[mechanica] Groot of klein moment?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 23

[mechanica] Groot of klein moment?

Hoi,

Ik heb een vraagje.

Wat is beter voor een enkel gewricht; een groot of een klein moment?

Dankjewel alvast [rr]

Groetjes.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: [mechanica] Groot of klein moment?

Wat is beter voor een enkel gewricht; een groot of een klein moment?
Wat is je definitie van "beter"? Een grote belasting omdat je je kuitspier wil trainen? Of een lagere belasting zodat de enkel soepel blijft? Of een zo laag mogelijke belasting?

Wat betreft de keuze van het forum: Misschien dat ik je verkeerd begrijp hoor, maar als je vraag gaat over wat het beste is voor de enkel, dan hoort je vraag onder biologie thuis. Wil je je afvragen hoe je een zo groot (of klein) mogelijk moment op een object kan realiseren, dan is het mechanica.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 23

Re: [mechanica] Groot of klein moment?

Misschien moet ik de vraag wat duidelijker stellen. De vraag gaat namelijk over biomechanica, dus ik denk dat ik hem ook wel in dit forum kan stellen.

Er zijn drie situaties waarbij er een kracht werkt op een enkelgewricht. De kracht is in alle drie de situaties even groot en heeft dezelfde richting.

Het enige verschil in de drie situaties is de arm waarmee het moment berekend kan worden.

Één van de situaties heeft dus het grootste moment, de ander het kleinste moment en de derde een moment daar tussen in. (er zijn geen getallen gegeven)

Nu is de vraag welke situatie het beste is en waarom.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [mechanica] Groot of klein moment?

Een groter moment betekent altijd een grotere belasting op het enkelgewricht. Vraag is of je dat wenst of niet. Ik kan me voorstellen dat je in therapeutische oefeningen voor het gewricht dat moment beetje bij beetje wil opvoeren
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 23

Re: [mechanica] Groot of klein moment?

En er wordt niet verteld wat ik moet verstaan onder "beter". Maar het gaat wel over het gewricht, dus ik denk niet dat het over het trainen van je kuitspier gaat. Ik denk dat het echt gaat over het gewricht zelf.

Ik dacht namelijk dat bij een groter moment de rotatie vrijheid van de enkel groter zou zijn. Dus dan zou de situatie met het grootste moment de beste zijn.

Maar aan de andere kant dacht ik dat een kleiner moment voor een mindere slijtage van het gewricht zou zorgen.

Dus nu denk ik eigenlijk dat de situatie met het moment ertussen in het beste is.

Maar zou je misschien kunnen vertellen of mijn redenering hierboven klopt?

Reageer