[Stromingsleer] Viscositeit mengsel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

[Stromingsleer] Viscositeit mengsel

Hey mensen,

Voor mijn studie moet ik een theoretisch model maken van de warmteoverdrachten in en rond een cv-ketel. Dat gaat tot nu to best aardig, alleen it ik met een probleem. Ik weet niet hoe ik de viscositeit van een Gronings-gas/lucht mengsel moet berekenen. Het gaat hierbij om de waardes voor ongeveer 2000 Kelvin.

Voor andere constantes (zoals Cp) heb ik het gedaan door een lineair verband aan te nemen en dan aan de hand van de individuele waardes van lucht en Gronings gas en het volumepercentage (of massapercentage) een "gemiddelde" te nemen.

Bij viscositeit vraag ik me echter ten zeerste af of dit wel zomaar mag. En daarbij; ik heb geen tabellen waarin de individuele waardes van deze 2 gassen staan bij zo'n hoge temperatuur...

Terwijl ik dit typ betwijfel ik het ook nog eens of ik uberhaupt wel die 2 individuele waardes nodig heb, aangezien er natuurlijk na ontbranding (daar praten we hier over) iets compleet anders ontstaat.

Ik weet het allemaal even echt niet meer en hoop dus dat jullie me kunnen helpen

Alvast bedankt voor de moeite!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: [Stromingsleer] Viscositeit mengsel

Die 2000 Kelvin is wellicht de vlamtemperatuur. Bedenk echter dat een aanzienlijk deel van de warmte wordt overgedragen door straling dus de viscositeit van het rookgas bij 2000 K is niet nodig. Daarom lijkt het me ook moeilijk voor jou om een goed model te maken want hoeveel is straling en hoeveel is convectie?

Ik heb een paar getallen voor rookgasviscositeit:

400 Kelvin: 0,020 cP

800 Kelvin: 0,035 cP

1200 Kelvin: 0,051 cP
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer