Apparatuur Aldi/Medion

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Apparatuur Aldi/Medion

Uit: http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...?showtopic=3890
Tip: bij de Aldi (in België) zijn er nu goede laptops verkrijgbaar voor €800. Uit mijn hoofd; dual core processor, 1024 MB RAM, tv-kaart (het wordt aangeprezen als een multimediaPC), 100 gig harde schijf.
Ik kan je verzekeren dat die apparatuur beter lijkt dan dat ze is. De specs zijn misschien wel aardig (al is de prijs/specs verhouding niet spectaculair) maar in de praktijk is het maar gammel spul. Mijn ouders hebben een towersysteem gekocht van de Aldi, maar zowel de powerknop, de knop van de monitor en de knopjes van de speakers waren binnen anderhalf jaar kapot. De monitor en boxjes konden niet meer uitgezet worden en de powerknop bleef steeds hangen. En ik ken mijn ouders toch als voorzichige mensen (ze gaan niet ruw met de materie om). Ook is de warmte-huishouding ronduit slecht. Er zit wel een blazertje in, maar doordat er een veel te kleine tower is gekozen kan de lucht nergens heen. Dit heeft geresulteerd in een oververhitte harde schijf. Een fout die een serieus bedrijf zich niet kan veroorloven.

Een andere ervaring is de laptop die mijn broer van hun heeft gekocht. Hier bleken haarscheurtjes in het moederbord te zitten. Als hij een uurtje aan het gamen was, resulteerde dit in instabiliteit (door warmte-ontwikkeling werden de scheurtjes iets groter). Toen hij op het punt stond om het terug te brengen kwam er een beschadiging die gedekt werd door de verzekering en kreeg hij geld voor een nieuwe laptop. Zoals je zult begrijpen werd dat geen Medion.

Dezelfde gammele bouw heb ik ook terug zien komen in een home cinema set, ook van mijn ouders. Binnen enkele maanden na aanschaf wilde de DVD-lade niet meer open. Goed, de garantie was perfect en ze hebben een compleet nieuw systeem gekregen, maar hiervan begaf na een half jaar de subwoofer het. Door trillingen waren contacten kaduuk gegaan. Wederom garantie, dus weer een nieuw systeem gekregen. Dit heeft het anderhalf jaar volgehouden, waarna achter elkaar alle uitgangen van de speakers uitvielen.

Misschien hebben mijn broer en ouders pech gehad, maar je zult begrijpen dat ik nogal een negatief beeld heb over Medion en het iedereen afraad.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Apparatuur Aldi/Medion

De computers die je in Aldi België koopt zijn samengesteld uit merkstukken. Er zitten stukken in van Sony, Phillips, etc... Medion op zich produceert bijna niks van hardware. Het is dus ook enorm loos om te zeggen dat ze crap verkopen. Het materiaal is meer dan degelijk voor de prijs. Maar 800€ is niet meer van het goedkoopste. Voor die prijs heb je zelf betere merk laptops. (Voor de belgen: Makro biedt een laptop aan met betere specs voor 750€)

Berichten: 3.165

Re: Apparatuur Aldi/Medion

Goed om te weten. If something looks too good to be true it usually is. [rr]

Ik heb zelf op mijn PC speakers van logitech met subwoofer voor €55. Ze zijn nog niet zo oud (een half jaar of iets dergerlijks) maar ik ben zeer tevreden. Het geluid is zo goed als je kan verwachten in die prijsklasse. Dat merk je vooral bij speciale geluiden in bijvoorbeeld films (metaal, bladgeritsel, pistoolschoten en papier bijvoorbeeld), ze klinken zoals in het echie. De stemmen klinken bijvoorbeeld ook zeer natuurlijk. De subwoofer is behoorlijk sterk.

Ze zijn op het oog ook erg degelijk. Mijn speaker is al een aantal keren gevallen (wat te korte stekker; ik heb mijn subwoofer op mijn desktop staan en mijn speaker op de subwoofer. Als ik mijn PC moet verplaatsen om er achter bij te kunnen...) en er mankeert niets mee.

Het enige nadeel is dat deze speakers zoals alle soortgelijke speakers niet de klanken van 20-30 Hz aankunnen maar ik weet niet ofdat je daar iets van merkt.

De winkelbediende had mij deze speakers aangeraden toen hij merkte dat ik nogal kritisch ben, hij was aangenaam verbaasd toen hij ze binnenkreeg en hoorde. Ik kan hem alleen maar gelijk geven, ik heb ook andere speakers gehad (van Dell) die een stuk minder zijn. Daarbij viel één speaker veel uit, de kleur van het geluid klopte veel minder, het was minder stevig.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Apparatuur Aldi/Medion

De computers die je in Aldi België koopt zijn samengesteld uit merkstukken. Er zitten stukken in van Sony, Phillips, etc... Medion op zich produceert bijna niks van hardware. Het is dus ook enorm loos om te zeggen dat ze crap verkopen.
Klopt. Medion is een assemblagebedrijf. Ze gebruiken o.a. Philips voor de beeldschermen en pioneer voor de optische drives. Echter combineren ze dingen die je niet moet combineren. Wat ik noemde van de warmte-huishouding in de tower is daar een voorbeeld van. De tower op zich is goed, maar niet als je er zoveel in propt als Medion doet. De behuizing van de monitoren, boxen, etc worden wel in opdracht van en naar specificaties van Medion geproduceerd. En dat vertaalt zich weer in de gammele knopjes die ik noemde. Ook is de kwaliteitscontrole niet best. Elke fabrikant van computers komt in haar productie inferieure resultaten tegen. Een goede fabrikant als Philips en Pioneer haalt deze eruit. Als je echter niet consequent controleert maar slechts steekproefsgewijs, krijg je het probleem van de speakeruitgangen en haarscheurtjes in het moederbord. Dan kan het origineel nog wel van bijvoorbeeld AMD komen, maar als tijdens transport of assemblage iets fout gaat, dan zit je als klant nog steeds met de gebakken peren.

Inkopen bij een goede toeleverancier staat nog niet garant voor een goed eindproduct van jezelf. Geloof me, ik heb heel wat bedrijven van dichtbij bekeken. Mijn verhaal is niet zo loos dus [rr]
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Apparatuur Aldi/Medion

Medion koopt eindstocks over, en geen 'inferieure stocks'. Ik ben zelf ook niet zo een voorstander voor medion (mede omdat ze vroeger duidelijk goedkoper waren, maar hun prijzen niet gezakt zijn de laatste jaren waardoor ze nu eigelijk alleen goedkoop lijken voor de simpele mens die geen prijzen meer vergelijkt) en ik zal het ook niet aanraden aan mensen vermits de service enzo ook maar bagger is. Maar om een bedrijf daarvoor af te breken? Medion heeft z'n mark, zoals goedkope etenswaren hun markt hebben. Bij goedkope etenswaren kan ik ook zaken opnoemen die slecht zijn tov duurdere goederen. Je moet het gewoon binnen zijn markt bekijken.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Apparatuur Aldi/Medion

Ik heb een Medion van de Aldi (bijna drie jaar oud) en ben er tevreden van, hier geen problemen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: Apparatuur Aldi/Medion

Een goede vriend van mij studeert ICT en die zegt dat Medion per definitie 2 dagen na de garantietijd uit elkaar valt. Dit zegt hij niet zo maar, het is in zijn en mijn omgeving minstens 4 keer gebeurd, van de 4 mensen die wij kennen met een Medion... (statistische waarschijnlijkheid dat dit toeval is, is echt belachelijk klein)
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Apparatuur Aldi/Medion

Ik vind het ook behoorlijk onwaarschijnlijk dat die vier toestellen allemaal "twee dagen na de garantietijd uit elkaar vallen".
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Apparatuur Aldi/Medion

En dat zal dan wel weer een "bij wijze van" zijn. Toch klinkt het mij niet onbekend in de oren, als ik het vergelijk met de ervaringen van mijn ouders en broer.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: Apparatuur Aldi/Medion

En dat zal dan wel weer een "bij wijze van" zijn. Toch klinkt het mij niet onbekend in de oren, als ik het vergelijk met de ervaringen van mijn ouders en broer.


De twee dagen is "bij wijze van". Maar alle 4 hebben het wel maar net tot na de garantietijd volgehouden.
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Berichten: 824

Re: Apparatuur Aldi/Medion

Zelfde hier ook. Mijn ouders hebben ook problemen met een tower van medion. Ding rammelt als een gek bij het opstarten, maar houdt daar na 2 minuten wel mee op. Ook de knop is niet goed, ik kan met heeeel veel zekerheid zeggen dat deze knop gegarandeerd blijft hangen. Verder doen ze het wel redelijk, die van mijn ouders is nog maar 1 keer gecrashed... :S

Gewoon van die dingetjes die je bijvoorbeeld bij een HP computer niet tegenkomt.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Berichten: 41

Re: Apparatuur Aldi/Medion

Hie rook alleen maar positieve reacties van medion en aldi pc's in het algemeen.

Mijn oom heeft de allereerste pc uit de aldi gekocht zo een jaar of 7 of 8 geleden.

Hij heeft hem 5 jaar gehouden zonder één enkel probleem.

Ikzelf heb een toren met 19" flatscreen heel goedkoop kunnen kopen.

Heb voor dezelfde hardware gekeken in Duitsland en de prijs was ongeveer hetzelfde.

Ik raad het iedereen aan om dit in de aldi te kopen

Berichten: 186

Re: Apparatuur Aldi/Medion

Ik heb zelf ook een medion pc, al zo'n 3 jaar, en deze kan nog steeds zeer goed mee. Volgens mij kopen veel mensen zo'n pc die er naar mijn mening te weinig van kennen. Het rattelen bij het opstarten is gewoon stof dat in de CPU-fan zit. Deze draait zeer veel toeren bij de opstart en met dat stof zal er gewoon resonantie (niet echt resonantie, maar je begrijpt wrs wel wat ik bedoel) optreden. Uitkuisen is dus de boodschap.

Dat de behuizing te klein is, daar kan enigzinds wel mee akkoord gaan, maar niets weerhoudt u om zelf wat verbeteringen aan te brengen. Zo heb ik een nieuw zijpaneel gemaakt met enkele fan's in om de airflow te verbeteren. Dat staat zelfs in de garantie dat als u verstand van zaken heeft, deze niet de garantie zal doen vervallen (nog geen gebruik van de garantie bij aldi moeten maken, maar van horen zeggen dat deze tamelijk goed is).

Het was in die tijd, ik spreek me niet uit over de computers die tegenwoordig in de aanbieding staan, een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. Met gewoon wat extra RAM en wat airflow kan deze nog steeds met de huidige pc's mee.

En dat deze uiteenvallen heb ik nooit van gehoord, de mijne gaat dikwijls mee naar lanparty's in overvolle auto's, en daar is nog nooit iets aangeweest ... Zo zie je maar als je met je materiaal met verstand omspringt dat er niet veel slechts over te zeggen is.

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: Apparatuur Aldi/Medion

Ik heb zelf ook een medion pc, al zo'n 3 jaar, en deze kan nog steeds zeer goed mee. Volgens mij kopen veel mensen zo'n pc die er naar mijn mening te weinig van kennen.


Oftewel: je moet veel van pc's afweten voordat je zo'n ding koopt. Niet echt handig want de doelgroep is juist denk ik meer de beginners aangezien je het ook over beginnersprijzen hebt.
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Berichten: 4.546

Re: Apparatuur Aldi/Medion

Mijn ouders hebben verschillende dingen van Medion, met verschillende kwaliteiten. Zo hadden ze een draadloos keyboard en muis gekocht, dat keyboard ging kapot en toen ze hem opstuurden kregen ze een heel nieuw pakket (dus muis en keyboard) en dat noem ik goede service. Het keyboard en de muis hebben alleen vervelende "buien". Dan gaat de muis happeren en op veel toetsen moet je een flink aantal keer rammen voordat je een reactie krijgt. Ze hebben ook een 17 inch tft scherm van Medion, en daar zijn geen problemen mee en is van goede kwaliteit (het feit dat er allemaal kattenpootjes opzitten even buiten beschouwing gelaten [rr] )
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Reageer