[Fysica] Foutentheorie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

[Fysica] Foutentheorie

De opgave van de test is gebaseerd op je eigen geboortedatum. Daarbij is D de dag waarop, M de maand en J het jaar (4 cijfers) waarin je geboren bent. Vb. als je geboortedatum 17/12/1987 is dan is D = 17; M = 12 en J = 1987. De relatieve fout op D, M en J is 1%.
Ok ik heb 1 grote twijfel :) Vermits de hele oefening die hier achter komt totaal op het begin is gebaseerd wil ik wel weten of ik juist ben :?:

Als ik dus werk met de geboortedatum uit het voorbeeld:

D=17 , RF=1%, AF=0 (0.17, maar de regel is: orde van het laatste BC van de waarde = orde van het laatste BC van de AF)

M=12, RF = 1%, AF=0

J=1987, RF=1%, AF=20

Klopt mijn redenering?

Berichten: 7.068

Re: [Fysica] Foutentheorie

klopt mijn redenering?
Volgens mij wel.

Berichten: 202

Re: [Fysica] Foutentheorie

J=1987, RF=1%, AF=20

dat lijkt me niet te kloppen want stel dat jezus 2000 jaar eerder was geboren, dan had je nog steeds evenveel kans om op dat tijdstip geboren te worden. En het lijkt me sterk dat je 20 jaar eerder geboren zou kunnen worden. Hoe die afwijking wel berekend zou kunnen worden weet ik niet.

Berichten: 7.068

Re: [Fysica] Foutentheorie

meijuh schreef:J=1987, RF=1%, AF=20

dat lijkt me niet te kloppen
Dit is een gegeven en klopt dus per definitie. Dat dit niet overeenkomt met een realistische situatie is een tweede (en niet relevant in dit geval).

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Fysica] Foutentheorie

Ok nog een klein vraagje:

Moet je rekening houden met beduidende cijfers tijdens het uitrekenen van een aantal bewerkingen ? Of enkel de einduitkomst afronden?

Reageer