[ Sterkteleer ] Probleem ivm een getorste as

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 450

[ Sterkteleer ] Probleem ivm een getorste as

Hallo,

Stel de volgende situatie:

Afbeelding

De motor zal een torsiemoment leveren. Ik snap niet goed hoe het wringmomentenverloop zal zijn. Heb je in het deel van de as van 500 lang een groter torsiemoment dan in het stuk van 300 ? En als het tegenwerkend moment tgv het tandwiel kleiner is dan het geleverd moment van de motor, uit dit zich dan in een versnelling van de as? Dit zou dus betekenen dat de as tot in het oneindige zou blijven versnellen? Dit lijkt mij in de praktijk niet wenselijk. Is het in de praktijk dan zo dat ze de motor zullen afstellen zodat er een momentenevenwicht heerst?

En als het tegenwerkend moment tgv het tandwiel even groot is als het moment geleverd door de motor, heb je dan geen wringend moment in de doorsneden behorend tot het stuk van 300 ?

Bedankt

Berichten: 138

Re: [ Sterkteleer ] Probleem ivm een getorste as

Het torsiemoment treed inderdaad alleen op in het deel van 500 lang, in het deel van 300 lang zal onder geen enkele omstandigheid een torsiemoment optreden als we de lagerwrijving verwaarlozen.

De motor zelf zal nooit een groter torsiemoment leveren dan dat er aan de as gevraagd wordt, dus er zal ook geen versnelling optreden.

Het motor toerental ligt trouwens ook vast, en wordt bepaald door de frequentie van het stroomnet.

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: [ Sterkteleer ] Probleem ivm een getorste as

De motor levert een vermogen bij een bepaald toerental en dus ligt het moment toch ook vast volgens:

P = M . n (met n in rad/s)

Stel nu dat de as volledig onbelast is, waar "gaat" dat moment dan naartoe? De as zou gaan ronddraaien met het toerental van de motor in de veronderstelling dat de as direct gekoppeld is aan de motor.

Maar de motor brengt hier wel degelijk een vermogen over dus dat gaat gepaard met een moment. Of bekijk ik dat verkeerd? In de formule zie je toch duidelijk het verband.

Jij zegt dat de motor een moment levert met een grootte die afhankelijk is van hetgene dat de as vraagt. Maar de formule laat toch uitschijnen dat het moment geleverd door de motor constant is.

Zegt de tweede wet van Newton dan niet dat als de as (in het beste geval) onbelast is, dat deze zal gaan versnellen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: [ Sterkteleer ] Probleem ivm een getorste as

Dirk B heeft volgens mij gelijk.

Jij gaat ervan uit dat de motor altijd een constant elektr. vermogen levert, maar dat is niet zo.

Als het toerental van de motor constant is, en het vermogen wat het tandwiel vraagt kleiner wordt, dan wordt het elektr. vermogen wat de elektromotor levert ook kleiner. De elektromotor trekt dan minder stroom uit het net, zodat bij constante U geldt P=U.I dus bij I kleiner ook P kleiner.

Voorbeeld:

Transportband voor aardappelen, aangedreven door elektromotor van 3 kW

Veel aardappelen op de band, motor trekt veel stroom en levert veel vermogen ( stel:2,5 kW)

Geen aardappelen op de band , motor trekt bijna geen stroom, dus weinig vermogen ( 0,2 kW ??)

Gebruikersavatar
Berichten: 450

Re: [ Sterkteleer ] Probleem ivm een getorste as

Dat is waar, zo had ik het nog niet bekeken. Heel erg bedankt

Reageer