[chemie]aggregatietoestand materie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4.502

[chemie]aggregatietoestand materie

Hopenlijk gebruik ik het goede woord voor de drie toestanden waarin een materie zich kan bevinden,mogelijk zijn er meer toestanden op atomair niveau.

Mijn mogelijk simpele vraag is,waarom onder normale aardse condities,zeg maar 20 gr.C en 1 bar druk ,de ene stof vloeistof is,de andere vast of gas.

"Zittum" dat in de hechtingskracht van de afzonderlijke atomen, de "zwaartekracht"van bepaalde atomen, het samenhangend gedrag van bepaalde moleculen van een stof.

Deze gedachte is ontstaan uit het feit,dat computerchips steeds kleiner worden en gemaakt zijn (volgens mijn weten) uit vaste materie en of er een mogelijkheid bestaat om dus geheugencellen van vloeibare materie te maken (werkt mogelijk veel sneller ).Ik denk aan het systeem van hersencellen met neurotransmitters;mogelijk dat er gewerkt wordt aan biologische "chips"?!

Maar allereerst graag een antwoord op de topicvraag!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [chemie]aggregatietoestand materie

De mogelijkheden van verschillende stoffen om vloeibaar danwel vast te zijn hangen af van de vanderwaals krachten, welke toenemen gelijk met de grootte van een molecuul. Een andere belangrijke factor is is de mogelijkheid om H-bruggen aan te gaan. Water is bijvoorbeeld vloeibaar terwijl methaan (welke qua grootte redelijk op elkaar lijken) toch echt gasvormig is.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4.502

Re: [chemie]aggregatietoestand materie

Bedankt Wouter;en wat vond meneer VanderWaals uit?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [chemie]aggregatietoestand materie

kuch wikipedia kuch
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 481

Re: [chemie]aggregatietoestand materie

Ook het is zo dat hoe sterker de elektronegativiteit verschil is tussen de onderlingen atomen in een molecuul, des te hoger de smelt ( en kook) punt zijn...

Zouten ( Bijv. NaCl) heeft een zeer hoog smeltpunt, omdat de elektronegativiteit tussen een Natrium ION en een chloride ION zeer groot is..

Elektronegativiteit is de mate hoe sterk een atoom de elektronen naar zich toe trekken..

Chloor trekt veel harder aan de gemeenschappelijke elektronenpaar , zodat deze negatief geladen wordt ( elektronen zijn immers negatief). Daarom wordt dus Cl, Cl-.

En op analoge wijze volgt dat Natrium Na+ wordt.

Conclusie: Een zout is een stof waarbij de verschil in elektronegativiteit tussen de atomen zeer groot is
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Reageer