[ANW] genetische manipulatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[ANW] genetische manipulatie

Hee allemaal!

Wij zijn bezig met een presentatie voor het vak Algemeen Natuur wetenschappen, voor school..

En we willen vragen of iemand ons misschien iets meer over Genetisch manipulatie kan vertellen.

En kunnen jullie deze vragen ook beantwoorden als jullie er een antwoord op weten.

We vragen wel om feitelijke dingen (A) hier komen de vragen

Wat doen knip- en plakenzymen?

Waarom kiesr men voor genetisch manipulatie i.p.v 'Natuurlijk' kruisen van gewassen?

Welk probleem is veroorzaakt door mansanto?

Wat is het belang van stier Herman en schaap Dolly?

Wat is gentherapie en waarvoor kan men dat inzetten?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [ANW] genetische manipulatie

Allereerst dit is huiswerk, ik zal het dan ook naar het juiste forum verplaatsen.

Knip en plak-enzymen bestaan niet. Je doelt waarschijnlijk op restrictie en ligatie enzymen. Restrictie enzymen zijn enzymen die een specifieke DNA sequenctie herkennen en deze doorknippen (dit kan blunt of sticky end zijn). Ligatie enzymen (ligase) zijn enzymen welke deze gedigesteerde DNA sequenties weer aan elkaar kunnen 'plakken'.

genetische manipulatie kan worden gebruikt om specifieke resistentie of bijvoorbeeld vitamines aan voedsel toe te voegen wat met het kruisen van gewassen nooit kan gebeuren.

stier herman heeft laten zien dat genetische manipulatie niet alleen bij microorganismen en planten mogelijk is, maar ook bij zoogdieren. Schaap Dolly heeft laten zien dat klonen van zoogdieren mogelijk is.

Bij gentherapie brengt men DNA in een cel of schakelt een stuk DNA in de cel uit. Dit alles gebeurt in vivo. Het is bijvoorbeeld geprobeerd om. Kijk voor meer informatie hier
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [ANW] genetische manipulatie

Knip en plak-enzymen bestaan niet. Je doelt waarschijnlijk op restrictie en ligatie enzymen. Restrictie enzymen zijn enzymen die een specifieke DNA sequenctie herkennen en deze doorknippen (dit kan blunt of sticky end zijn). Ligatie enzymen (ligase) zijn enzymen welke deze gedigesteerde DNA sequenties weer aan elkaar kunnen 'plakken'.
Op de middelbare school, indien ze er niet heel diep op ingaan, wordt het meestal uitgelegd dmv knip- en plakenzymen. Het laat duidelijk de functie van de 2 enzymen zien, terwijl de naam ervan niet bekend hoeft te zijn. Zo is het mij vorig jaar namelijk ook uitgelegd :wink:
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [ANW] genetische manipulatie

Op de middelbare school, indien ze er niet heel diep op ingaan, wordt het meestal uitgelegd dmv knip- en plakenzymen. Het laat duidelijk de functie van de 2 enzymen zien, terwijl de naam ervan niet bekend hoeft te zijn. Zo is het mij vorig jaar namelijk ook uitgelegd :wink:


Dat ze de termen 'knip enzym' en 'plak enzym' gebruiken vind ik op zich niet erg, echter wanneer het principe duidelijk is dan moet je het beestje gewoon bij zijn naam noemen en niet verkinderlijkte termen gebruiken, omdat 'ze het anders niet zouden snappen'. Dat doet tekort aan de intelligentie van middelbare scholieren.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 20

Re: [ANW] genetische manipulatie

Wees blij dat ze het tegenwoordig over knip en plak enzymen hebben en dat er aandacht aan besteed wordt. Toen ik over knip en plak enzymen te horen kreeg op het HBO had ik geen flauw idee waar ze het over hadden!

Reageer