Chinezen creëren duif met afstandsbediening

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 477

Chinezen cre

AMSTERDAM - Chinese wetenschappers kunnen duiven op afstand besturen. Door elektronische implantaten in duivenhersenen te plaatsen kunnen zij de vogels naar links, rechts, boven of beneden laten vliegen.

Lees meer...

Bron: NU.nl Wetenschap

NU.nl Rich Site Summary

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Chinezen cre

Het is ook al met ratten gedaan enkele jaren geleden.

Berichten: 4.546

Re: Chinezen cre

Met mensen kan iets dergelijks ook al, werkt met geluid ofzo.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Chinezen cre

Met mensen kan iets dergelijks ook al, werkt met geluid ofzo.
Heb je daar een bron bij?

..ik hoor het voor het eerst
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 4.546

Re: Chinezen cre

Ik had het gezien bij Hoezo denk ik. Het had met het evenwichtsorgaan te maken, dat werd met geluidsgolven in verwarring gebracht zodat de persoon met de koptelefoon op automatisch naar rechts of links liep en daar niks tegen kon doen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Chinezen cre

Nu.nl-feed schreef:AMSTERDAM - Chinese wetenschappers kunnen duiven op afstand besturen. Door elektronische implantaten in duivenhersenen te plaatsen kunnen zij de vogels naar links, rechts, boven of beneden laten vliegen.

Lees meer...

Bron: NU.nl Wetenschap

NU.nl Rich Site Summary
Dit is toch ziek? [rr]
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Chinezen cre

Je moet het wel nuanceren:

De duif krijgt een prikkel om naar rechts te gaan. De duif kan nog steeds kiezen om recht door te vliegen. Maar men laat ook genot stoffen vrijkomen op dat moment zodat het dier na een tijdje altijd op de prikkel ingaat omdat het een goed gevoel geeft. In principe zou zo'n systeem op de mens niet echt werken (je weet nooit natuurlijk) omdat wij als mens bepaalde 'instincten' kunnen onderdrukken zoals weerstaan aan genot (zeg maar het afkicken van een verslaving).

Het is dus niet zo dat je hiermee een 'robot' dier creëert. Als die duif op een bepaald moment gewend raakt aan die stof is het spelletje weer gedaan hoor.

Gebruikersavatar
Berichten: 60

Re: Chinezen cre

Nog niet zo lang geleden een documentaire van gezien, toen hadden ze het nog over de muizen die bestuurd werden. Het is wel interessant dat men zoiets begint te kunnen.

Ook omgekeerd, zoals men bijvoorbeeld door de hersenactiviteit te scannen een robotarm kan laten bewegen als iemand de beweging denkt. Net zoals men mensen kan laten praten via een computer ( Stephen Hawking )

Hier zijn uitzettend veel mogelijkheden, lijkt mij.

Reageer