17 milligram (= 0.017 gram) op aarde.
Ok thnx, maar wat ik eigenlijk bedoelde was,... wat het gewicht zou zijn van een persoon van 80kg tijdens springtij, want die 17 milligram is toch alleen van de maan, en niet van de zon erbij ??

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Zwaartekracht & Aantrekkingskracht !!

Ok thnx, maar wat ik eigenlijk bedoelde was,... wat het gewicht zou zijn van een persoon van 80kg tijdens springtij, want die 17 milligram is toch alleen van de maan, en niet van de zon erbij ??


Die 17 milligram is inderdaad alleen van de maan. De invloed van de zon is nog veel kleiner. Ik gok op ongeveer 3 a 4 milligram. Alles bij elkaar te verwaarlozen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 510

Re: Zwaartekracht & Aantrekkingskracht !!

Dus voor alle vrouwen onder ons: Tijdens een (volledige) zonsverduistering weeg je minder zwaar 8)

Reageer