[Mechanica]Simuleren G-krachten door helling?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

[Mechanica]Simuleren G-krachten door helling?

Geachte lezer,

ik vroeg mij af hoe het mogelijk is om G-krachten te simuleren. Het hellen van een stoel (als je er op zit) is een mogelijkheid. Nu is alleen de vraag hoeveel helling overeenkomt met welke G-kracht. Is hier een directe (lineaire) formule voor o.i.d.? Alle hulp is welkom, ook tips naar hoe het anders of beter zou kunnen...

Met vriendelijke groet,

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Mechanica]Simuleren G-krachten door helling?

stilzittend op een stilstaande stoel zul je altijd 1 g ondervinden. Hoe je dat ding ook kiept.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: [Mechanica]Simuleren G-krachten door helling?

Okee... Wil ik best geloven, maar hoe zit het dan met bijvoorbeeld die simulators voor vliegtuigen? Bij het kantelen wordt (in combinatie met beelden) een heel erg goed gevoel van versnelling gesimuleerd. Denk bijvoorbeeld ook aan een achtbaan simulator in Disneyland Parijs (zelfde thrill als een achtbaan maar toch alleen met kanteling van de stoelen).

Ik had bedacht dat de kanteling een functie zou zijn van de g-krachten die je lichaam ervaart bij het nemen van bochten dan wel stijgen of dalen. Of zit ik er nu heel ver naast?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [Mechanica]Simuleren G-krachten door helling?

De richting waarin de g-krachten werken kun je prima nabootsen door de stoel te kantelen, maar de grootte van de g-krachten zijn zo niet te beinvloeden - daarvoor zul je het zwaartepunt van de zittende persoon zelf moeten versnellen. Dit kan alleen door de stoel zelf daadwerkelijk (versneld) allerlei kanten op te laten bewegen.

Ik geloof dat achtbaan- en vliegsimulatoren het vooral moeten hebben van het nabootsen van de richting van de g-krachten die de gesimuleerde manoeuvres op zouden roepen, en niet van het precies recreeren van de groottes ervan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Mechanica]Simuleren G-krachten door helling?

Denk bijvoorbeeld ook aan een achtbaan simulator in Disneyland Parijs (zelfde thrill als een achtbaan maar toch alleen met kanteling van de stoelen).
Ik ken het ding niet. Ik ben geen achtbaanliefhebber, maar aan zo'n simulator zou ik mijn maag nog wel durven wagen. Vergeet overigens ook niet dat het visuele aspect (ondersteboven hangend beeld bijvoorbeeld) ook veel doet voor het idee.

Maar meerdere g's nabootsen in een nagenoeg stilstaande stoel? Echt niet hoor. Ook niet in Disneyland. [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.448

Re: [Mechanica]Simuleren G-krachten door helling?

Op het eerste gevoel lijken krachten in een simulator heel realistisch. Hobbeltjes en bochtjes bij het taxiën zijn niet van echt te onderscheiden. Accelereren en hard remmen op de baan voelt 100% echt maar dat zijn dan ook makkelijk te simuleren krachten (gehele sim heel veel graden voor af achter over). De mogelijkheden worden echter beperkt als je gaat spreken over verticale g-krachten. Turbulentie of en harde landing is niet zo moeilijk omdat dat kort durende krachten zijn en er kunnen dan ook aardige klappen na gebootst worden. Bij steile bochten loopt het echter spaak. Vergeet niet, krachten bij een bocht in een vliegtuig voelen niet als in een auto met horizontale maar verticaal (door kop en kont) naar beneden. Een 360 graden bocht met 45 graden helling zou je tientallen seconden lang met 1,4g (60 graden = 2g) in je stoel moeten drukken en dat is simpelweg niet mogelijk te simuleren.

Het is dus vaak niet de grote maar de duur van de kracht die problemen opleverd. Toch blijven het fantastische apparaten. Ongelofelijk hoe ze je voor de gek kunnen houden. Inderdaad zit de truck in het feit dat de sim hele andere bewegingen maakt dan dat het scherm waar je naar kijkt zou doen vermoeden.

Reageer