[scheikunde] oplosbaarheid KHT

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

[scheikunde] oplosbaarheid KHT

Hallo,

Ik heb op school pas een practicum gedaan over het effect van het toevoegen van NaCl op de oplosbaarheid van KHT. Hierbij moesten NaCl- oplossingen van 50 mL gemaakt worden, met de concentraties 0,0 en 0,025 en 0,05 en 0,075 en 0,10. Vervolgens werd aan elke oplossing 0,50 gram KHT toegevoegd. Dit werd geroerd en daarna gefiltreerd. Tenslotte werden de oplossingen getitreerd met 0,10 M NaOH.

De resultaten waren:

Bij 0,0 M NaCl > 11,510 mL NaOH

Bij 0,025 M NaCl > 12,091 mL NaOH

bij 0,05 M NaCl > 12,850 mL NaOH

Bij 0,075 M NaCl > 13,150 mL NaOH

Bij 0,10 M NaCl > 14,50 mL NaOH

Nou moet er bij elke concentratie berekend worden wat de oplosbaarheid is van KHT, en hier kom ik niet helemaal uit.

Ik heb gevonden dat de reacties die lopen als volgt zijn:

KHT + NaCl > KCl + NaHT

HT- + OH- > H2O + T2-

Ook heb ik de formule K = (M+)(K-) gevonden voor de oplosbaarheid.

Ik denk dat hier de HT- en de K+ concentratie moet worden ingevuld, en dat deze steeds aan elkaar gelijk zijn.

Bijv. 0,00 M. Je hebt 11,510 mL 0,10 M NaOH nodig. Dit is 1,151 mmol. De HT- concentratie is dan ook 1,151 mmol, en dat zit in 50 mL. De concentratie is dan 0,02302 M. Klopt dit?

Dan zou de oplosbaarheid 0,02302 x 0,02302 = 5,299 x 10^-4 zijn. Dit moet vergeleken worden met de literatuurwaarde van de oplosbaarheid van KHT. Deze kan ik nergens vinden, dus weet ik ook niet of mijn antwoord een beetje klopt? Heeft iemand deze waarde voor mij?

Wil iemand dit alsjeblieft snel beantwoorden, want ik moet mijn verslag deze week inleveren.

Alvast bedankt :wink:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [scheikunde] oplosbaarheid KHT

Iemand een antwoord op deze nette vraag??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] oplosbaarheid KHT

KHT is als ik het goed heb de afkorting van kalium bitartraat. Dit vertaalt in het engels is potassium bitartrate. In deze link staat gegeven dat de oplosbaarheid van kalium biartraat 0,6 g/100 mL is.

Welke eenheid reken je in. Dan pas kan je zeggen of jou antwoord correct zou zijn.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer