[Chemie PO] Alternatieve brandstoffen..

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 481

[Chemie PO] Alternatieve brandstoffen..

Het is weer raak!

Een praktische opdracht voor chemie, waarin je zelf een onderwerp mag bedenken.. Als iemand die opkomt voor het milieu, dacht ik iets aan het gebruiken van biologische brandstoffen in je oliestoker :)

Mede geinspireerd door een topic op WSF, die linkte naar http://www.ppo.nu/ ..

Ik dacht zelf aan het verrbanden van verschillende zonnebloem,- sla,- olijf e.d. olie en het meten van de reactiewarmte..

( Dit tracht ik te doen door een bepaalde hoeveelheid te verbranden, en water op te laten warmen)

Verder een ( wat minder exactere ) analyse naar de viscositeit van deze stoffen,- of het niet al te stroperig is dus..

( Dit denk ik te kunnen meten door een druppel van de vloeistoffen op een plaatje te leggen, en te kijke hoe snel ze ''stromen'' )

Bovendien dacht ik ook aan de bepaling van de verbrandingspunt.. ( Hmm, wordt wel een linke situatie op school, maar ik ga het proberen :) )

Hebben jullie misschien nog tips mbt tot mijn onderzoek?

mvg,

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: [Chemie PO] Alternatieve brandstoffen..

Om reactiewarmte te bepalen heb je toch echt wel een calorimeter nodig en voor viscositeit een Ubbelohde of zoiets. Denk er bovendien om dat viscositeit afhankelijk is van temperatuur. Viscositeit heeft trouwens weinig met chemie te maken, dan kun je ook wel dichtheid en oppervlaktespanning erbij doen. pH zou je ook kunnen meten. En vlampunt als je de juiste apparatuur hebt. Of is dat wat jij "verbrandingspunt" noemt? Of bedoel je daarmee ontstekingstemperatuur? Je kunt ook het "smoke point" (ik weet geen goed nederlands woord hiervoor) bepalen maar dan moet je toch wel een geschikte olielamp hebben.

Mijn belangrijkste tip is toch eigenlijk: overweeg voor dit chemie praktikum alsnog een ander onderwerp want het resultaat wordt waarschijnlijk wat saai, vooral als je niet de juiste apparatuur beschikbaar hebt.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer