Elektromotor

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Elektromotor

ik weet dat dit niet helemaal bij dit onderwerp past maar ik anders had ik weer een nieuw topic moeten openen.

Mij nprobleem is als volgt: Ik heb een redelijk zware accu van 12 Volt en een electromoter van 9.6 Volt. Als ik die accu aansluit op de moter brandt natuurlijk die moter een keertje door.

Dus ik dacht dan zet ik er gewoon een weerstand tussen. Maar toen ik de weerstand van de moter ging meten gaf mijn metertje 1 Ohm aan. Dat betekende dat mijn weerstand iets van een halve Ohm zou moeten zijn en zo klein bestaan ze niet. Dus wat doe ik nou fout?

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe ik dit probleem oplos.

grtn robert

Edit moderator (Bart): Dit bericht hoorde inderdaad niet in dat onderwerp thuis, en daarom is deze afgesplits tot een nieuw onderwerp.

Berichten: 212

Re: Elektromotor

Als de weerstand van de motor 1 ohm is, zal er 9.6A doorheen kunnen lopen.

In dat geval moet er een weerstand van 0.25 ohm tussen.

Die kan je maken door 4 weerstandjes van 1 ohm parallel te zetten.

De motor zal echter geen 9.6A trekken, maar minder, afhankelijk van de belasting.

Dus een weerstand er tussen heeft alleen nut als de motor gelijkmatig belast wordt, anders zal hij toch een te hoge spanning krijgen ofwel te weinig vermogen kunnen leveren.

In ieder geval zorgt de weerstand voor een flink verlies, dus lijkt het me slimmer om 1 van de accucellen niet te gebruiken, zodat er 10 volt over de motor staat.

Berichten: 3

Re: Elektromotor

de stroom doro je motor blijft niet konstant door het belasten... een zener diode of spanningstabilisator zou wel werken

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Elektromotor

Je kunt ook een mosfet tussen de motor en de accu zetten die je aanstuurt met een blokspanning met de juiste pulsbreedte. Voordeel is dat je dan nog nauwelijks verlies hebt (anders heb je een weerstand nodig die meer dan 20W verliest in de vorm van warmte).

Er zijn wel wat dingen waar je dan op moet letten dus als je dat overweegt moet je maar ff roepen of je vraag op circuitsonline.net stellen.

Re: Elektromotor

ik geloof dat deze oplossingen allemaal wat te ingewikkeld zijn voor mij. Ik wil namelijk gewoon een ventilatortje aandrijven maar het is simpeler om een andere accu te gebruiken (want ik kan er geen cellen uithalen jammer genoeg) of een moter van 12 Volt te zoeken. In ieder geval bedankt voor de hulp en als iemand misschien nog wat makkelijkers en vooral goedkoops weet om mijn probleem op te lossen hoor ik het graag!

grtn robert

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Elektromotor

Ohw, het is maar een klein motortje. Dan is het niet zo'n probleem. Ik dacht dat er bijna 10 A doorheen moest, maar het zal eerder rond de 100 mA zijn.

De manier die je gebruikt hebt om de weerstand van de motor te bepalen klopt niet meer als de motor draait. Ik weet zo snel niet precies hoe het wel moet eigenlijk :shock: maar wellicht dat een weerstand van 10 ohm voor je motor zal voldoen. En dan een beetje een dikke van bijvoorbeeld 5W, die zijn zo te koop in de elektronicawinkel voor iets meer dan een euro.

Afbeelding

Dit is wel een beetje met de natte vinger, dus...

Als je de precieze weerstand wilt weten kun je je vraag eventueel op circuitsonline.net stellen.
maar het is simpeler om een andere accu te gebruiken
Idd, beste oplossing als zo'n accu beschikbaar is.
de stroom doro je motor blijft niet konstant door het belasten... een zener diode of spanningstabilisator zou wel werken
FWIW: zenerdiode of spanningsregelaar is net zo onvoordelig als een weerstand. Je moet toch de spanning boven je motorvoltage zien weg te werken en dat verlies gaat verloren in de vorm van warmte.

Re: Elektromotor

Ohw, het is maar een klein motortje. Dan is het niet zo'n probleem. Ik dacht dat er bijna 10 A doorheen moest, maar het zal eerder rond de 100 mA zijn.


nee het is een vrij zware moter uit een schroefmachine en er gaat vplgen mij wel een paar ampere door heen, want de draden worden aardig warm

Berichten: 17

Re: Elektromotor

Ohw, het is maar een klein motortje. Dan is het niet zo'n probleem. Ik dacht dat er bijna 10 A doorheen moest, maar het zal eerder rond de 100 mA zijn.
nee het is een vrij zware moter uit een schroefmachine en er gaat vplgen mij wel een paar ampere door heen, want de draden worden aardig warm
er schoot me ineens wat te binnen wat ik ooit eens gehoord heb maar weet niet of het hier van toepassing is. Als ik een condensator tussen de plus en de min stop, 'lekt' er dan stroom weg en loopt er dan minder stroom door de moter of vraagt ie alleen maar meer stroom van de accu? Ik weet dat hiermee het voltage niet mee omlaag gaat maar ik wil alleen bereiken dat mijn moter niet doorbrand.

grtn robert

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Elektromotor

Werkt niet.

Een condensator parallel aan de motor:

Op het moment dat de condensator niet geladen is, ontstaat korte tijd (totdat de condensator geladen is) een kortsluiting. Er loopt dan een grote stroom en de spanning zakt dan inderdaad in. Maar binnen de kortsmogelijke tijd is de condensator opgeladen en loopt er geen stroom meer. De spanning over de accu is dan weer normaal. De motor krijgt dan de volle spanning en de condensator heeft geen functie meer.

Een condensator in serie met de motor:

Op het moment dat de condensator niet geladen is, gaat er een stroom lopen. De motor gaat draaien. In het begin krijgt de motor de spanning die ook over de accu staat, maar naarmate de condensator oplaadt zakt die spanning in. Totdat deze nul wordt en de motor stil staat.

Reageer