Kanker

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 481

Kanker

Beste WSF'ers,

Erg jammer en bedroevend: Ik kreeg laatst bericht van een kind van een familielid, dit blijkt de lijden aan bloedkanker.. Terwijl dat kind nog maar 3 jaar is..

Hoe ontstaat kanker? Ik heb dat jongetje altijd als een opgewekt lief gezond jongetje gekend, verder roken zn ouders niet, woontie niet 20km van Tsjernobyl etc etc..

Het gaat niet om mijn persoonlijke zaken, maar om de ziekte in het algemeen! Laat ik dat duidelijk zijn..

Weten jullie misschien hoe deze ziekte kan ontstaan? Genetisch? Mutatie, zo ja hoe gaat dat in zijn werk dan ? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Kanker

Dat is best wel rot...

On topic:

Op de Wikipedia pagina over kanker staat wel het een en ander uitgelegd. Misschien was je hier al aanbeland, en anders bij deze :wink:
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: Kanker

Weten jullie misschien hoe deze ziekte kan ontstaan? Genetisch? Mutatie, zo ja hoe gaat dat in zijn werk dan ? :)


Sommige kankersoorten zijn genetisch bepaald (o.a. borstkanker, darmkanker) Dit zit dan op bepaalde genen in het DNA.

Er kunnen ook bepaalde mutaties ontstaan die de celdeling op een of andere manier verstoren. Dit kan onder meer zijn doordat de cel vergeet 'zelfmoord' te plegen, hij wordt 'onsterfelijk' en blijft dus ongeremd delen.

Ieder mens staat bloot aan mutagene factoren (UV-straling), maar ioniserende straling en bepaalde chemische stoffen (benzeen e.d) vergroten de kans op een mutatie.
TU/e Werktuigbouwkunde

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Kanker

Over het algemeen geld bij kanker dat één gezonde cel zodanig verstoord raakt dat deze in staat is om ongeremd te kunnen delen. Normaal is er een complex mechanisme wat ervoor zorgt dat cellen netjes op tijd afsterven bijv. als de cel 'verouderd' of zodanig is beschadigd dat het niet meer normaal kan functioneren.

Natuurlijk is het ontstaan van bepaalde soorten kanker een verhaal apart, maar dit is de globale beschrijving van hoe kanker ontstaat. Het mooie is eigenlijk dat er constant cellen van ons verstoord raken, maar dat ons lichaam het weer heel netjes opruimt en er dus geen kwaadaardige aandoening kan ontstaan. Als we echt spreken van kanker is er al zoveel gebeurd (vele gunstige omstandigheden voor een kankercel).

Reageer