[Biologie] chordadieren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

[Biologie] chordadieren

Hoi ik ben Lies en ben opzoek naar info voor een presentatie bij bio.

Ik moet info hebben over Chordadieren (wat zijn dit, indeling, kenmerken, ontstaan enz.) Chorda (wat is dit vb. van soorten dieren) en het Lancetvisje. Met name over de chorda en het lancetvisje kan ik geen info vinden. kan iemand mij please helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: [Biologie] chordadieren

een chorda is een voorloper van de ruggewervel, het is te vergelijken met een gummy knuppel, stevig en toch buigbaar. Vanuit die buigbare worst is dan de wervel kolom gegroeid.

De chorda dieren bevaten de lancet visjes (Amphioxus lanceolata of brachiostoma lanceolata) de tunicaten.

Ze zijn de voorlopers van de vertebraten dus alle vertebraten zijn ook Chordata.

Twee fotos van tunicaten

Afbeelding

Afbeelding

site met uit leg:

http://www.museumkennis.nl/nnm.dossiers/mu...is/i000429.html

het lancet visje

Afbeelding

veel suc6 nog
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: [Biologie] chordadieren

http://nl.wikipedia.org/wiki/Chordata

Deze pagina bevat ook weer links naar pagina's over lancetvisjes, enz.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Re: [Biologie] chordadieren

Anonymous schreef:Hoi ik ben Lies en ben opzoek naar info voor een presentatie bij bio.

Ik moet info hebben over Chordadieren (wat zijn dit, indeling, kenmerken, ontstaan enz.) Chorda (wat is dit vb. van soorten dieren) en het Lancetvisje. Met name over de chorda en het lancetvisje kan ik geen info vinden. kan iemand mij please helpen?
Ik ben Michiel Vandewalle en zit in het 4de Wetenschappen;

De Chordata-stam (Chordata Phylum) is een stam van het dierenrijk (Regnum Animalia) In de Chordatastam heb je dan een onderdeling in oa. de onderstam van de gewervelden ( subphylum Vertebrata) Waarin je 5 klasses vindt, de Vissen, de Amfebien, de Reptielen, de Vogels en de Zoogdieren.

groetjes,

Michiel,

Regnum(rijk): Animalia

Phylum(stam): Chordata

Subphylum(onderstam): Vertebrata

Classis(klasse): Mammalia

Subclassis(onderklasse): Placentalia of Eutheria

Ordo(orde): Primates

Subordo(onderorde): Anthropoidea

Familia(familie): Hominidea

Genus(geslacht): Homo

Species(soort): Sapiens

(Alias, DE MENS :wink: )

Reageer