Is het al mogelijk uit formules lading e- te berekenen?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 481

Is het al mogelijk uit formules lading e- te berekenen?

Is het al mogelijk uit formules constantes te berekenen?

En dan bedoel ik vooral de lading van een elektron: -1,6E-19C

Ik dacht dat Theoretische Fysici bezig waren om hiervoor een formule te vinden, waarom het juist die waarde heeft, maar weten jullie misschien wat meer?

Of loop ik helemaal achter en is het al 10jaar geleden uitgevogeld? :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Is het al mogelijk uit formules lading e- te berekenen?

Al wel ietsje langer, tenzij ik niet begrijp wat je bedoelt.

Die lading heeft juist die waarde, omdat de ampère sinds 1946 als volgt gedefiniëerd wordt (al bestond die al véél langer, en de coulomb ook)):
Een ampère is de constante elektrische stroom, die, wanneer deze loopt door twee parallelle geleiders van oneindige lengte en met een verwaarloosbare diameter, op 1 meter van elkaar geplaatst in vacuüm, een Lorentzkracht tussen deze geleiders produceert van 2 × 10-7 newton per meter lengte.  

Oudere definities van de ampère berustten op het bepalen van de hoeveelheid neergeslagen zilver bij de elektrolyse van zilvernitraat als daar gedurende een bepaalde tijd een stroom van 1 ampère door wordt geleid.

De eenheid van elektrische lading, de coulomb, is gedefiniëerd op basis van de ampère: 1 coulomb is de hoeveelheid lading die overeenkomt met een stroom van 1 ampère gedurende 1 seconde.
en dan zijn we er bijna. Als je dan elektronen gaat zitten "tellen" die er bij een stroomsterkte van 1 A iedere seconde voorbijkomen, dan blijkt 1 coulomb lading overeen te komen met de lading van 1,03633·10-5 mol elektronen.

elektronen/mol x mol/coulomb = elektronen/coulomb.

omkeren geeft coulomb/elektron ofwel elementair ladingsquantum.

Dat hadden ze achteraf bezien misschien beter anders kunnen doen, maar ja. In de elektrische wereld loopt de stroom ook nog steeds van plus naar min hoewel het hoofdzakelijk gaat om negatieve ladingen die van min naar plus stromen, dus er is wel gekker te vinden. Als je alles van te voren weet kun je met een dubbeltje de wereld rond.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Is het al mogelijk uit formules lading e- te berekenen?

ik denk dat Heesen bedoelt of we de lading kunnen voorspellen, niet of we ze kunnen meten.

Berichten: 481

Re: Is het al mogelijk uit formules lading e- te berekenen?

ik denk dat Heesen bedoelt of we de lading kunnen voorspellen, niet of we ze kunnen meten.
Inderdaad// :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Is het al mogelijk uit formules lading e- te berekenen?

Volgens mij is dat idd één van de belangrijkste open vragen in de natuurkunde. Samen met de waarden van een aantal andere belangrijke natuurconstanten.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 125

Re: Is het al mogelijk uit formules lading e- te berekenen?

Heim (een obscure theorie, ik geef het toe ;-)), gebruikt in zijn 'theorie van alles' 4 natuurconstantes:

h (Planck's Constant), G (Gravitational constant), vacuum permittivity and permeability.

zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Heim_theory

Hij zou dus e kunnen uitrekenen ten koste van wat andere natuurconstantes die niet 'berekenbaar' zijn. Los van het feit of deze theorie waar is (gezien de geringe aandacht die hij krijgt waarschijnlijk niet), is het inderdaad een erg leuke vraag of het bestaan van deze constantes op het meest fundamentele niveau een soort randvoorwaarden voor ons universum zijn (ze hadden binnen de theorieen ook andere waarden kunnen hebben en zijn dus alleen door metingen te bepalen), of dat deze waarden de enige mogelijke oplossingen zijn behorende bij nog niet gevonden theorieen, waarmee ze theoretisch voorspelbaar zijn geworden.

Reageer