Zuur zeenieuws

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Zuur zeenieuws

Het CO2 dat mensen de lucht in blazen, is dieper in de oceanen doorgedrongen dan werd gedacht. Goed nieuws, of toch slecht?

Lees meer ... Noorderlicht

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Zuur zeenieuws

Pfoei.... nooit over nagedacht eigenlijk. Ik voel mezelf nu behoorlijk stom. [rr]
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Zuur zeenieuws

Het is een beetje dubbelop. Aan de ene kant is het goed dat het CO2 in de oceanen beland en aan de andere kant ook niet:
Het lijkt er dus op dat de oceaan meer broeikasgas kan opnemen dan werd gedacht. Dat lijkt positief, maar de verzuring kan desastreus uitpakken. In te zuur water lost kalk op, en daarmee wordt het leven van schelpen, koralen en kiezelwieren onmogelijk. Dat is nu al het geval op grote diepte, en de metingen van Wallace lijken uit te wijzen dat de grens sinds de industriële revolutie met vierhonderd meter omhoog is gekomen.
En wat zouden we zonder het onderwaterleven moeten... [rr]
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Zuur zeenieuws

De vraag is of de oceaan inderdaad verzuurt door meer CO2, tot dusver werkt de buffer goed en is er een lichte afname van de pH, maar de oceaan is nog steeds basisch.

Verder, als we deze co2-opname (waargenomen 1.7% uitstroom per jaar) modelleren tegen de verwachtte uitstoot en een empirisch lage waarde (1.3 K/2xCO2)van klimaatgevoeligheid, dan is de geprojecteerde opwarming verre van rampzalig, netto zelfs nuttig omdat deze opwarming zich manifesteert als mildere winters op het noordelijk halfrond.

http://tech.groups.yahoo.com/group/climate...te/message/5121

emissie

Afbeelding

opwarming

Afbeelding
Don't just talk, show your work.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Zuur zeenieuws

Het is dan ook tezien of jij mildere winters ziet als iets positief? (meer insecten enzo, wat op zich ook niet negatief is voor de natuur, wel voor de mens [rr] )

Een opwarming voor het klimaat zou voor europa meer positieve invloed hebben dan negatieve (zelf door greanpeace belgië bekend gemaakt).

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Zuur zeenieuws

Dat is erruug suggestief. Dat ligt er maar heel erg aan wat je onder 'beter' vindt.



In principe maakt het niet uit of het beter of slechter uitkomt, ik denk dat het voor iedereen ook anders is. Maar wat belangrijk is is dat we verantwoordelijkheid nemen voor de veranderingen die we maken. Het lijkt mij het beste als we de natuur in NL laten zoals deze is. Alleen al omdat we niet 'zeker' zijn dat greenpeace Belgie het aan het rechte eind heeft. Mischien hebben ze iets over het oog gezien.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Zuur zeenieuws

Nuja goed, ik sta hier ook niet te supporteren om het klimaat op te warmen :) Ik vind het nu best ook wel ok. Maar de doemdenkerij die vooral uit de politiek komt (wat weten politica nu in godsnaam van het broeikaseffect buiten dat het hen stemmen oplevert en bakken vol geld kost) vind ik toch altijd zo enorm enerverend om te lezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Zuur zeenieuws

en als je het zo erg vindt als politiek, dan zet je er toch een paar kerncentrales bij? Kijk maar naar Frankrijk voor het goede voorbeeld.
Don't just talk, show your work.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Zuur zeenieuws

Als het aan mij lag dan zette ik een paar kerncentrales bij om alle gas en kolencentrales te vervangen (in de mate dat praktisch mogelijk is voor het net). Ik ken ook de nadelen van kernenergie maar het ontploffingsgevaar lijkt me erg gering en ik zie ons in de toekomst kernafval 'recycleren'.

Reageer