Inwerking van helium op de stem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Inwerking van helium op de stem

Voor mijn eindwerk wetenschappen heb ik volgende vraag gekregen:

Wat maakt het element Helium zo speciaal dat je er een piepstem van krijgt?

Daarbij ben ik al op zoek gegaan naar de werking van onze stem en de eigenschappen van helium maar ik weet niet goed hoe ik deze twee nu moet combineren. Zouden jullie mij wat informatie kunnen geven over de inwerking van helium op de stem?

Dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Inwerking van helium op de stem

The voice of a person who has inhaled helium temporarily sounds high-pitched. This is because the speed of sound in helium is nearly three times greater than in air. Because the fundamental frequency of a gas-filled cavity is proportional to the speed of sound in the gas, when helium is inhaled there is a corresponding increase in the resonant frequencies of the vocal tract.[14]
bron
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 77

Re: Inwerking van helium op de stem

Het effect van het inademen van helium op de stem is bekend. Maar eigenlijk zou het ook moeten werken bij blaasinstrumenten, zoals trompet of tuba, tenminste als het lukt om helium in het instrument te krijgen en het er voldoende lang in te houden.

Iemand er al eens mee geëxperimenteerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Inwerking van helium op de stem

'Helium wind instrument experiment' levert op google wat resultaten op.

http://www.i-am-bored.com/bored_link.cfm?link_id=28336 Niet dat ik er een nuttige toepassing voor kan bedenken, gezond zal het waarschijnlijk al niet zijn.

Reageer