[scheikunde] chemisch rekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gesloten
Berichten: 55

[scheikunde] chemisch rekenen

Goedenavond

Mijn vraag is:

Wat wordt in overmaat gebruikt als:

:) 0.3ml azijnzuuranhydride bij 138mg salcylzuur wordt gedaan.

De dichtheid van azijnzuuranhydride is gegeven: 1.082kg*1^-1

:) Hoe moet ik dit aanpakken? [rr]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [scheikunde] chemisch rekenen

1) reaktievergelijking opstellen, zien hoeveel mol a met hoeveel mol b reageert

2) van elk van je gegeven uitgangshoeveelheden het aantal mol aanwezige moleculen bepalen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 55

Re: [scheikunde] chemisch rekenen

Jan van de Velde schreef:1) reaktievergelijking opstellen, zien hoeveel mol a met hoeveel mol b reageert

2) van elk van je gegeven uitgangshoeveelheden het aantal mol aanwezige moleculen bepalen


wat moet ik dan met de dichtheid doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] chemisch rekenen

wat moet ik dan met de dichtheid doen?
Daarmee kan je dus de concentratie bepalen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 55

Re: [scheikunde] chemisch rekenen

spyhunter schreef:wat moet ik dan met de dichtheid doen?
Daarmee kan je dus de concentratie bepalen.


ok ik ga aan de slag...

Berichten: 55

Re: [scheikunde] chemisch rekenen

Om even verder te gaan met deze proef die ik dus heb uitgevoerd hierbij:

Maken van aspirine:

salicylzuur + druppletje fosforzuur en vervolgens azijnzuuranhydride. Dit wordt verwarmt in het zandbad. Na 5 minuten wordt er water teogevoegd er vindt condensatie plaats en daarna wordt er weer water toegevoegd.

vervolgens in een bekerglas met ijs afkoelen en voila aspirine.

Nu is mijn vraag: wat doet het fosforzuur? want salicylzuur reageert toch met met azijnzuurhydride en welke reachtie vindt er plaats met het water????

Dank u.

(staat het H3PO4 een H+ af voor de synthese reactie???? wat doet het water dan???)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] chemisch rekenen

spyhunter schreef:Om even verder te gaan met deze proef die ik dus heb uitgevoerd hierbij:

Maken van aspirine:

salicylzuur + druppletje fosforzuur en vervolgens azijnzuuranhydride. Dit wordt verwarmt in het zandbad. Na 5 minuten wordt er water teogevoegd er vindt condensatie plaats en daarna wordt er weer water toegevoegd.

vervolgens in een bekerglas met ijs afkoelen en voila aspirine.

Nu is mijn vraag: wat doet het fosforzuur? want salicylzuur reageert toch met met azijnzuurhydride en welke reachtie vindt er plaats met het water????

Dank u.

(staat het H3PO4 een H+ af voor de synthese reactie???? wat doet het water dan???)
De synthese van acetylsalicylzuur uit salicylzuur en azijnzuuranhidryde kan alleen onder zure omstandigheden gebeuren. Je hebt als het goed is ok een druppeltje geconcentreerd fosforzuur toegevoegd.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 55

Re: [scheikunde] chemisch rekenen

Ok dus het geconcentreerd H3PO4 zorgt voor een zuur milieu waardoor de synthes plaats kan vinden. Dank u

Berichten: 55

Re: [scheikunde] chemisch rekenen

Ik heb hier een nieuw topic over gestart dat leek me handiger. Dus hier kan een slotje op denk ik.

Gesloten