[Mechanica] riemspanning

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

[Mechanica] riemspanning

Hallo,

Ik heb een opdracht gekregen i.v.m het berekenen van de riemspanning met behulp van het systeem dat je kan zien op de afbeelding.

De kracht Ft is de kracht waar de riem met wordt opgespannen, wanneer bvb deze kracht 300N is kan je de afstand x aflezen (x is afhankelijk van hoe strak de riem reeds opgespannen is). Met deze gegevens moet je dan de riemspanning kunnen vinden.

Ik heb al een formule gevonden maar wanneer ik deze vereenvoudig is mijn riemspanning altijd gelijk aan de kracht die ik uitoefen (Ft). Dit kan niet.

Kan iemand mij hierbij helpen ??

Afbeelding

Alvast bedankt voor de reacties !!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Mechanica] riemspanning

Mogen we die staafjes die de riem opspannen beschouwen als vrijdraaiende katrolletjes?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [Mechanica] riemspanning

Ja dat denk ik wel, normaal zijn dat gewoon gladde ijzeren staafjes op die meettoestellen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Mechanica] riemspanning

Dan kan het volgens mij niet anders of

F1 = ½ Ft /sin α

F1= F2

Fr1= F2

Fr2= F1

Fr1+Fr2 = riemspanning (kracht wordt via twee "dragers" afgeleid, zie katrol)

maar een en ander moet wel vectorieel worden opgeteld. Ik weet niet meer hoe je dat uitrekent, maar als ik het goed heb komt dat neer op

riemspanning = ½ Ft /sin²(α)

Zo klopt 'ie alleszins voor twee mij bekende situaties

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

zat een stevige fout in bovenstaand verhaal, is gecorrigeerd en voorbehoud toegevoegd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [Mechanica] riemspanning

Erg bedankt voor de hulp, ik bekom na het optellen van de vectoren de juiste formule.

Wanneer ik deze intik op mijn grafische rekenmachiene krijg ik de juiste waarden.

Ik heb wel nog een vraagje, ik denk dat ik nog een domme fout maak.

Als ik
\(\alpha\)
wil schrijven in functie van x en l krijg ik een constante functie die evenwijdig is met de x-as.

tan(
\(\alpha\)
)= x/(l/2)
\(\alpha\)
=Bgtan(x/(l/2))

Wanneer ik dit invul in de formule van de riemspanning krijg ik een constante functie.

Kan er iemand mij zeggen welke fout ik maak??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Mechanica] riemspanning

Zou dat kunnen komen doordat je ergens een vaste verhouding tussen x en l in je verhaal geplakt hebt? Wat gebeurt er als je l constant veronderstelt en x varieert??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [Mechanica] riemspanning

Dat heb ik gedaan, l heb ik constant genomen, en x laten varieren.

En toch wilt het niet correct uitkomen !!

Ik heb ook alles nog eens nagerekend en ik denk dat ik ook ergens een fout maak bij het vectorieel optellen.

Jouw formule klopt wel denk ik maar de mijne niet :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [Mechanica] riemspanning

Ik heb gevonden wat er fout gelopen is bij het invullen van de Boogtan. ik had mijn afstand l omgezet naar meters, maar wanneer ik het in mm. zet krijg ik wel geloofwaardige getallen.

Zou je mij mss nog eens kunnen helpen bij het optellen van die vectoren ??

Al heel erg bedankt !!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [Mechanica] riemspanning

Ik ben nu al de hele namiddag aan het zoeken naar die formule en ik begin er al aan te twijfelen of ik Fr1 en Fr2 wel mag optellen.

Zijn jullie daar zeker van??

Ik zou denken dat ik Frx1 en Frx2 zou moeten optellen !!

Want wanneer Fr2=F1 en Fr1=F2 en je deze gaat optellen dan krijg je toch Ft

Kan er mij iemand helpen ????

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: [Mechanica] riemspanning

Door een katrol wordt een kracht alleen maar van richting veranderd, niet van grootte.

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: [Mechanica] riemspanning

Ik heb de volledige opdracht kunnen oplossen, bedankt voor jullie hulp !!!

Reageer