[biologie] monohybride kruising

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 321

[biologie] monohybride kruising

Een meisje huwt met haar volle neef. Ze krijgen een albinokindje. Hun gemeenschappelijke grootvader was albino. Alle andere leden van de mailie waren normaal gepigmenteerd. De gemeenscahppelijke grootmoeder en de 2 aagetrouwden hadden geen albino's onder hun voorouders. Maak de stamboom op van genoytpes van hun : gemeenschappelijke grootouders, hun beider ouders zijzelf, hun kind

--> pp: recessief: albino PP: dominant (normaal gepigmenteerd) Pp: normaal gepigmenteerd (drager albino)

Grootmoeder : PP grootvader pp

ma: PP pa: Pp ma: PP pa: Pp

neefje: Pp nichtje: Pp

kind: pp

Mijn vraag: is het zo dat grootmoeder en aangetrouwden PP zijn omdat voorouders geen albino's hadden ( dus als er geen albino "pp" was kan er geen Pp zijn , dus moet het PP zijn)

als dit juist is (wat ik zelf denk)

dan snap ik dit niet

Bij katten is het tabby-patroon(tijgervacht)dominant over niet-tabby.

a) schrijft het genotype en het fenotype op van de jongen uit de kruising van een zwarte kat (uit een reeks zwarte voorouders) met een tabby-kat (uit tabby-voorouders)

--> TT x tt dus jongen --> fenotype is taby patroon , genotype Tt

T t

--> Tt x tt dus jongen --> fenotype is taby , genotype is Tt

T en t t --> fenotype zwart, genotype tt

mjin vraag:dit laatste met Tt x tt is toch niet mogelijk wnat tabby kat uit tabby-voorouders kan toch alleenm aar TT zijn en niet Tt

alvast bedankt

Berichten: 127

Re: [biologie] monohybride kruising

Wederom past dit beter in huiswerk & practicum, maar ik zal het kort beantwoorden:

Allereerst moet je goed de definites van GENOTYPE en FENOTYPE kennen.

Genotype: wordt bepaald door de genen op de chromosomen van een individu.

Fenotype: de mate waarin de genen op je chromosomen (het genotype dus) in het uiterlijk tot uitdrukking komen

Stel dat je vader blauwe ogen heeft (bb want blauw is recessief) en je moeder diep bruine (BB, toevoeging diep staat in dit geval voor homozygoot dominant bruin) Jouw genotype is dan Bb na de kruising van de zaadcel van je vader en de eicel van je moeder. Maak maar een kruisingsschema als je me niet gelooft.

Je fenotype zal oa. bestaan uit BRUINE (!!!) ogen. Want je genotype bestaat uit Bb het bruine gen wat je van je moeder geerfd hebt domineert over het blauwe gen wat je van je vader geerfd hebt.

In dit geval komen zowel het genenpaar BB als Bb overeen met bruine ogen in het fenotype, al noemen we de combinatie Bb onvolledig dominant/intermediair, omdat de kleur bruin niet volledig zal zijn.

Met deze korte uitleg hoop ik je op weg geholpen te hebben :wink:
Lawamena hitihala lawamena haulala

Berichten: 321

Re: [biologie] monohybride kruising

wat je hier nu uitlegt snap ik volledig

maar meschien begrijp ik verkeerd wat jij bedoeld

of meschien begrijp jij mijn vraag verkeerd

ik ga even met jou voorbeeld verder doen

Stel nu dat er in een opgave staat:

de vader heeft blauwe ogen

de moeder heeft bruine ogen(haar voorouders hadden geen blauwe ogen --> dat is hetzelfde als mijn opgave die was tabby-kat (uit tabby-voorouders) )

Dus vader --> bb

moeder bruin --> BB GEEN Bb want voorouders hadden nooit bb dus kan ook neit Bb bekomen

dus bb x Bb

Bb het kind is dus Bb das is bruin en blauw maar bruin overheerst dus bruine ogen !

maar in mijn vraag die ik stelde snapte ik niet waarom je bij de tabby kat TT en Tt mocht gebruiken, het is toch ook zo bij de ogen dat je alleen BB hebt en geen Bb?

ben ik juist of verta ik jou mis of?

