is ongeluk hetzelfde als pech?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 17

is ongeluk hetzelfde als pech?

Hoewel ongeluk gevoelsmatig erger klinkt dan pech, vraag ik me af wat het verschil is en of je er op verschillende manieren mee om moet gaan. Volgens mij is pech incidenteel. Ongeluk voelt meer aan als iets wat doorwerkt. Misschien is ongeluk ook wel meer een gevoel, terwijl pech over een gebeurtenis gaat. Laat ik het zo zeggen. Ik denk dat ongeluk meer op jezelf is gericht en pech op de omstandigheden. Daarbij is er natuurlijk verschil tussen geluk hebben en gelukkig zijn. Dus is er ook verschil tussen ongelukkig zijn en ongeluk hebben. Stel dat je een relatie hebt en dat loopt mis. Is dat pech of ongeluk? Bij het eerste denk je (volgens mij) eerder: 'volgende keer beter'. Ongeluk beklijft meer. Maar dan lijkt het verschil tussen pech en ongeluk eerder een kwestie van een levenshouding. Je kunt denken: 'nou ja, dat kan dus beter'. Maar je kunt ook denken: 'waar heb ik dit aan te danken'. Misschien is iets als ongeluk zien wel passief en iets als pech zien actief. In het eerste geval heb je het gevoel dat je er niets of weinig aan kunt doen. In het tweede geval heb je meer het gevoel dat je nog steeds controle hebt. Ik denk dat dat wel ongeveer klopt.

Berichten: 226

Re: is ongeluk hetzelfde als pech?

Pech gaat over feiten, die buiten jezelf liggen.

Ongeluk is de beleving van pech, een gevoel dus.

Berichten: 7

Re: is ongeluk hetzelfde als pech?

Hoewel ongeluk gevoelsmatig erger klinkt dan pech, vraag ik me af wat het verschil is en of je er op verschillende manieren mee om moet gaan.
Beiden zijn conclusies die geen noodzakelijk verband houden met de werkelijkheid.

Beiden zijn dan ook illusoir.

Nuttiger is om bij een gebeurtenis jezelf af te vragen of die gebeurtenis mogelijkheden voor je biedt.

Pech, pffff.

Je mist je trein, pech ?

Tenzij je door dat missen je vrouw ontmoet.

Zo met alles.

SM

Berichten: 11

Re: is ongeluk hetzelfde als pech?

Heel goed Bassos, want ik heb wel eens pech gehad op meerdere fronten... en daardoor voelde ik me op verschillende fronten ongelukkig... maar hebben er wel toe geleid dat ik nu best weer gelukkig ben... ondanks het feit dat sommige pech uit het verleden nog steeds invloed op me heeft... pech ongeluk, mazzel geluk, tis soms ook best te relativeren... en uit negatieve gebeurtenissen positieve dingen te laten ontstaan... go with the flow...

Re: is ongeluk hetzelfde als pech?

[quote='"Bassos"][quote="emphyrio"]Hoewel ongeluk gevoelsmatig erger klinkt dan pech' date=' vraag ik me af wat het verschil is en of je er op verschillende manieren mee om moet gaan. [/quote']

Beiden zijn conclusies die geen noodzakelijk verband houden met de werkelijkheid.

Beiden zijn dan ook illusoir.

Nuttiger is om bij een gebeurtenis jezelf af te vragen of die gebeurtenis mogelijkheden voor je biedt.

Pech, pffff.

Je mist je trein, pech ?

Tenzij je door dat missen je vrouw ontmoet.

Zo met alles.

Hey Pipo, zit je hier ook al schoolmeestertje te spelen?

WHOEEHHAHAHAHAHAHAA

LOLA

Reageer