[Scheikunde] Basen H+ opnemen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 577

[Scheikunde] Basen H+ opnemen

Hallo,

alleerst bedankt voor het beantwoorden van al mijn voorgaande vragen. Maar nu snap ik iets niet.

Als ik alles bekijk dan klopt er iets niet aan NH4 (wat er gebeurd na het opnemen van een H bij de stof ammoniak).

Hoe kan stikstof met maar een ionlading van 3- nog een H opnemen? En als het bij ammoniak kan bij welke stoffen kan het nog meer en hoe herken ik dat dan?

En waarom kan ik dan bijvoorbeeld bij het oxide-ion niet meer dan 2 H's opnemen? En waarom kan ik bij ammoniak alleen 1 H extra opnemen en niet meerdere?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [Scheikunde] Basen H+ opnemen

Hoe kan stikstof met maar een ionlading van 3- nog een H opnemen?
Dan krijg je NH4+ oftewel ammonium :wink:
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [Scheikunde] Basen H+ opnemen

En waarom kan ik dan bijvoorbeeld bij het oxide-ion niet meer dan 2 H's opnemen? En waarom kan ik bij ammoniak alleen 1 H extra opnemen en niet meerdere?


En H3O+ dan? Die heeft toch wel degelijk nog een H+ opgenomen. Water is namelijk een amfolyt, kan dus een H opnemen of een H afstaan!
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: [Scheikunde] Basen H+ opnemen

okay dus ik kan ook NH10 hebben ofzo?
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Scheikunde] Basen H+ opnemen

Nee, NH10 is praktisch onmogelijk. NH4 kan tot stand komen via speciale type bindingen. NH10 kan dat niet. NH4+ op zich is zoiezo niet erg stabiel en komt eigelijk enkel onder specifieke omstandigheden voor. Maar om dit uit te leggen moet je toch wel meer dan basischemie kennen.

Reageer