Berichten: 127

Re: [biologie] monohybride kruising

dumery schreef:Een meisje huwt met haar volle neef. Ze krijgen een albinokindje. Hun gemeenschappelijke grootvader was albino. Alle andere leden van de mailie waren normaal gepigmenteerd. De gemeenscahppelijke grootmoeder en de 2 aagetrouwden hadden geen albino's onder hun voorouders. Maak de stamboom op van genoytpes van hun : gemeenschappelijke grootouders, hun beider ouders zijzelf, hun kind

--> pp: recessief: albino     PP: dominant (normaal gepigmenteerd)  Pp: normaal gepigmenteerd (drager albino)

Grootmoeder : PP  grootvader pp    

ma: PP  pa: Pp      ma: PP  pa: Pp  

neefje: Pp  nichtje: Pp

kind: pp  

Mijn vraag: is het zo dat grootmoeder en aangetrouwden PP zijn omdat voorouders geen albino's hadden ( dus als er geen albino "pp" was kan er geen Pp zijn , dus moet het PP zijn)

als dit juist is (wat ik zelf denk)

dan snap ik dit niet

Bij katten is het tabby-patroon(tijgervacht)dominant over niet-tabby.

a) schrijft het genotype en het fenotype op van de jongen uit de kruising van een zwarte kat (uit een reeks zwarte voorouders) met een tabby-kat (uit tabby-voorouders)

--> TT  x tt       dus jongen --> fenotype is taby patroon , genotype Tt

     T      t

--> Tt  x tt      dus jongen --> fenotype is taby , genotype is Tt

 T en t   t                        --> fenotype zwart, genotype tt

mjin vraag:dit laatste met Tt x tt is toch niet mogelijk wnat tabby kat uit tabby-voorouders kan toch alleenm aar TT zijn en niet Tt

alvast bedankt
Tabbykat is TT EN Tt, omdat 1 maal hoofdletter T al correspondeert met Tabbykat (T is dominant zoals je zelf ook al opmerkt).

Zowel TT als Tt corresponderen met Tabbykat, zoals mijn voorbeeld BB en Bb (al is er dan wel een duidelijk verschil in fenotype te zien)
Lawamena hitihala lawamena haulala

Berichten: 127

Re: [biologie] monohybride kruising

dumery schreef:wat je hier nu uitlegt snap ik volledig

maar meschien begrijp ik verkeerd wat jij bedoeld

of meschien begrijp jij mijn vraag verkeerd  

ik ga even met jou voorbeeld verder doen

Stel nu dat er in een opgave staat:

de vader heeft blauwe ogen

de moeder heeft bruine ogen(haar voorouders hadden geen blauwe ogen --> dat is hetzelfde als mijn opgave die was tabby-kat (uit tabby-voorouders) )

Dus vader --> bb

moeder bruin --> BB   GEEN Bb want voorouders hadden nooit bb dus kan ook neit Bb bekomen

dus bb x Bb  

       Bb             het kind is dus Bb     das is bruin en blauw maar bruin overheerst dus bruine ogen !  

maar in mijn vraag die ik stelde snapte ik niet waarom je bij de tabby kat TT en Tt mocht gebruiken, het is toch ook zo bij de ogen dat je alleen BB hebt en geen Bb?

ben ik juist of verta ik jou mis of?
GEEN blauw, DUS bruin = Bb of BB, hier haal je fenotype en genotype doorelkaar. De voorouders hadden qua fenotype GEEN blauw, maar in de genen kan dat allel WEL verstopt zitten.

Ik hoop dat het nu duidelijk is, kan het echt niet beter omschrijven :)
Lawamena hitihala lawamena haulala

Berichten: 321

Re: [biologie] monohybride kruising

ja tabby kat is TT

tabby kat is ook Tt

geen tabby is tt

tabby-kat (uit tabby-voorouders) als je in je voorouders geen tabby katten hebt gehad --> dus dan heb je nog nooit een tt gehad

dan kan je toch ook nooit een Tt bekomen voor de kat wiens ouders (en voorouders nooit tt hadden) ( die voorouders kunnen toch alleen maar TT zijn want je kan geen Tt bekomen als je geen tt mag gebruiken)

Een meisje huwt met haar volle neef. Ze krijgen een albinokindje. Hun gemeenschappelijke grootvader was albino. Alle andere leden van de mailie waren normaal gepigmenteerd. De gemeenscahppelijke grootmoeder en de 2 aagetrouwden hadden geen albino's onder hun voorouders. Maak de stamboom op van genoytpes van hun : gemeenschappelijke grootouders, hun beider ouders zijzelf, hun kind

--> pp: recessief: albino PP: dominant (normaal gepigmenteerd) Pp: normaal gepigmenteerd (drager albino)

Grootmoeder : PP grootvader pp

ma: PP pa: Pp ma: PP pa: Pp

neefje: Pp nichtje: Pp

kind: pp

anders zou je hier toch ook mogen zegn grootmoeder Pp en dan aangetrouwen Pp?

Reageer