Machines met emoties

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Machines met emoties

Afbeelding

'Feelix Growing' is de naam van een grootschalig project waarbij zes verschillende landen en 25 robot-experts, ontwikkelingspsychologen en neurowetenschappers betrokken zijn. Hun doel: het bouwen van machines die deel uit kunnen maken van de menselijke samenleving. Daarvoor moeten de robots op emotioneel vlak met mensen kunnen communiceren en van hen kunnen leren.

Lees meer ... Planet

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Machines met emoties

jeetje dit doet me denken aan: I-robot :)
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Machines met emoties

Mij aan 2001: A Space Odyssey :)

HAL, how are you today?

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Machines met emoties

Maar denk je dat die robots over een aantal jaar een mens kunnen vervangen? :)
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 135

Re: Machines met emoties

Maar denk je dat die robots over een aantal jaar een mens kunnen vervangen? [rr]
Willen we dat dan? Voorlopig is het doel toch juist robots te gebruiken voor dingen die de mensen niet kunnen/willen doen? Robots zullen heus nooit de mens 'vervangen', al is het alleen maar omdat we onszelf tegen de tijd dat dat mogelijk is toch al uitgeroeid hebben.
Wet van Hofstadter: het duurt altijd langer dan je denkt, ook al houd je rekening met de Wet van Hofstadter.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Machines met emoties

Mwah, da's een beetje doemdenken, Omeomi. Een type Data uit Star Trek lijkt me wel gezellig [rr]
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 135

Re: Machines met emoties

Ja dat is waar. Maar je je moet je wel afvragen of robots als 'medemensen' wel iets is dat we op dit moment willen. De meeste mensen zien het nut van robots vooral als dienstknecht. Het zou natuurlijk super zijn als het wel zou gebeuren, maar dan moet er toch wel een andere houding tegenover robots komen. Net als met aliens heeft Hollywood er wel voor gezorgd dat men robots toch als bedreiging blijft zien.
Wet van Hofstadter: het duurt altijd langer dan je denkt, ook al houd je rekening met de Wet van Hofstadter.

Gebruikersavatar
Berichten: 293

Re: Machines met emoties

oké pure geldverspilling dus....

nou ze mogen van mij hoor...

psychologen en neurowetenschappers hebben nou niet echt een reputatie op het gebied van simulatie. Robot-experts is zo'n vage term dat het bijna niet goed kan wezen...

Gebruikersavatar
Berichten: 135

Re: Machines met emoties

psychologen en neurowetenschappers hebben nou niet echt een reputatie op het gebied van simulatie. Robot-experts is zo'n vage term dat het bijna niet goed kan wezen...
Zou je deze feiten even kunnen onderleggen? Vind het nogal aparte opmerkingen namelijk
Wet van Hofstadter: het duurt altijd langer dan je denkt, ook al houd je rekening met de Wet van Hofstadter.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Machines met emoties

psychologen en neurowetenschappers hebben nou niet echt een reputatie op het gebied van simulatie. Robot-experts is zo'n vage term dat het bijna niet goed kan wezen...
Zou je deze feiten even kunnen onderleggen? Vind het nogal aparte opmerkingen namelijk
idd ja, ben benieuwd naar je onderbouwing!
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Machines met emoties

Maar denk je dat die robots over een aantal jaar een mens kunnen vervangen? [rr]
Nou, de mens vervangen niet, maar misschien dat ze de banen als werken in een fabriek kunnen gaan overnemen of iets dergelijks. Alleen heeft een robot hier geen mooie uitstraling voor nodig, en al helemaal geen emoties.

Maar waarom zouden wij robots willen die kunnen functioneren in de menselijke samenleving?
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Machines met emoties

Maar waarom zouden wij robots willen die kunnen functioneren in de menselijke samenleving?
Ik kan zat redenen bedenken:

Politie: Ze zijn 24/24 uur aanwezig, hebben geen persoonlijke voorkeuren (zoals blank of zwart), doen niet arrogant tegen burgers, worden ze 'doodgeschoten' dan is het niet zo erg.

Andere soorten security zoals aan grote winkelketens. Wanneer het alarm afgaat aan de deur dan kan die robot er direct achterna [rr]

Ik zie een grote markt voor robotten inzake veiligheid maar dan moet zo'n robot met mensen kunnen omgaan en verschillende -niet voorgeprogrammeerde- situaties kunnen beoordelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Machines met emoties

Rogier.V schreef:Maar waarom zouden wij robots willen die kunnen functioneren in de menselijke samenleving?
Ik kan zat redenen bedenken:

Politie: Ze zijn 24/24 uur aanwezig, hebben geen persoonlijke voorkeuren (zoals blank of zwart), doen niet arrogant tegen burgers, worden ze 'doodgeschoten' dan is het niet zo erg.

Andere soorten security zoals aan grote winkelketens. Wanneer het alarm afgaat aan de deur dan kan die robot er direct achterna [rr]

Ik zie een grote markt voor robotten inzake veiligheid maar dan moet zo'n robot met mensen kunnen omgaan en verschillende -niet voorgeprogrammeerde- situaties kunnen beoordelen.
Maar toch denk ik dat het nog een probleem zou zijn. Volgensmij accepteren mensen een robot niet echt, en hebben ze veel liever een mens van vlees en bloed als beveiliging (ondanks de hogere kosten). Hetzelfde geld voor de politie: De politie zal robots misschien in zetten in heel gevaarlijke situaties (zoals je nu al van die kleine verkenningsvliegtuigjes hebt in het leger), maar verder denk ik liever dat ze alles zelf doen.

Maar een robot kan inderdaad handig zijn, je hoeft niet rekening te houden met hun gevoelens, en ze doen dingen bijna altijd helemaal goed; ze zijn tenslotte geprogrammeerd om dat soort dingen te doen.
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Machines met emoties

Ja ok, maar de robot moet de hele zaak niet afhandelen, dat doet een mens wel. Maar de robot kan de crimineel oppakken en vastzetten bij manier van spreken en dan moet een politieman enkel maar het papierwerk enzo in orde brengen en de straf opleggen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Machines met emoties

een robot vermoorden is toch niet inhumaan..
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Reageer